היו"ר לשעבר של הבנק העולמי: השלב הבא במשבר יהיה בתחום כרטיסי האשראי

ג'יימס וולפנסון מתארח בכינוס של מרכז פרס לשלום ; לדעתו המשבר הפיננסי טרם הסתיים, ועוד יהיו סערות שונות בחודשים הבאים, ורק לאחר מכן ניתן יהיה לקבוע את מהות הנזק, וכיצד ניתן להתמודד איתו

"אני חושש שהשלב הבא במשבר הפיננסי הגלובאלי יהיה משבר בתחום כרטיסי האשראי, והדבר יחמיר את מצבם של הכלכלה האמריקאית, אך גם את מצבן של מדינות אחרות". כך אמר היום ג'יימס וולפנסון, היו"ר לשעבר של הבנק העולמי, אשר מתארח בכינוס של מרכז פרס לשלום.

וולפנסון ציין כי, לדעתו, שהמשבר הפיננסי טרם הסתיים, ועוד יהיו סערות שונות בחודשים הבאים, ורק לאחר מכן ניתן יהיה לקבוע את מהות הנזק, וכיצד ניתן להתמודד איתו. יחד עם זאת הוא הדגיש כי כבר היום ברור שמדובר במשבר הפיננסי החמור ביותר מאז שנות השלושים, וכמעט אין אדם אשר ראה בימי חייו תופעות דומות המתרחשות היום. "זהו ללא ספק המשבר החמור שאני ראיתי בימי חיי, היו לאורך השנים כל מיני אירועים, אבל שום דבר דומה למה שאנו רואים היום".

וולפנסון הביע פסימיות לא מוסתרות לגבי הסיכויים של המשק העולמי בעתיד הקרוב. "לא מדובר בהיסטריה, אלא בהערכה מפוכחת של מה שקורה". יחד עם זאת הוא ציין כי הפעולה המשותפת של בנקים מרכזיים מונעת את קריסתה של המערכת הבנקאית. לדבריו מדובר בפעולה משותפת של בנקאית מרכזיים, והם לוחצים על הממשלות שלהם להגיע לשיתוף פעולה גדולה יותר.

אך לגבי האפשרות של שיתוף פעולה בין ממשלות וולפנסון היה סקפטי יותר, שכן במקרה זה יהיה מדובר בהחלטות של ראשי ממשלה, ושל הדרג הפוליטי בכל מדינה. לדברי וולפנסון השפל המתמשך מעלה את האפשרות של חסר שקט באזורים שונים בעולם. "אם בסין הצמיחה תהיה נמוכה מ-8% לשנה המשמעות עלולה להיות אי שקט חברתי. בעולם מתועש אני מקווה שממשלות יידעו להתערב בזמן".

וולפנסון, אשר היה מעורב במאמצי הקוורטט לסייע לכלכלה הפלשתינית, הציג גם חזית קודרת לגבי האפשרויות להשיג התקדמות ביחסים בין פלשתינים לישראלים, בגלל העמדות של שני הצדדים. "כנראה שמה שלא מבינים באזור זה הוא שפעם הייתם על הבמה המרכזית בעולם, אחר כך עברתם להיות אוף ברודוואי, ועוד מעט איש כבר לא יתעניין בכם. אתם תמשיכו להרוג אחד את השני, ולעולם בכלל לא יהיה איכפת".

ביקורת רבה יש לוופלפנסון על המדיניות של שני הצדדים לסכסוך. לגבי ישראל הוא תקף בחריפות את המדיניות של "600 מחסומים" בשטחים אשר מונעים אתת התפתחות הכלכלית, ואת הסגר על עזה. "ברור שאנשים אשר נוטלים מהם את הפרנסה והכבוד, בסופו של דבר יתחילו להשתמש בנשק".