פשרה בייצוגית: פייזר נתבעה ב-250 מיליון שקל בגין תרופת ה"סלברה" - ותשלם רק מיליון

בתביעה נטען כי תרופת ה"סלברה" שווקה באגריסיביות, למרות שהוכח כי קיימים בה סיכונים בריאותיים ; חברת תרימה מוצרי רפואה, שנתבעה בגין תרופת ה"סלקוקס", העדיפה שלא להתפשר ולהמשיך בניהול התביעה

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגש היום (ד') הסכם פשרה בתביעה הייצוגית בסך 250 מיליון שקל נגד חברת התרופות פייזר , בגין תרופת ה"סלברה" (המקבילה ל"ויוקס" של מרק), ולפיו תשלם פייזר 800 אלף שקל ל-3 מלכ"רים; 200 אלף שקל כשכר-טרחת עורך דין לעוה"ד ארנון גרפי ושמואל יקירביץ; ו-30 אלף שקל לתובעת הייצוגית, סופי לינצ'בסקי. הפשרה טעונה את אישור בית המשפט.

על המגעים לפשרה פורסם ב"גלובס" לפני כשנה. כפי שפורסם, חברת תרימה מוצרי רפואה, שנתבעה בגין תרופת ה"סלקוקס", העדיפה שלא להתפשר ולהמשיך בניהול התביעה. השופטת רות רונן הציעה בשעתו למנות מומחה שיבחן אם האזהרות שפורסמו על גבי התרופה אכן שיקפו את הידע הידוע בעולם הרפואה, לגבי הסכנות האפשריות הכרוכות בשימוש בה.

ה"סלקוקס" וה"סלברה" נועדו, כמו הוויוקס, לשכך כאבים הנגרמים כתוצאה מדלקות שונות בגוף. בתביעה שהוגשה ב-2005 נטען כי בניגוד לוויוקס שהורדה מהמדפים בספטמבר 2004, "נוכח סיכונים בריאותיים שהוכח שנגרמו עקב נטילת התרופה", המשיכו פייזר ותרימה לשווק את תרופותיהן באגרסיביות.

בהסכם הפשרה, בו יוצגה פייזר על-ידי עוה"ד טוביה ארליך ואיתן שאולסקי מהרצוג-פוקס-נאמן, סוכם כי פייזר תעביר 800 אלף שקל לעמותות ענבר (לנפגעי מחלות רימטיות), ש"י (אגודה לשיקום וסיעוד ילדים נכים) ואס"ף (אגודת חולי CF), וזאת במטרה לספק חינוך ומודעות טובה יותר לחברה בהתמודדותה עם כאב, דלקות פרקים ומחלות כרוניות. הסכומים ישולמו למטרות פשרה ומבלי להודות באחריות.

יצויין כי לפני כשנה הגיעה מרק ארצות-הברית להסדר פשרה, במסגרתו תשלם לתובעים הייצוגיים בגין הוויוקס כ-4.85 מיליארד דולר, מה שמוכיח את הפערים ביחס לתביעות ייצוגיות בין ישראל לארצות-הברית.

עו"ד גרפי מסביר את סכום הפשרה הנמוך יחסית בכך שהנתבעת העיקרית בתיק היא תרימה, משום שפייזר שיווקה את הסלברה בארץ בהיקף מצומצם ביותר, וכן ברצון הצדדים לתרום לחברה בישראל, תוך הגברת המודעות למחלות. (ת.א. 2692/05).