גוגל: "לא ציפינו לנתח שוק מסוים לדפדפן הכרום. רצינו לגרום לחברות האחרות להשתפר"

בכנס מפתחים של גוגל שהתקיים היום בת"א אמר מהנדס בכיר מצוות הפיתוח של הדפדפן ל"גלובס": "אנחנו לא מרוויחים כסף משימוש בכרום, אלא רוצים לעודד אנשים להשתמש באינטרנט"

ענקית האינטרנט גוגל קיימה היום בפעם הראשונה בישראל את כנס המפתחים שלה, שאחד הנושאים המרכזיים שעלו בו היה דפדפן ה-Chrome, שמנסה להתחרות באינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט או בפיירפוקס של מוזילה. "אנשים שואלים מדוע פיתחנו את הדפדפן Chrome שכן גולשים הגיעו לאפליקציות שלנו באמצעות דפדפנים אחרים", אמר היום ביל האסה, מהנדס בכיר שפיתח בדנמרק עם צוות של 10 עובדים את מנוע הג'אווה סקריפט V8 ואת כרום. "ראינו שגולשים מתחילים להשתמש יותר ויותר באפליקציות אינטרנטיות מסובכות ורצינו ליצור דפדפן שנותן מקום ליותר אפליקציות, שהוא מהיר יותר ומסתמך על קוד פתוח".

לדבריו, "הדפדפן כרום כבר עובד במהירות גבוהה וביציבות טובה אבל אנחנו עדיין בודקים באילו אפליקציות גולשים משתמשים, על מנת להגביר את המהירות, ואנחנו עסוקים בתיקון תקלות". כשנשאל על רמת התאימות הנמוכה של הדפדפן כרום לבין האאוטלוק של מיקרוסופט, תוכנת הדואר האלקטרוני, הוא אמר: "זו החלטה של מיקרוסופט שלא לאפשר את אותה חוויית משתמש לגולש שמעדיף להשתמש בכרום".

יש לציין כי כחודשיים לאחר השקת כרום, הדפדפן עדיין לא מממש את הפוטנציאל שגוגל ראתה בו: נתח השוק של כרום עומד על 1.7%, בהשוואה ל-36.3% לפיירפוקס, והוא נמצא בירידה מאז הושקה גרסת הבטא הראשונה.

האסה אמר ל"גלובס" כי "זה טבעי שבזמן ההשקה יותר גולשים יבחרו להוריד את הדפדפן ולהתנסות בו, ואנחנו מקבלים הרבה פידבקים מהגולשים על הסיבות שבגינן הפסיקו להשתמש בדפדפן, במטרה לתקן את הדברים. אחת הבעיות, לדוגמה, הייתה קשורה ליכולת לצפות בקטעי YouTube באמצעות הדפדפן, וזה תוקן. ואנחנו ממשיכים לתקן עוד ועוד דברים".

- לאיזה נתח שוק אתם מצפים להגיע בעוד שנה מהיום?

האסה: "אין לנו מטרה להגיע לנתח שוק מסוים. המטרה שלשמה השקנו את הדפדפן הייתה לגרום לכל הדפדפנים שקיימים בשוק להיות טובים יותר ולהצריך מהם להשתפר. גוגל לא מרוויחה כסף מזה שיותר גולשים ישתמשו בכרום, והמטרה היא להרחיב את השימוש באינטרנט ככלל ולהגדיל את זמן השהיה של הגולשים. זה כבר יביא יותר כסף לגוגל, אני מעריך". עם זאת, האסה אומר כי "דפדפן טוב יכול לגרום גם לכך שהגולשים יאהבו יותר את גוגל וישתמשו יותר בשירותים שלה".

יום המפתחים של גוגל נערך מידי שנה במדינות שונות ברחבי העולם כחלק מהתמיכה של החברה בקהילת המפתחים הבינלאומית, במטרה להדגיש את תרומתם של המפתחים ומוצרי הקוד הפתוח לקידום האינטרנט. האירוע בישראל משך אליו יזמים ומפתחים רבים, שרצו ללמוד על השירותים שמפותחים בגוגל, ולהכיר את המהנדסים שמאחורי חלק מהשירותים הפופולריים שמציעה החברה.

כריס דיבונה, המנהל את תחום הקוד הפתוח בגוגל, אמר בכנס כי "אנחנו חושבים שקוד פתוח הוא משהו מאוד חשוב. האינטרנט הוא המקום הכי מתאים לקוד פתוח והאינטרנט מצליח בזכות הקוד הפתוח. הם משולבים זה בזה".

דיבונה הזכיר את מתודת העבודה של ענקית החיפוש גוגל: "70% מהעבודה ממוקדת על תחום החיפוש, פרסום ופיתוח אפליקציות, 20% מוקדש לפיתוח אפליקציות שעדיין לא זוכות למסה גדולה של גולשים אבל אנחנו חושבים שיצליחו בעתיד, ו-10% מהזמן מוקדש לפרויקטים חופשיים שלדעתנו חשובים לחדשנות".

פרופ' יוסי מטיאס, מנהל מרכז המחקר והפיתוח בגוגל תל-אביב, הוסיף כי "קוד פתוח חשוב אבל גוגל גם מתקדמת לכיוון ענן המחשוב והוויזואליזציה על בסיס API, אותה מפתחים פה בתל-אביב לצד גוגל טרנדס, Google Insights for Search, וגיור שירותים נוספים".

במסגרת האירוע התקיימו סדנאות שעסקו במגוון נושאים, כגון פישוט הפיתוח של יישומי אינטרנט באמצעות כלי מפתחים כמו App Engine, Google Web Toolkit ו-APIs, שיפור חווית הלקוח באמצעות מוצרים כגון Google Gears והרחבת פונקציונליות האינטרנט למשתמשים, קידום הרשת החברתית באמצעות OpenSocial ו-FriendConnect, ויצירת יישומים חברתיים.