שוק הרכב קפוא ויבואני הרכב נשארו עם מלאי של 30 אלף כלי רכב בנמלים

בנמל אילת לבדו, שאליו מגיעים כלי רכב המיובאים מיפן וקוריאה, נמצאים כיום 24 אלף כלי רכב שטרם נמשכו על-ידי היבואנים

המיתון ואיתו הקיפאון במכירות כלי רכב חדשים גרם להצטברות חסרת תקדים של כלי רכב בנמלי הים. מנתונים שהגיעו ל"גלובס" עולה כי בנמל אילת לבדו, שאליו מגיעים כלי רכב המיובאים מיפן וקוריאה, נמצאים כיום 24 אלף כלי רכב שטרם נמשכו על ידי היבואנים. עד סוף החודש צפויים לנחות בנמל אילת עוד קרוב ל-6,000 מכוניות חדשות ממזרח אסיה, שיגדילו את המלאים של יבואני הרכב לשיא. מעל 9,000 מכלי הרכב שבנמל אילת הם של מאזדה לבדה. מדובר במלאי בלתי מכור של 3 חודשים.

בענף הרכב טוענים כי הקיפאון בשוק נובע ממספר סיבות ובראשן הציפיות שנוצרו בציבור להפחתה משמעותית במחירים בינואר בעקבות תחזית עדכון קבוצות שווי השימוש, שפרסם האוצר בספטמבר. בענף טוענים, כי בפועל אם שערי מטבעות הייבוא יתייצבו ברמתם הנוכחית, הסיכוי להורדה משמעותית בפועל של קבוצות השווי בינואר הוא נמוך מאוד.

בענף מבססים את הטענה על הנוסחה שבה משתמש משרד האוצר כדי לקבוע את גובה העדכון, בהסתמך על ממוצע משוקלל של השינויים בשערי המטבע והורדת מס הקניה על רכב, שבינואר תעמוד על 3%. אם הדולר והין ימשיכו להתחזק, הירידה תהיה קטנה מ-5% כפי שנחזה בתחילה.

סיבה נוספת לקיפאון היא החמרה בתנאי האשראי לחברות הליסינג, שמקשה עליהן לבצע הזמנות לרכב חדש, למרות שעדיין קיים בשוק ביקוש ער לרכבי ליסינג ולחידוש חוזים. בענף מעריכים גם כי ההתחזקות הדרמטית בשער הין שוחקת משמעותית את רווחיות יבואני המכוניות היפניות ומקשה עליהם להעניק לחברות הליסינג את ההנחות אותן הן רגילות לקבל.