משרד התשתיות בוחן טכנולוגיות ירוקות להפקת נפט מפצלי שמן

משלחת מטעם המשרד יצאה היום לאסטוניה לבחינת הנושא ; באחרונה ניתן רישיון לפיילוט באזור בית שמש להפקת נפט מפצלי שמן בארץ

משלחת מטעם משרד התשתיות הלאומיות, בראשות ד"ר יעקב מימרן, ראש מינהל הנפט, יצאה השבוע לאסטוניה על מנת לבחון טכנולוגיות משופרות להפקת נפט מפצלי שמן. אסטוניה עשירה בפצלי שמן, ומפיקה מהם נפט בייצור כלכלי.

המטרה העיקרית הינה ייבוא של טכניקות אשר יאפשרו להפיק נפט מפצלי שמן בארץ, בצורה ידידותית יותר לסביבה מהמקובל היום. טכניקות אלו עתידות להפחית את כמות האנרגיה המושקעת בתהליך הפקת הנפט, ולהפחית את הפגיעה הסביבתית, בכך תתאפשר הפקת נפט בצורה אינטנסיבית יותר.

חברי המשלחת יפגשו עם נציגי חברת TTU, אשר בידם הטכנולוגיה הנחשבת בעיני מומחים כידידותית ביותר לסביבה, וייפגשו גם עם נציגי חברת נוספות, יבקרו במפעלים, ויתרשמו כיצד הטכנולוגיות השונות משפיעות על הסביבה ובתפוקתן.

כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", גם בארץ החל באחרונה פיילוט של חברת IDT האמריקאית להפקת נפט מפצלי שמן באזור השפלה בטכנולוגיה חדשה.

פצלי שמן הם שכבות של סלע שיש בהן חומר אורגני בריכוז גבוה, שניתן להפיק ממנו נפט. ישנן כיום 2 אופציות עיקריות לשימוש בפצלי שמן, אותן יבחנו חברי המשלחת: האחת, לכרות את הפצלים, לחמם במפעל וכך להפריש את הנפט. השנייה, מודרנית יותר- חימום שכבות פצלי השמן בעומקי האדמה לאורך זמן. כאשר הטמפרטורה עולה, אמורים לייצר נפט ואז ניתן לשאוב בקידוח. חיסרון שיטה זו הינו צריכת האנרגיה הגבוהה יחסית.

בארץ קיימים מרבצים רבים של פצלי שמן (עפ"י הערכות, ישנם כ-300 מיליארד טון של מאגרי פצלי שמן, עם פוטנציאל לספק נפט באיכות גבוהה מאוד לישראל ל-40 השנה הבאות), אך לאורך השנים הם לא היוו מוקד משיכה, מכיוון שמחירי הנפט היו נמוכים מספיק.

בדיון שהתקיים בעבר בנושא, אמר שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, כי "אני מקווה שהתחזיות לגבי כמות הפצלים אכן יוכחו כנכונות. מדיניות המשרד הינה להתייחס ברצינות לחלופה של פצלי השמן כמקור להפקת אנרגיה".