"איכות האשראי של קרדן במזרח אירופה נפגעה והגדילה הסיכון העסקי"

כך מסבירים ב-S&P מעלות את החלטתם להכניס את חברת האחזקות שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור לרשימת מעקב עם השלכות שליליות ; החברה הבת, GTC RE, נמצאת ברשימה מחודש מאי

קרדן אן.וי. נכנסת לרשימת המעקב של S&P מעלות עם השלכות שליליות (Credit Watch Negative). זאת כדי להפחית, ככל הנראה, את דירוג האג"ח של קרדן NV. כמו כן, חברת הדירוג ציינה כי החברה הבת של קרדן NV, RE GTC , נמצאת ברשימת המעקב כבר מחודש מאי, ביחד עם 23 חברות נדל"ן נוספות.

צירופה של קרדן NV, שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, לרשימת המעקב נובע מחשיפתה למשבר האשראי העולמי. זאת בשל השלכותיו של המשבר על הכלכלה הריאלית בתחומי הנדל"ן והשירותים הפיננסיים, ומחשיפתה של החברה למדינות מזרח אירופה ורוסיה.

קרדן NV היא חברת האם של קרדן ישראל , של תהל (העוסקת בתחום התשתיות בכל העולם) ושל קרדן שירותים פיננסיים (העוסקת בתחום של ביטוח ופנסיה, בנקאות ואשראי קמעונאי). עיקר הפעילות של החברה בתחום הפיננסיים נמצא במזרח אירופה. ב- S&Pמעלות מציינים כי "איכות האשראי של החברות הבנות העיקריות באזור זה נפגעה, והגדילה בהתאם את הסיכון העסקי של קרדן".

האנליסטים ב- S&P מעלות מעריכים גם כי התנודתיות בשוקי ההון הובילה לירידה בשווי הנכסים של החברה, הכוללת גם ירידה בשווים של הנכסים הלא סחירים. הירידה בשווי הנכסים הובילה לעלייה ביחסי המינוף של קרדן ופגעה בפרופיל הסיכון הפיננסי של החברה.

בחודשים האחרונים מתכננת קבוצת קרדן מהלך מיזוג במטרה לפשט את מבנה הקבוצה, שלטענת המשקיעים נראה מורכב מדי. בסוף המהלך תיווצרנה שתי חברות: הראשונה היא קרדן NV שתפעל במדינות מתפתחות ותהיה ממוקדת בתחומי התשתיות, הפיננסים והנדל"ן. החברה השנייה היא קרדן ישראל, שתמשיך לפעול במגוון רחב יותר של תחומים. במעלות מעריכים כי מהלך המיזוג לא צפוי להשפיע שלילית על דירוג התחייבויות החברה.

בניגוד לחברות אחרות, שלקחו את הורדת הדירוג באופן אישי והעבירו ביקורת על חברת הדירוג, בקרדן ציינו כי "לאור מצב השווקים בעולם, החברה מקבלת את הודעת מעלות ותשתף עמה פעולה בהליך בחינת הדירוג".

S&P מעלות תיפגש בימים הקרובים עם הנהלת החברות של קרדן, כדי להשלים את בחינת ההשלכות השליליות על דירוגי אג"ח של החברות, ותפרסם את מסקנותיה בהקדם.

קרדן אן.וי.קרדן אן.וי.