מסתמן: אף חברת שילוט לא ניגשה למכרז על פרסום החוצות בירושלים

נראה כי על רקע המשבר הכלכלי העולמי, גם ג'י סי דקו הצרפתית החליטה שלא להשתתף במכרז ; תיבת המכרזים צפויה להכיל רק מעטפה ריקה שהניחה רפיד לאות מחאה על תנאי הסף המגבילים

תיבת המכרזים שאמורה להכיל את ההצעות למכרז פרסום החוצות של ירושלים טרם נפתחה, אך ל"גלובס" נודע כי בניגוד למצופה, מסתמן כי היא לא טומנת בחובה אף הצעה מסחרית. התיבה צפויה להכיל רק מעטפה ריקה שהניחה לאות מחאה חברת פרסום החוצות רפיד.

בשוק שילוט החוצות לא ציפו להשתתפות רבה במכרז בגלל תנאי הסף המגבילים, וההערכה היתה שכמו במכרז הפרסום בתל-אביב תשתתף בו מתמודדת אחת בלבד - החברה הצרפתית ג'י סי דקו שהחלה את פעילותה בישראל לפני מספר חודשים. בחברה סרבו היום להגיב בנושא, אך נראה כי המצב הכלכלי העולמי השפיע כאן על החלטתה בנוגע להשתתפות במכרז שאמור לטמון בחובו התחייבויות כספיות גדולות. סימנים מקדימים לכך ניתן היה אולי לראות בזה שרק בימים האחרונים הפסיקה דקו את מהלך רכישת חברת ניוז אאוטדור רוסיה שהינה בעלת המניות במקסימדיה ישראל.

המכרז על פרסום החוצות בירושלים נסגר אתמול (ג'), אך נראה כי העירייה לא תפתח את תיבת המכרזים עד ה-2 לנובמבר, המועד בו היא אמורה להשיב בבית המשפט כנגד עתירתה של חברת פרסום החוצות חוצות זהב שהוציאה נגדה צו מניעה האוסר על העירייה לקבל החלטה בדבר הזוכה. חוצות זהב ביקשה מבית המשפט לאלץ את העירייה לפרק את המכרז לגורמים (כפי שהיה נהוג בשנים קודמות), כך שכל סוג פרסום יוצא לזיכיון נפרד; או להכריז על ביטול המכרז, אולם בית המשפט החליט לקבל הכרעה רק לאחר קבלת ההצעות.

מכרז פרסום החוצות בירושלים, כמו הקודם לו בתל-אביב, עורר תגובות קשות בקרב גורמים בענף שילוט החוצות. כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס" באחרונה יצא איגוד חברות שילוט החוצות, מגובה באיגוד לשכות המסחר, במלחמת חורמה בתופעת המכרזים ארוכי הטווח בתחום השילוט - כפי שבאו לידי ביטוי במכרז שהסתיים לפני מספר חודשים על מתקני השילוט בת"א ועתה במכרז הפרסום בירושלים.

איגוד לשכות המסחר פנה לממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, בבקשה להתערב בנושא המכרזים. פנייה נעשתה גם לחשב הכלכלי במשרד האוצר ובמשרד הפנים בדרישה לעצור את המכרז בירושלים ולהשהות את הזכייה במכרז ת"א וכן פנה האיגוד לראשי הערים בירושלים ובת"א.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "שמות המתמודדים יתפרסמו רק לאחר פתיחת תיבת המכרזים".

המכרז שהחל את הסערה / רקע

תחילתה של הפרשה היתה במכרז חדשני שפרסמה עיריית תל-אביב באמצאות הרשות לפיתוח תל-אביב שנתן לראשונה את הזיכיון לפרסום חוצות בעיר (למעט בילבורדס) לחברה אחת למשך 15 שנה עם אופציה להערכה של 10 שנים נוספות.

עם פרסום המכרז הוא עורר תגובות קשות בקרב חברות ישראליות בגלל תנאי הסף שלו. בין התנאים שעוררו את הכעס נמנה תנאי הקובע כי על החברה להציג מחזור מכירות של 30 מיליון שקל בכל אחת משלוש השנים האחרונות - זאת מבלי לאפשר לשתי חברות לחבור לצורך ההתמודדות.

תנאי נוסף שעורר את חמתם של החברות המקומיות היה סכום מינימום של 4,500 שקל לפוסטר לשנה סכום גבוה מעבר לסכומים שמשלמים בשוק לאחר קריסת חברת השילוט פוסטר מדיה. תנאי הסף יצרו מצב שבו בפועל התמודדה על הזיכיון חברה אחת בלבד - החברה הצרפתית ג'י סי דקו. הזכייה במכרז הייתה טעונה את אישורו של משרד הפנים שאישר אותו ואת אישורו של משרד האוצר שלא ניתן עד היום.