היבלות של בנק הפועלים

כך דרכה גליה מאור על כל היבלות כולן, בלי להזכיר את השם המפורש ולו פעם אחת

לאחרונה ראיינו את המנכ"לית הראשית של בנק לאומי גליה מאור, הבנקאית הבכירה בישראל. הראיון עסק בפרוטרוט בהצלחתו של לאומי לעקוף לפני שנה את בנק הפועלים ובהבדלים שבין שני הבנקים, רק שמאור כמובן לא התייחסה באופן ישיר לבנק הפועלים. במהלך כל הראיון היא הקפידה לדבר רק על "בנקים אחרים", מה שלא באמת הפריע לה לתקוף, הלכה למעשה, את הפועלים.

ככה זה עם בנקאים, הם נוטים לדבר בשפה משלהם, שלא תמיד נהירה לשומעים מן הישוב. לכן, כשירות לקוראינו, החלטנו לתרגם חלקים נבחרים מתוך אותו ראיון מבנקאית לעברית.

שאלנו את מאור איך בודקים תיאבון לסיכון? והיא ענתה ש"צריך לבדוק את הרווח בהשוואה לסיכון. ניקח למשל שני בנקים עם אותו שיעור תשואה, לאחד שיעור הלימות הון של 13% ולשני של 10%. הלימות הון זה לא סתם מספר, אלא נתון שמשקף את תיאבון הסיכון".

תרגום: כשמאור אומרת "ניקח שני בנקים עם אותה תשואה", היא לא מעבירה שיעור באוניברסיטה על שני בנקים תיאורטיים שמתקיימים להם אי שם, אלא מתייחסת ישירות להשוואות שנערכו במשך שנים בין הפועלים ללאומי. בעבר לאומי ספג ביקורת כי הציג תשואה על ההון שהייתה נמוכה במקצת מהפועלים, ואף אחד לא התעניין בכך שללאומי הייתה הלימות הון גבוהה יותר.

כעת, כששם המשחק הוא שמרנות ושנאת סיכון, מאור חוגגת את ניצחונה. טעיתם, היא מסבירה, גם כשהפועלים הציג רווח גבוה יותר המחיר היה סיכון גבוה יותר. אני הייתי כל הזמן פחות מסוכנת.

אירוע מצער ממארס

"כשהכול צמח ופרח והכול נראה בסדר, אנחנו בלאומי אמרנו שאנחנו מגדילים את הלימות ההון שלנו. והיא עכשיו, וכבר זמן רב, הגבוהה ביותר במערכת הבנקאית. לאומי לא צריך שמישהו מבחוץ יגיד לו להגדיל את הלימות ההון".

תרגום: אחרי שהבהירה איזה בנק מסוכן יותר, מאור מחדדת את הסכין לפני שהיא נועצת אותו שוב במתחרים. לאומי שמר תמיד על שיעור הלימות הון גבוה, בסביבות 12%, ואילו הפועלים הרגיש נוח בסביבה של 10.5%.

"עודפי ההון צריכים ללכת לבעלי המניות" הסבירו בהפועלים. כשפרץ המשבר נאלץ המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו ("מישהו מבחוץ"), לרמוז, ולא בעדינות, לבנק הפועלים כי עליו להגיע לשיעור של 12%, וכפה עליו להתחייב על כך עד מועד מוגדר.

"הממשל התאגידי של לאומי מוסדר, וטוב שזו לא החלטה של אדם אחד. עד קבלת ההחלטה יש דיונים מקיר לקיר, ובסוף יש דירקטוריון שמאשר".

תרגום: אם בלאומי לא מדובר בהחלטה של אדם אחד, איפה כן מדובר בהחלטה כזאת? יכול להיות שמאור מתכוונת ליו"ר הקודם של הפועלים, שלמה נחמה, שנהג בדירקטוריון כבשלו והעביר את ההחלטות שחפץ בהן ללא בעיות וללא ויכוח?

