המוסדיים לענתבי: להתארגן לטיפול בחדלות פירעון של אג"ח קונצרניות

כך עלה אמש בפגישה של הממונה וסגנו הבכיר, אריק פרץ, עם מנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים הבכירים במשק

המשקיעים המוסדיים מבקשים מהממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, ידין ענתבי, לסייע להם עם הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, כך שיוכלו להתארגן לטיפול בבעיות הדיפולטים באג"ח הקונצרניות כבר בשלב הנוכחי, עוד בטרם תחל תופעה של חברות חדלות פירעון שחלקן ייפלו רק בגלל בעיות תזרימיות. זאת, מעבר לפעילות המשותפת של החברות כיום באג"חים באמצעות הנאמן באג"ח. כך עלה אמש בפגישה של הממונה וסגנו הבכיר, אריק פרץ, עם מנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים הבכירים במשק.

בפגישה השתתפו רועי ורמוס מפסגות, רועי יקיר מכלל ביטוח, ענת לוין ממגדל, אמיר הסל מהראל, איתן לוי מהפניקס, יוני טל ויהודה בן אסאייג ממנורה מבטחים, גיל גרשלר מפריזמה, גילי כהן מאקסלנס, קובי לוינסון מדש וגדי גרינשטיין מגאון. מטרת הפגישה מבחינת האוצר היתה להקשיב לרחשי ליבם של הגופים המוסדיים הגדולים במשק. זו אינה הפגישה הראשונה שעורך האוצר בשבועות האחרונים עם נציגים בכירים מהגופים המפוקחים על ידו.

רשתות ביטחון

בפגישה הביעו נציגי הגופים המוסדיים תרעומת על המודל הנוכחי של שיערוך נכסים לא סחירים, באמצעות שערי ריבית, כשהשווי ההוגן מהווה כיום אחד מהגורמים לחוסר הנזילות בשוק ההון. זאת מכיוון שהשווי ההוגן מצריך אותם לגבות ריביות גבוהות מהפירמות שמחפשות אשראי, בוודאי ביחס למערכת הבנקאית. לפיכך הם ביקשו מהממונה כי יאפשר לרשום את האג"ח בעלות מתואמת, כך שיוכלו להוריד את הריבית שידרשו מהמגייסים.

עוד העלו המוסדיים בפגישה בקשות שונות ליצירת רשתות ביטחון לנפילות במחירי האג"חים הקונצרניים שבידי הגופים המוסדיים, כאשר חלק מהמשתתפים ביקשו למשל לקבוע רצפה לאג"ח קונצרניות. במסגרת זו, ולאור החשש מהחמרה בפדיונות הציבור בגמל בעקבות התשואות השליליות, חלק מהמשתתפים טענו כי אפשרות היציאה של הציבור מהגמל קלה מדי, כשפרק הזמן העומד בפני המוסדיים כיום לאחר הוראת משיכת הכספים אינו מספיק כדי להסביר לחוסכים את האפשרות כי ייפגעו ממהלך זה.

ענתבי הכחיש

המוסדיים גם תקפו את האוצר ויצאו כנגד הרגולציה הרבה מדי בשוק מבחינתם, שמקשה עליהם במיוחד בימים אלו. לדעתם חלק מדרישות השקיפות של האוצר אינן נחוצות, לאחר שהפכו את הגמל למוצר חיסכון לטווח קצר במקום לטווח ארוך. לדברי אותם מוסדיים, קופות הגמל פועלות כיום כפי שהן צריכות בגלל הרגולציה ויש להחזירן למצב בו יהיו מכשיר השקעה לטווח ארוך, תוך שיש לבצע התאמות טכניות בהוראות ההשקעה, או לאפשר חריגות פסיביות מהתקנות, כך שלא יידרשו שינויים ממניעים טכניים בתיקי ההשקעות שלהם שישפיעו על השוק בימים אלו.

לדברי גורמים שנכחו בפגישה אנשי האוצר לא מסרו מידע אלא האזינו לדברים מבלי שהתחייבו לאמץ את המלצות המוסדיים כולן או בחלקן. עם זאת, ענתבי הבהיר בפגישה כי לא הנחה ואין בכוונתו וביכולתו להורות לקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר לבצע פעילויות השקעה אלו ואחרות בשוק ההון וכי פרסומים על כך שהורה להן לבצע רכישות בבורסה אינם נכונים.