לרגל פתיחת שנת הלימודים האקדמית: האם הנטבוק הוא הלפטופ האידאלי לסטודנטים?

המילה האחרונה בתחום הלפטופים לסטודנטים היא הנטבוק - ניידים קטנים שעולים 2,000-3,000 שקל ושוקלים קילוגרם אחד ; חסרונם המרכזי הוא יכולות המיחשוב המוגבלות שלהם, ויתרונם בממדיהם ובמחירם הנמוך

שנת הלימודים האקדמית שנפתחה השבוע באוניברסיטאות (במכללות היא התחילה בשבוע שעבר), היא הזדמנות מצוינת להתאים את המחשב הנייד שלנו לאורח החיים הסטודנטיאלי. אם עד לפני שנה מחשב נייד ששקל קצת פחות משני קילו היה נחשב להיט בקרב סטודנטים ואנשי עסקים, היום הקטגוריה הרלוונטית היא נטבוק (Netbook). מחשבים אלו בולטים לעין בזכות הגודל שלהם, המציע מסך הקטן מ-10 אינץ' ומשקל שעובר רק במקצת את הקילו.

בעוד שמחירי הנטבוקים היקרים מגרדים את ה-3,000 שקל מלמטה ובמקרים הטובים והזולים יותר יורדים מתחת ל-2,000 שקל, מחשב נייד בסיסי מאוד השוקל קצת פחות מ-3 קילו עם מסך ענק בגודל 15.4 אינץ', יעלה קצת יותר מ-3,000 שקל. מובן שמחשב כזה הוא בלתי נסבל לסחיבה במהלך יום לימודים בקמפוס.

הבעיה שנוצרת בין שתי הקטגוריות היא שנטבוק הוא מחשב המגיע עם מפרט יחסית חלש ועם מקלדת קטנה ולא נוחה, בעוד שהמחשב הנייד מציע יכולות מחשוב חזקות בהרבה, אבל הוא פחות נוח לסחיבה בתיק.

בסופו של דבר, הפרט שהכי חשוב לדעת לגבי נטבוק, שהוא לא מחשב נייד רגיל אלא מחשב נייד משני. הסיבה לכך היא שהוא טוב רק לביצוע מוגבל של משימות ולא תחליף למחשב נייד מלא. לכן, למרות שהמחיר בדרך-כלל קורץ מאוד, כדאי לבדוק טוב-טוב מה הדרישות שלכם מהמחשב, לפני שאתם מחליטים לקנות נטבוק.

יתרונות

ההבדלים המשמעותיים בין מחשבי הנטבוק למחשבים נישאים רגילים מתמקדים בגודל הזיכרון הקשיח - הנע בטווח של מספר ג'יגה בייט בודדים, עד לכמה עשרות במקרים הטובים והיקרים יותר, לעומת מחשב רגיל, המתחיל בדרך כלל באזור ה-100 מגה בייט. הזיכרון של הנטבוקים מבוסס ברוב המקרים על פלאש, מה שמקטין את החלקים הנעים במחשב וחוסך באנרגיה.

כל הנתונים האלו הופכים את הנטבוקים לקלים ונוחים לנשיאה, כאשר הייעוד העיקרי שלהם הוא גלישה באינטרנט, כתיבת מסמכים, שליחת מיילים ובמקרה הטוב גם צפייה בסרט.

למה במקרה הטוב? הנטבוקים לא מגיעים עם כונן דיסקים, מה שמחייב את הגולשים לראות את הסרטים ישירות מהאינטרנט או לחלופין באמצעות הורדת קבצים.

חסרונות

* מקלדת ועכבר - קטנים ולא מאוד נוחים: חיסרון משמעותי של הנטבוקים הוא המקלדת והעכבר הפנימי המעוצבים בגודל קטן יחסית, עקב גודל המחשב. החיסרון הזה קצת מעצבן, כי נוחות ההקלדה מאוד חשובה לסטודנט, הרוצה להחליף את המחברות הרגילות שלו במחשב נישא קטן שיהיה מספיק נוח לסיכום השיעורים בכיתה.

* משטח העכבר - לא נוח: חיסרון אחר בנטבוק הוא משטח העכבר, שגם הוא מעוצב בדרך כלל בצורה לא נוחה וידידותית. ברוב המקרים, היצרניות יציעו לכם לקנות עכבר חיצוני שיכול לפתור את הבעיה. אולם אף אחד לא יטרח להגיד לכם שהכיסאות עליהם אתם מניחים את הנטבוק באוניברסיטה בקושי מספיקים למחשב עצמו, שלא לדבר על עכבר.

מה יש בשוק?

מגוון מחשבי הנטבוק בישראל כולל כרגע מספר מצומצם של דגמים מרוב היצרניות הגדולות, כמו HP ו-Acer, המציעות רק דגם בודד לרכישה. רוב המחשבים הנמכרים בארץ מגיעים עם מערכת ההפעלה חלונות XP של מיקרוסופט, כאשר חלק מהדגמים ניתן להשיג במחיר זול יותר עם מערכת ההפעלה לינוקס. למרות המחיר הנמוך למחשב בעל מערכת הפעלה כזו, מעט מאוד לקוחות בוחרים בה, עקב חוסר התאימות שלה לתוכנות פופולאריות.

