איסלנד תקבל חבילת הלוואות בהיקף 6 מיליארד דולר

המדינה ביקשה הלוואה בסך 2 מיליארד דולר מקרן המטבע, לה יתווספו הלוואות במיליארדים ממדינות סקנדינביות ואחרות לחיזוק יתרות המט"ח שלה ; קריסתה של כלכלת איסלנד נבעה ממינוף היתר של מערכת הבנקאות שלה, שהרחיבה את ההלוואות שהעניקה בחו"ל

איסלנד היא המדינה המערבית הראשונה שביקשה סיוע מקרן המטבע, מאז בריטניה ב-1976. ממשלתה מבקשת לשקם את האמון בכלכלה לאחר קריסת מערכת הבנקאות האיסלנדית.

שלשום (ו') אמר ראש הממשלה, גייר הארדה, שאיסלנד ביקשה הלוואה בסך 2 מיליארד דולר מהקרן, לה תתווסף חבילת הלוואות במיליארדים ממדינות סקנדינביות ומדינות אחרות בעולם, לחיזוק יתרות המט"ח שלה. היקף חבילת ההלוואות נאמד ב-6 מיליארד דולר.

החלטתה לפנות לקרן, שצפתה שכלכלת איסלנד תתכווץ ב-10% ב-2009, שמה קץ לניסיונה של איסלנד מזה 17 שנה לאמץ את עקרונות כלכלת השוק, במהלך שהפך אותה מכלכלה נידחת מבוססת-דיג, לכלכלה משגשגת מבוססת שירותים פיננסיים - ושלבסוף המיט עליה את החרפה של בקשת סיוע מהקרן.

ההכרזה על ההלוואה לאיסלנד כללה גם הודעה על תוכנית ייצוב כלכלי, לשם שיקום האמון בכלכלת איסלנד ובמטבע האיסלנדי, כדי לאפשר את הישרדותה של המערכת הפיסקלית שלה, וליישם אסטרטגיית בנקאות איתנה.

בטווח הקצר תוכל איסלנד למשוך 830 מיליון דולר ברגע שדירקטוריון הקרן יאשר את ההלוואה, בעוד קצת יותר משבוע. הארדה אמר כי ניתן יהיה לחזק את הקרונה האיסלנדית אך הזהיר מ"תנודתיות חדה" בשלב הראשון, שאחריו צפויה התחזקות משמעותית של המטבע. המטבע איבד במשבר 70% מערכו.

התוכנית כוללת גם חבילת קונסולידציה פיסקלית מחמירה שתבטיח "הידוק של האיזון המבני בטווח הבינוני". חלקה האחרון מתמקד בבנקים. איסלנד תשנה את הרגולציה הפיננסית כך שתעלה בקנה אחד עם הנוהלים המיטביים בעולם.

קריסתה של כלכלת איסלנד נבעה ממינוף היתר של מערכת הבנקאות שלה, שהרחיבה את ההלוואות שהעניקה בחו"ל. משבר האשראי העולמי שחק את אמינותם של הבנקים, והם לא היו מסוגלים לממן את עצמם, ולבסוף לא היתה ברירה אלא להלאימם מוקדם יותר החודש. מאות אלפי צרכנים, בעיקר בבריטניה, שהפקידו כספים בבנקים איסלנדיים, לא יכולים לפדות חסכונותיהם.

יחסי איסלנד-בריטניה הידרדרו בעקבות המשבר, אחרי ששר האוצר הבריטי, אליסטר דרלינג, אמר שממשלת איסלנד הודיעה לו שלא תכבד את התחייבותה לפצות מפקידים. בריטניה החליטה להשתמש בחוק נגד טרור להקפאת נכסים בריטיים של בנקים איסלנדיים, ואולם איסלנד טוענת כי לא אמרה כך לדרלינג.

מתעתיק השיחה בין דרלינג ושר האוצר של איסלנד עולה כי בשום שלב לא אמר הצד האיסלנדי כי לא יכבד את התחייבויותיו. שלשום (ו') אמר הארדה לפייננשל טיימס: "התעתיק מראה בבירור שהתכוונו לכבד את התחייבויותינו".

עם זאת, התעקש שלשום (ו') האוצר הבריטי שלדרלינג נאמרו דברים אחרים.