"דירקטוריון זו מערכת שמתווה מדיניות ומפקחת על ביצועה ולכן שקיפות במידע שמגיע לדירקטוריון היא ערך. לא מהיום, לא מאתמול ולא בעקבות אירוע ספציפי. אני נוטה להאמין שבכל המערכת הבנקאית הדירקטוריון מקבל דיווח מיידי על כל שינוי שקורה".

תרגום: נוטה להאמין שהדירקטוריון מקבל דיווח מיידי על שינויים? שקיפות במידע לדירקטוריון? על מה מאור מדברת? אה, נזכרנו. אולי היא מתכוונת לאירוע מצער מסוף מארס בו הנהלת בנק הפועלים לא מצאה לנכון לדווח לדירקטוריון בזמן אמת על אינדיקציות שהיו ברשותה, לגבי ירידות ערך נוספות בתיק ה-MBS? בהפועלים הסבירו לרשות ניירות ערך כי ההנהלה לא דיווחה כיוון שסברה כי מדובר ב"אומדן בוסרי", ובכל מקרה הדירקטוריון לא שאל ולא ביקש עדכון.

היורש המועדף: נהרי

מתי תפרשי? שאלנו את מאור. את לא רוצה לנוח קצת על היאכטה? "אני נהנית ממה שאני עושה ואין לי כל החלטה לעזוב. וגם אין לי יאכטה, הבעלים האלה שיש להם יאכטה הם לא פה", ענתה.

תרגום: מי הם "הבעלים האלה שיש להם יאכטה"? בואו נבדוק, לצדיק בינו יש יאכטה? לא שאנחנו יודעים. למתיו ברונפמן? יכול להיות. אבל מי שרכשה לאחרונה את היאכטה "הגדולה ביותר בישראל", בהשקעה של עשרות מיליוני דולרים, היא שרי אריסון, הבעלים של בנק הפועלים.

שאלת המחליף עולה ביתר שאת ככל שמאור צוברת ותק בתפקיד. אחד מבכירי לאומי, יונה פוגל, שראה עצמו כמועמד לתפקיד המנכ"ל עזב לפני שנה לתפקיד מנכ"ל פז. שאלנו את מאור, האם לדעתך פוגל מתאים להיות מנכ"ל לאומי והאם תמליצי עליו לתפקיד?

"אם הייתי רוצה להכריז על יורש הייתי מכריזה", היא ענתה, "אבל אני לא במוד של חיפוש יורשים. כאשר משרת מנכ"ל לאומי תתפנה יהיו מועמדים מבפנים, יהיו מועמדים מבחוץ ויהיו כאלו שיציעו את מועמדותם. יש היום בתוך לאומי כמה מועמדים ראויים. יש בבנק משנה בכיר למנכ"ל, זאב נהרי, ראש החטיבה הפיננסית. נהרי, שהוא ממלא מקום בהעדרי, הוא אדם שאפשר להשתבח בו ואני מאוד מרוצה ממנו".

תרגום: שימו לב שמאור מתחמקת באלגנטיות מהשאלה ולא עונה ספציפית לגבי פוגל, אך במקביל מעבירה מסר ברור. "יהיו מועמדים מבפנים ויהיו מבחוץ ויהיו כאלו שיציעו את עצמם", או בעברית: אני לא אמליץ על פוגל ואם הוא רוצה, שיציע את עצמו, מבחינתי אני רואה את נהרי כמועמד מתאים.

ומה עם ראש החטיבה העסקית רקפת רוסק עמינח, היא מתאימה, שאלנו. "כגישה, אני לא רוצה להתייחס לשמות של מנהלים ספציפיים" ענתה.

תרגום: רק רגע, עכשיו מאור לא רוצה להתייחס לשמות ספציפיים אבל רק לפני דקה היא שיבחה את נהרי ומיוזמתה העלתה את שמו. מה קורה פה? האם מאור רומזת לנו משהו? האם היא מסמנת את היורש שלה?