* דגם 2133 Mini-Note של HP: בין הדגמים הבולטים אפשר לציין את HP, המציעה את הדגם 2133 Mini-Note, השוקל כ-1.2 ק"ג ובעל מסך 8.9 אינץ'. לטענת HP, המחשב כולל מקלדת סטנדרטית מלאה, משטח מגע לשליטה בסמן (Touch-Pad), כונן קשיח (לא פלאש) ומנגנון להגנה מפני פגיעה בכונן בעת תזוזה פתאומית או טלטול. המחיר: החל מ-2,890 שקל, בהתאם למפרט.

* EEEpc 901 של Asus: החברה מציעה את ה-EEEpc 901 עם מסך בגודל 8.9 אינץ', הכולל מצלמה מובנית עם חיישן 1.3 מגה פיקסל, זיכרון בנפח 12 ג'יגה ומשקל של 1.1 קילו. המחיר הוא 2,290 שקל. דגם אחר של Asus הוא ה-701 הנמכר בארץ כבר מספר רב של חודשים. הדגם הזה מציע מסך בגודל 7 אינץ', זיכרון קשיח של 4 ג'יגה ומשקל של 920 גרם. מחיר: הדגם הזה נמכר עכשיו במבצע לסטודנטים באופיס דיפו ב-1,500 שקל.

* Wind U100 של MSI: דגם המציע מפרט הכולל מסך בגודל 10 אינץ', כונן קשיח בנפח 80 ג'יגה בייט, מצלמת אינטרנט ומיקרופון וגם תמיכה בתקשורת בלוטות'. משקל: 1.3 קילו. מחיר: כ-2,300 שקל.

* One של Acer: חברה החלה למכור בשבועות האחרונים בארץ את ה-One , המגיע במשקל של 995 גרם, מציע מסך בגודל 8.9 אינץ' וכונן קשיח בנפח 120 ג'יגה. הדגם הזה מוצע בשני צבעים: כחול או לבן, והוא מגיע מאובזר גם עם מצלמת אינטרנט ומיקרופון. מחיר: 2,400 שקל.

8 טיפים לרכישת מחשב לסטודנט

"סטודנטים צריכים מחשבים ניידים פשוטים למדי", אומרים מומחי אתר ההשוואות "זאפ" (www.zap.co.il). לצד המשקל, שמהווה שיקול מכריע, הנה כמה טיפים נוספים, המופיעים בחלקם במדריך מיוחד של zap לרכישת מחשבים ניידים.

1. רזולוציית המסך וגודלו: מומלץ לרכוש מחשב בעל מסך של עד 13 אינץ', משום שמחשבים עם מסך גדול יותר (למשל 15.4 אינץ') שוקלים יותר.

ככל שהרזולוציה גבוהה יותר, תהיה כמובן התמונה איכותית וחדה יותר. מחשבים בעלי מסך גדול יהיו לרוב בעלי רזולוציות יותר גבוהות. רוחב המסך: כיום רוב המחשבים הניידים הנמכרים בישראל הם בעלי מסך רחב (יחס גובה-רוחב של 16:9). מסך כזה מתאים להצגת מסמכי WORD זה לצד זה, ולסרטי DVD.

רבים מהמסכים הנמכרים הם מסכים מבריקים (GLOSSY). מסכים אלו הם אסתטיים יותר, ובעלי איכות צפייה מעט גבוהה יותר. מאידך, הם "מסתנוורים"- משקפים אור ועל כן באור ישיר (שמש, מנורות וכ"ו) לא תוכלו לראות טוב את המסך ותצטרכו לסובב את המחשב לזווית אחרת. מסכי מט (MATTE) אינם משקפים אור,אולם איכות הצפייה נמוכה יותר. ניתן לרכוש בנפרד מדבקות ANTI GLARE אשר מפחיתות את השתקפות האור במסכים מבריקים.

2. זיכרון: ניתן לוותר על זיכרון מעל 2 ג'יגה ועל כרטיס מסך עצמאי חזק.

3. גודל דיסק: לסטודנט הממוצע אין צורכי עיבוד מורכבים יותר מתוכנות משרדיות (OFFICE וכד') או צורכי גרפיקה מורכבים יותר ממצגות וסרטים. אין גם צורך בכונן קשיח גדול במיוחד או מהיר במיוחד, ועל כן דיסק של 160 עד 200 ג'יגה במהירות 5400 הוא די והותר.

4. מעבד: חובה להקפיד על מעבד בינוני (1.6 עד 2.0 GHZ כפול ליבה). מעבד כפול ליבה הוא מעבד בו שתי ליבות מקבילות, שפועלות בצורה משולבת להשגת יותר עוצמה. מעבדים כאלה מתמודדים יותר טוב עם דרישות גראפיות גבוהות של מערכות הפעלה מודרניות, סרטים ומשחקי מחשב. ככל שהמעבד מתקדם מהיר וחסכוני יותר, הוא ייקר את המחשב שלכם.

