חילוץ נוסח פורשה: תמכור מניות פולקסווגן כדי לאפשר לקרנות גידור לסגור פוזיציות

אתמול זינקה מניית פולקסווגן לאחר שהתברר שפורשה מחזיקה ב-74% ממנה, התפתחות שגרמה להיסטריה בקרב קרנות גידור שהימרו נגד המניה

יצרנית המכוניות פורשה המשיכה היום (ד') את הסיבוב יוצא הדופן שלה על המניות של שותפתה פולקסווגן, כאשר הודיעה על מכירה של 5% ממניות פולקסווגן כדי "למנוע הפרעות נוספות בשוק". כלומר, כדי לסייע לקרנות גידור שנתקעו עם פוזיציות חסר על המניה.

פורשה, שעוררה בהלת קניות בקרב קרנות הגידור כאשר היא הודיעה בסוף השבוע שברשותה 74.1% ממניות פולקסווגן באחזקה ישירה או עקיפה, מסרה שתסדיר עסקאות גידור בסך של עד 5% ממניות פולקסווגן, כדי להכפיל את היצע המניות החופשיות של יצרנית הרכב הגדולה באירופה.

מניית פולקסווגן, שערכה זינק פי ארבעה בימים שני ושלישי והפך אותה לזמן קצר לחברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק, צנחה היום מייד ב-37% ל-597 אירו, אך פורשה תרשום עדיין רווח נאה על הסיבוב שעשתה במניה. המחיר הממוצע בו היא רכשה בעבר את מניות פולקסווגן היה 70-100 אירו.

לדבריו של מקס וורברטון, אנליסט בסנפורד ברנסטין, "פורשה מתכננת להדהים שוב את הקהילה הפיננסית על-ידי גריפת רווח, הרבה רווח, מהמצב הזה".

התנפלו על ההיצע

הזינוק במניית פולקסווגן נבע מהודעת פורשה ביום א' שאחזקתה ביצרנית זו גדולה בהרבה מכפי שהעריכו פעילי השוק. ההודעה זרעה פאניקה בקרב קרנות הגידור, שהימרו על ירידה במניית פולקסווגן. האחזקה המוגדלת של פורשה השאירה בשוק החופשי רק 5.8% ממניות פולקסווגן, וזאת משום שלמדינת המחוז סקסוניה-תחתית יש אחזקה של 20.1% בחברה. הקרנות מיהרו לנסות לחתוך את הפסדיהן מפוזיציות החסר שלהן, והתנפלו על ההיצע המצומצם של המניות בשוק.

הסיטואציה של דחיקת קרנות הגידור לפינה נחשבת כחסרת תקדים, והיא צפויה להסב הפסדים גדולים לקרנות, ואולי לגרום לקריסת חלק מהן. כמה משקיעים מוסדיים, כמו DWS, חברת ניהול הקרנות המובילה בגרמניה, טוענים שפורשה תפעלה (מניפולציה) את השוק.

פורשה טענה היום שהיא "מכחישה כל אחריות להפרעות הללו בשוק ולסיכונים שנבעו מכך שסוחרי חסר חשפו את עצמם". בהודעה תחת הכותרת: "מוכרי החסר אחראים לתנודות הקיצוניות במניית פולקסווגן" הדגישה פורשה שהיא צייתה בכל שלב שהוא לחוקי ניירות הערך.

לא עברו על החוק

פורשה הודיעה ביום א' שברשותה 42.6% ממניות פולקסווגן, לעומת 35% שעליהם דיווחה לפני כן. מלבד זאת היא מחזיקה באופציות ל-31.5% מהמניות, אך אלה יומרו למזומנים ולא למניות. לפי החוק הגרמני אין צורך לדווח על אופציות שמוסדרות תמורת מזומנים.

הנושא של טיפול באופציות שמוסדרות במזומן מעסיק את רשויות הפיקוח בעולם, כולל את ה-FSA בבריטניה. המפקחת הפיננסית בגרמניה, באפין, מסרה שהיא עוקבת אחרי התנודות במניית פולקסווגן, אך לא פתחה בחקירה רשמית. היא הדגישה שאי-הדיווח של פרשה על האופציות שברשותה היה חוקי.

ביום ו' שעבר נסחרה מניית פולקסווגן ב-201 אירו. ביום ג' היא נסקה ל-1,005 אירו במהלך המסחר. הצניחה של מניית פולקסווגן היום, גרמה למדד דאקס של 30 המניות מובילות בגרמניה לרדת ב-2% אף שיתר 29 המניות עלו, רובן ביותר מ-10%. דויטשה ברזה, מפעילת בורסת פרנקפורט, הודיעה שלאור האירועים הללו, היא תפחית את המשקל של מניית פולקסווגן במדד מ-27% ל-10%.