הפעילות במשק מתכווצת: המדד המשולב של בנק ישראל ירד בספטמבר לראשונה מזה 5 שנים - ב-0.3%

המדד המשולב הוא האינדיקטור המאקרו-כלכלי העיקרי ואולי היחיד שמאפשר לעקוב אחרי הצמיחה והפעילות במשק בזמן אמת ; המדד האחרון משקף ירידה של 0.6% בנתונים יחסית למגמת הצמיחה ארוכת הטווח

המדד המשולב למצב המשק שמחבר בנק ישראל על בסיס חודשי ירד בספטמבר ב-0.3%. בתוך כל עידכן הבנק שני מדדים משולבים קודמים - מדד יולי ירד ב-0.1% ומדד אוגוסט ירד אף הוא ברמה זהה. מדובר בפעם הראשונה מזה חמש שנים שבה המדד המשולב יורד.

המדד המשולב שמחבר בנק ישראל, הוא האינדיקטור המאקרו-כלכלי העיקרי ואולי היחידי שמאפשר לעקוב אחרי הצמיחה והפעילות במשק בזמן אמת. מדד זה החל את דרכו למטה בחודש מארס האחרון, אך הוא המשיך לגדול עד חודש יוני, בו התקבלה, על פי העדכון הנוכחי של בנק ישראל, ירידה במדד ולא האטה בקצב התרחבותו.

מדד שלילי פירושו התכווצות של הפעילות במשק או בצמיחה. מבנק ישראל נמסר כי המדד האחרון משקף ירידה של 0.6% בנתונים יחסית למגמת הצמיחה ארוכת הטווח. מגמת הצמיחה משקפת את התפתחותם של רכיבי המדד במשך 3.5 שנים.

המדד בחודש ספטמבר הושפע מירידה במדד ייצוא הסחורות ומדד הפדיון במסחר ושירותים מחד, ומעלייה במדדי הייצור התעשייתי, ייצוא השירותים ויבוא הסחורות מאידך.

אשר להתפתחות רכיבי המדד, מדד הייצור התעשייתי עלה באוגוסט בשיעור של 3.3%, לאחר ירידה של 1.4% בחודש יולי. מדד הפדיון של המסחר והשירותים ירד באוגוסט בשיעור של 3.7%, לאחר עליה בו של 0.8% ביולי.

מדד ייצוא השירותים עלה בספטמבר בשיעור של 6.2% לאחר ירידה בו של 2.2% באוגוסט. במדד יצוא הסחורות נרשמה ירידה של 7.5% בספטמבר בהמשך לירידה של 4.2% באוגוסט. מדד הייבוא עלה בספטמבר בשיעור של 2.3%, לאחר ירידה של 5.2% באוגוסט.