5. מקלדת: מומלצת מקלדת שאינה צפופה מדי ומתאימה להקלדה אינטנסיבית.

6. עכבר חיצוני: בעוד שבאוניברסיטה עצמה לרוב לא ניתן לנצל את העכבר החיצוני בשל מגבלות המקום שהכיסא יוצר, בעת הלימודים בבית יכול האביזר הזה להקל באופן משמעותי על השימוש.

7. חבילת תקשורת: כל המחשבים הניידים בשוק נמכרים עם כרטיס תקשורת ומודם, אשר מאפשרים תקשורת אינטרנט, ולרבים יש גם אפשרות חיבור התקני BLUETOUTH, מה שיכול לסייע בהעברת מידע ממחשב למחשב. חיבור wi-fi חיוני כדי לאפשר גלישה חינם בקמפוס ובבתי קפה.

8. סוללה: מומלץ לרכוש סוללה חזקה, אך יש לזכור שהמשמעות היא תוספת משקל. סוללה רגילה לרוב מחזיקה כשלוש שעות, ולפעמים אף חמש. בדרך כלל הסוללה תיגמר באמצע היום, אך ברוב הכיתות יש שקעי חשמל רבים, לעתים אפילו מתחת לכיסאות. אי לכך, לא הכרחי לרכוש סוללה נוספת.

עוד עזרים חיוניים יותר ופחות לניהול חיים סטודנטיאליים מלאים

אחרי שקניתם מחשב נישא וארגנתם את המערכת לתחילת הלימודים, תרצו ודאי להתחיל להעמיס את המחשב בתוכנות שיעשו לכם את החיים האקדמיים קצת יותר יעילים.

* גוגל דוקס - כניסה למסמכים האישיים מכל מחשב: התכונה החשובה ביותר היא כמובן האופיס של מיקרוסופט, שתציע לכם וורד, אקסל ופאוואר פוינט. אבל היום, בשביל לכתוב מסמכים אתם לא צריכים את מיקרוסופט. חברת גוגל מציע את "Docs" - מעבד התמלילים החינמי שלה, שיאפשר לכם לכתוב מסמכים ולשמור אותם ברשת. היתרון בתוכנה הזו, שאתם תוכלו לגשת למסמכים שכתבתם בכל מקום, בדיוק כמו שאתם יכולים לגשת למיילים שלכם באמצעות כל מחשב דרך ה-Gmail.

תוכנת עיבוד תמלילים אחרת היא OpenOffice, המציעה גרסה חינמית מקבילה לשל מיקרוסופט אופיס.

* כונן גיבוי - חובה לכל סטודנט: מוצר אחר שיכול לעזור מאוד הוא כונן גיבוי, המאפשר לכם לאחסן במקום נוסף את כל העבודות וסיכומי השיעור, למקרה שהמחשב שלכם יפסיק לעבוד. בשוק נמצאים מגוון רחב של כונני גיבוי, כאשר אחד מהם שייך לחברת Western Digital המציע עיצוב קטן במשקל של 250 גרם וגם נפח של 160 ג'יגה. המחיר: 300 שקל.

* מודם סלולרי - נוח אבל לא חיוני: מוצר אחר שתפס תאוצה בחודשים האחרונים הוא המודם הסלולרי, המציע לגלוש עם המחשב הנייד בכל מקום. הפתרון הזה נשמע מבטיח, ובאמת לרוב מציע גלישה במהירות טובה המתחרה בקצבי הגלישה הממוצעים אותם אנחנו מקבלים בבית. אולם, גם כאן אף אחד לא טורח לספר לכם שרוב האוניברסיטאות והמכללות מציעות שירותי גלישה אלחוטיים בחינם, מה שהופך את התענוג הסלולרי הזה למיותר מאוד, מכיוון שכל נטבוק ומחשב נייד מגיע היום התקן Wi-Fi לגלישה אלחוטית בבית ובכל מקום אחר.

תרגומים

יישום אחר ולא פחות חשוב הוא המילון המציע תרגום מאנגלית לעברית ולהפך.

* Babylon.com: התוכנה הפופולארית ביותר היא בבילון, שעושה עבודה נהדרת במקרה הזה. עלות: 150 שקל לשנה.

* milon.walla.co.il: בעוד ששימוש בבבילון יעלה לכם 150 שקל לשנה, יש פתרונות נוספים לתרגום מילים, כמו האתר "מילון" בוואלה, המציע גרסה אינטרנטית חינמית של שירות בבילון.

* מילונט: אם המרצה בכיתה מדברת על מושגים גבוהים מדי באנגלית, אבל לכם נמאס לפתוח בכל רגע את המחשב בשביל לתרגם אותם, בבילון מציעה את ה"מילונט" - מילון אלקטרוני עברי-אנגלי (ולהפך) המעוצב כתרגומון כיס והוא עולה 400 שקל.