העליון למדינה: להשיב אם אפשר להסדיר בתקנות הכרה בהוצאות טיפול בילדים לצורכי מס

הרכב של 5 שופטים בביהמ"ש העליון דן בערעור המדינה על החלטת המחוזי להכיר בהוצאות טיפול בילדים ; השופטים דחו את עמדת המדינה לפיה יש לבצע שינוי בחקיקה לצורך ההכרה בהוצאות, ואמרו כי די בתקנות

הרכב של 5 שופטי בית המשפט העליון הורה היום (ג') למדינה להודיע בתוך 30 יום, אם ניתן להגיע להסדר באמצעות התקנת תקנות להכרת הוצאות טיפול בילדים לצורכי מס. השופטים דחו את עמדת המדינה, לפיה יש לבצע שינוי בחקיקה לצורך ההכרה בהוצאות, ואמרו כי די בתקנות. בכך הביעו לכאורה עמדה, לפיה לשון החוק מאפשרת את המהלך. השופטים הבהירו כי אם לא יהיה הסדר, הם יכריעו בסוגייה.

הדיון התקיים בפני השופטים אליעזר ריבלין, עדנה ארבל, מרים נאור, אסתר חיות ואליקים רובינשטיין, בערעור שהגישה המדינה על פסק הדין של שופט בית המשפט המחוזי, מגן אלטוביה. האחרון קיבל את עמדת עו"ד ורד פרי, להכיר בהוצאות השגחה בילדים כהוצאות לייצור הכנסה.

במהלך הדיון ציינו השופטים, כי בהנחה שהוצאות הטיפול צריכות להיות מוכרות לצרכי מס, עולה שאלה אילו מתוך ההוצאות אכן צריכות להיות מוכרות בהוצאות לייצור הכנסה. המדינה טענה, כי מאחר שלא ברור איזה חלק בהוצאות אמור להיות מוכר, אין להכיר כלל בהוצאות.

בעניין זה העירה השופטת חיות, כי עמדתו של אלטוביה בדבר חלוקה שרירותית בין ההוצאות לצורך קביעה איזה חלק מבין הוצאות הטיפול יוכרו (הוצאות השגחה אמורות להיות מוכרות, אך הוצאות על העשרת הילד - לא) - אינה מקובלת.

שינוי דרמטי

רשות המסים ניסתה לתאר תרחישי קטסטרופה, אם תהיה הכרה בהוצאות. היועץ המשפטי של רשות המסים, עו"ד משה מזרחי, אמר כי הפגיעה האפשרית בתקציב המדינה במקרה שההוצאות יוכרו, צפויה להסתכם ב-16 מיליארד שקל.

לדבריו, הטענה כי התרת ניכוי ההוצאה תאפשר לנשים משכבות חלשות לצאת לעבודה, מהווה הטעיה, בפרט מצד ארגוני הנשים. "ניכוי ההוצאה צפוי להיטיב רק עם בעלי הכנסה גבוהה. זאת, משום שהוא אפקטיבי רק למגיעים לסף המס - ואלו כמובן ממילא כבר השתלבו בשוק העבודה. משפחות בעלות הכנסה גבוהה המשלמות סכומים גבוהים על הטיפול בילדים ייהנו מהחזר, בעוד משפחות אחרות לא", ציין.

הוא הדגיש כי "ברשות המסים מודעים היטב לחשיבות עידודן של נשים לצאת לעבודה, אבל לא זו הדרך. ניתן להגיע לתוצאה הרצויה באמצעות שימוש באמצעים ישירים וזולים בהרבה".

עו"ד מזרחי טען עוד כי קביעתו של אלטוביה מהווה שינוי דרמטי בתפיסת העולם המיסויית, כפי שנקבעה בפקודת מס הכנסה ובפסיקה, לפיו מכירים בהוצאות שלא שימשו באופן ישיר בייצור הכנסה. לדבריו, הדבר עלול להוביל למדרון חלקלק, שבסופו "נמצא עצמנו מנכים הוצאות שאיש לא חלם שניתן לנכותן כנגד ההכנסה החייבת. שינוי תפיסה כזה יחייב שינוי משמעותי בדיני המס, לרבות העלאה בשיעורי המס".

המדינה יוצגה בידי מנהלת המחלקה הפיסקלית בפרקליטות המדינה, יעל ורבה, וכן קמיל עטילה; פרי יוצגה בידי עוה"ד יניב שקל, ולאה טבע-עכו; מטעם לשכת עורכי הדין, שהצטרפה לפרי, הופיע יו"ר ועדת המסים, עו"ד פרופ' יצחק הדרי.