מי שוחה עם הזרם?

האזנה ל"חופשייה בין עולמות" שהוציאה אביב באמצעות הד ארצי, היא אתגר פסיכולוגי למי שהשפה יקרה ללבו ; למרות זאת, האלבום יקצור תשואות, כי אין דבר שאביב טובה ממנו מאשר לבחור את הזרם שיסיע אותה למחוזות ההצלחה

דין דין אביב הייתה חלק מ"רק דגים מתים שוחים עם הזרם", מופע שהפיק יהונתן גפן ועסק במרד כמקצוע ובשונות כדרך חיים. אלא שהקריירה של אביב היא דווקא מופת לשחייה עם הזרם ויש להודות באמת - עד כה כיוון השחייה שלה הוכיח את עצמו, לפחות מבחינה מסחרית. מעצמה עולה השאלה, מה זה מעיד עליה כדג.

את הקריירה שלה התחילה אביב בגיל שש, כילדת פלא שכבשה לבבות בתחרויות זמר. היא המשיכה ב"צופי תל-אביב", והתפתחה מזמרת בלהקה צבאית לכוכבת בוהקת בשובר הקופות של עידן רייכל ב-2002, נישאת על גלי הלהיט "אם תלך". שורת הישגים קשיחה זו, לא מנעה מאקו"ם לגלות את אמריקה ואת אביב מחדש ולהכריז עליה "תגלית השנה", לפני שנה, בצאת אלבום הסולו הראשון שלה, "סודותיי".

באלבומה החדש, "חופשייה בין עולמות", באים לידי ביטוי כישוריה הנודעים כזמרת: קולה צלול ומדויק בשקטים מסוג "ספרי לי אהובה", זורם ונעים בשירי הלב "בלילה" ו"חורף 91", ומלא ועשיר בקצביים יותר.

האחרונים תורמים למגוון המוזיקלי בדיסק בזכות השירה והסגנון הייחודי של אברהם טל וארקדי דוכין, שהוזמנו להצטרף, כל אחד לשיר אחר. העיבודים המוזיקליים של אבי ליבוביץ' ואלון יופה (בעלה של אביב) מהודקים ומשויפים, הגם שאינם פורצי דרך. נקודת שיא בלחנים המקוריים היא העיבוד למזמור תהילים ק"נ. יופה, שהלחין ועיבד, העניק פרשנות מוזיקלית מקורית לפסוקים, והתמודד בהצלחה עם האתגר שמציבים לחנים אחרים שהוצמדו למזמור זה בעבר.

יקיצה שכזאת

נקודת השפל העמוקה מאוד של "חופשייה" היא מילות השירים. אביב קיבצה מגוון מחברים ובעיקר מחברות, אך לא הצליחה להביא מלל מעניין. רוב השירים אישיים ורגשיים, , ואינם מספרים שום דבר חדש.

יש הנדושים להפליא: "בלילה בלילה בשקט בשקט אני באה לראות איך את נושמת", כותבת סיגל דריאל בשיר "בלילה", והדר גלרון המבקשת בשיר: "אף לא מילה" ש"אם אני עצובה אל תשאל שאלות, לא תמיד יש תשובה" (להשוות עם "אדבר איתך" של רחל שפירא המתאר חוויה דומה, ולמות). גרועים מהשירים הנדושים, הם השירים העילגים: בשיר "חבק אותי איתך" כותבת תמר בן חור "זיכרון השריפה עולה כמקדם" (תקופה רחוקה בעידן היסטורי אחר) במקום "כמקודם" (זמן עבר בתקופה הנוכחית). אך שפל השפלים מגיע בשיר "ספרי לי אהובה", שבו מופיע ביטוי הכלאיים הסתום "איך אעיר יומך". את מילות השיר חיברו יחד אלון יופה והדר גלרון, ואף אחת מארבע עיניהם לא הבחינה בשיבוש המעליב של המקור, המתייחס למי שיומו חשך עליו, ולא למי שנרדם וצריך להקיץ אותו משנתו. בשפה פחות נמלצת: בא לנו למות.

הדגים שוחים

נחזור לדגים של יהונתן גפן ולזרם שבו הם שוחים, אשר הוזכרו לעיל: אלבום סולו הבכורה של אביב, "סודותיי", רכב על זרם השאנטי והוביל את הזמרת למחוזות ההצלחה (אלבום זהב ותגלית השנה). אפשר לנחש ש"חופשייה בין עולמות", הצף על אופנת החזרה בתשובה (אביב החלה לשמור מצוות, טורחת ליחצ"ן את השינוי באורחות חייה בכל מדיה וזורה רמזים עבים לשינויים כביכול בתפיסת עולמה, בכל הזדמנות באלבום), ישיט אותה להצלחה דומה. עתה נותר רק לשאול מי ימות בזרם.