פישר יפחית ברבע אחוז

המיתון הוא קרקע נוחה במיוחד לנגיד לעשות ככל העולה על רוחו בשוק המט"ח

לאחר הפחתת הריבית המפתיעה באמצע החודש, שררה תמימות דעים בשוק כי לקראת סוף החודש יפחית הנגיד את הריבית פעם נוספת ושוב במחצית האחוז.

הערכה זו, התחזקות הדולר בעולם וקריסת המטבעות והבורסות בשווקים המתעוררים, תרמו להתחזקות משמעותית של המטבע האמריקני גם ביחס לשקל. התחזקות זו הביאה לשינוי בהערכות ורבים מאמינים שפישר יסתפק בהפחתה מאמצע החודש ויעדיף לחכות ולראות מה קורה בשווקים וכיצד משפיע הפיחות על האינפלציה, בטרם ימשיך את תהליך ההפחתה. הבחירות שבפתח והאיום בפריצת תקציב, עשויים גם כן לתמוך בהקפאת ההפחתות.

תהליך קבלת ההחלטה יהיה הפעם מורכב מתמיד ולא מן הנמנע שההחלטה תתקבל ברגע האחרון. חלק מיחסי הכוחות כבר ידוע: מי שהמליץ באמצע החודש על הפחתה באחוז, בוודאי ימליץ על ההשלמה. מי שהמליץ שלא להפחית, בוודאי יידבק בהמלצתו והשאלה היא מה חושבים השניים האחרים ובעיקר מה חושב הנגיד, שכבר קיבל בעבר החלטות בדעת מיעוט.

הוא כבר כאן

כשאני חושב על כך, קשה לי למצוא סיבה מדוע שלא להפחית את הריבית. הגורם העיקרי שנשמע לאחרונה בסביבה העסקית היה חשש מהתפרצות האינפלציה שטרם נכבשה. לי זה נשמע הזוי. אפילו אם מדד אוקטובר יפתיע לרעה, או שחוזים דולריים שלא הוסבו לשקלים יקפיצו את מדד הדיור, די ברור שאנו הרבה יותר קרובים לדפלציה מאשר לאינפלציה. המיתון כבר כאן למי שלא שם לב.

מחירי הדלק ירדו בעשרה אחוז ואולי יותר. התמחור ביחס למחיר הנפט הוא עדיין בגדר שערוריה הדורשת בדיקה מעמיקה יותר, אולם אין ספק שההוזלה תתן את אותותיה במדדים הבאים.

מחירי התיירות גם הם בירידה תלולה יותר מהירידה העונתית, והם ירדו עוד יותר בהמשך ככל שיעמיק המיתון העולמי.

אשר למחירי הנדל"ן, אני זוכר שנשאלתי היכן אני רואה עצירה. היום כשאנשי יחסי הציבור של איגוד הנדל"ן והמתווכים יוצאים בכותרות ענק שלא צפויה ירידת מחירים, ברור לכולנו כי הירידה בעיצומה. אין מה לעשות. מיתון זה מיתון. כשהבורסות קורסות וכספי הגמל שלנו נשחקים בעשרות אחוזים כוח הקנייה שלנו קטן ומי שלא יוריד מחיר, לא ימכור. לכו למשרדי התיווך הדוממים, אפשר לשמוע בהם את משק כנפי הזבובים.

מסעדות רבות הזדרזו להציג תפריטים חדשים, זולים משמעותית. אחרות יהיו חייבות להיסגר. ביום שישי שעבר התקשרתי לארבע מסעדות שבדרך כלל יש צורך להזמין לפחות שבוע מראש שולחן ליום שישי, והנה הפלא ופלא, בכולן היה מקום. זה מיתון, הוא כבר כאן ומי שלא ייערך - יספוג.

הסיבה היחידה לאי הפחתה של ריבית, היא הטענה שעליית הדולר, המתרחשת בימים אלה, הגבירה את האינפלציה. איש אינו יכול היום להצביע כיום על עוצמת הקשר בין הפיחות של השקל ביחס לדולר, לבין האינפלציה.

בכל המשקים בעולם, יימשכו הפחתות הריבית על מנת לנסות לייצב את השווקים, זאת כמובן בתוספת לחבילות סיוע כלכלי.

עקב בצד אגודל

כאן בישראל, עדיין איננו זקוקים לחבילות סיוע והלוואי שלא נזדקק להן, אולם עלינו ללכת עקב בצד אגודל עם המגמה העולמית על מנת לסייע לשוק ההון. הפיחות רובו ככולו הינו תוצר של התחזקות הדולר בעולם - 22% לעומת האירו ואף יותר בהשוואה למטבעות אחרים, למעט היין.

אין לי ספק שבנק ישראל מכוון לשער גבוה יותר מהשער הנוכחי. אמנם הוא היה רוצה עלייה רציפה ומתונה יותר, אך האירועים בעולם לא איפשרו זאת. בנק ישראל עוקב אחר מה שקורה בשוק המט"ח. פעילות הספקולנטים כבר אינה סוד וברור לבנק שרגיעה עולמית עם ריבית גבוהה מדי, יורידו לטמיון את מאמציו להורדת ערך השקל.

כולנו ראינו מה קרה בימים חמישי ושישי (לפני התוהו ובוהו במטבעות): רגיעה קלה בשווקים, מימוש רווחים בדולר והימור על הריבית, והדולר קרס - ירד ב-4%.

לטובת הורדת הריבית יש להוסיף את האבטלה הגואה.

המיתון הוא קרקע נוחה במיוחד לנגיד לעשות ככל העולה על רוחו בשוק המט"ח וסביר להניח שההשפעת הפיחות על האינפלציה תהיה זניחה, בשל גל ירידות המחירים הצפוי.

אהיה מופתע אם הנגיד יפחית את הריבית במחצית האחוז. אהיה מופתע עוד יותר אם יותירה ללא שינוי. לכן אני סבור שהנגיד יפחית את הריבית ברבע אחוז. יהיה כאן יותר ממסר ברור לשווקים והסיכון שייקח יהיה אפסי.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
Rika40@012.net.il