ביהמ"ש: אתר היכרויות שלא יפעיל מנגנון סינון - אחראי לפרסום כוזב

בעל אתר ההיכרויות "meet me" חוייב לפצות אדם שתמונתו פורסמה באתר ע"י אחרים, בגין הפגיעה בשמו הטוב ; נקבע כי יש ליצור מנגנון פיקוח על זהות הנרשמים, כמו גביית מחיר סימלי, בכרטיסים עם תמונות

בית המשפט לתביעות קטנות בתל-אביב חייב את ליאב שפירא, בעל אתר ההיכרויות "meet me", לפצות אדם שתמונתו פורסמה באתר על-ידי אחרים, בגין הפגיעה בשמו הטוב. נפסק כי בעל האתר התרשל משום שלא הפעיל מנגנון הגנה משמעותי מפני מקרים כאלה.

אבי רועי דוביצקי הופתע לגלות את תמונתו ומספר הטלפון שלו באתר, תחת הכינוי "חתיך 38" ולצידם הכיתובים: "מחפש קטינות להיכרות משעשעת", "מציע שירותי מין לנשים תמורת תשלום" וכן "לנערות בחינם". לטענתו, אנשים חורשי רעתו דאגו לפרסום השקרי. הוא מיהר לפנות לבעל האתר, שבתוך שעות ספורות הסיר את הפרופיל, אך סירב לפרסם התנצלות. דוביצקי תבע אותו בגין לשון הרע.

השופט בני שגיא קבע כי אין ספק כי הפרסום מהווה לשון הרע, וכי אנשים ראו אותו ואחד מהם אף הפנה את תשומת ליבו של דוביצקי לפרסום. ואולם, נקבע כי מאחר שאתר היכרויות אינו בגדר "אמצעי תקשורת", לא ניתן לחייבו מכוח היותו ה"אחראי לפרסום" כקבוע בחוק איסור לשון הרע.

עוולת רשלנות

בעל האתר חוייב מכוח עוולת הרשלנות. "אין לומר כי עסק הפועל ברשת האינטרנט נהנה מחסינות רק בשל העובדה כי הינו פועל במרחב וירטואלי", פסק שגיא. לדבריו, בעל אתר חייב בחובת זהירות מושגית וקונקרטית, מאחר שהוא קובע את מגבלות ההרשמה לאתר.

העובדה שבעל האתר העיד כי "שימוש לרעה באתר הינה תופעה המתרחשת כמה פעמים ביום", קבע השופט, "מעידה יותר מכל על היכולת לצפות פגיעה בצדדים שאינם נרשמים לאתר ועל היכולת לצפות קיומו של נזק".

חובת הזהירות הופרה, פסק שגיא, משום שלכל אורך תהליך הרישום לאתר לא מתבצע אימות כלשהו לפרטים שמזין הנרשם ובשום שלב הוא לא נדרש לשלם עבור השימוש באתר ופתיחת הכרטיס. "פשטות התהליך ובעיקר האנונימיות שלו הופכת את האתר לכלי זמין ל'סגירת חשבונות' עם אנשים אחרים. כל מאן דהוא יכול לפתוח 'כרטיס אישי' ובו פרטים כוזבים על אלמוני ולהופכו, בהינף מקלדת, למושא ללעג, לקלס ולהטרדות טלפוניות", ציין.

לדעת השופט, פגיעה כזו חמורה יותר מהשמצות בטוקבקים או בפורומים באינטרנט, משום שכאן הגולשים סבורים שבעל התמונה הוא שחפץ בפרסום. השופט קבע כי יש ליצור מנגנון פיקוח על תכנים או לבדיקת זהות הנרשמים בשלב הרישום, כמו גביית מחיר סימלי עבור ההרשמה, שתחייב מסירת פרטי כרטיס אשראי, או בדיקת "כרטיסים אישיים" בהם יש תמונות ושמות.

מאחר שבעל האתר היה רק מזיק עקיף ולא ישיר, וכיוון שהוא הסיר את הפרופיל בתוך מספר שעות ולא מדובר באתר מרכזי, חויב שפירא בפיצוי מינימלי של 400 שקל. (ת"ק 8796-06-08).