הזיהום יימשך? מחלוקת בחברת החשמל מעכבת את פרסום המכרזים להתקנת הסולקנים בתחנות הכוח בחדרה ואשקלון

הסולקנים אמורים לצמצם ב-90% את פליטות הגופרית מתחנות הכוח ; בוועד טוענים שההנהלה חזרה בה מהכוונה לבצע חלק מהפרויקט ע"י העובדים ; חברת החשמל: "הפרויקט מתקדם לפי התוכנית"

מחלוקת בין ועד עובדי חברת החשמל להנהלת החברה מעכבת בשבועות האחרונים את פרסום המכרזים להתקנת הסולקנים (מסננים מיוחדים) שנועדו להפחית הזיהום בתחנות הכוח הפחמיות בחדרה ואשקלון. כך נודע ל"גלובס".

התקנת הסולקנים שנועדו להפחית את פליטת תחמוצות הגופרית היא הפרויקט הסביבתי החשוב ביותר של חברת החשמל בשנים הקרובות. הסולקנים הם מתקנים לקליטת תחמוצות גופרית הנוצרות במהלך שריפת הפחם, ואמורים לצמצם ב-90% את פליטות הגופרית.

לפי תוכנית המתאר הארצית המעודכנת, חברת החשמל אמורה להשלים את התקנת הסולקנים בשתי יחידות ייצור בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה עד לשנת 2011, ובתחנת הכוח רוטנברג באשקלון עד לשנת 2014. עלות התקנת הסולקנים נאמדת בכ-250-300 מיליון דולר.

המכרזים תוכננו להתפרסם עוד לפני החגים, אולם בוועד החליטו לעכב אותם בטענה שההנהלה חזרה בה מהכוונה מלבצע חלק מהפרויקט על-ידי עובדי החברה. יצוין כי מאחר שבארץ אין ניסיון רב בתכנון והקמה של מתקני סולקנים, תכננה חברת החשמל לצאת במכרז בינלאומי. לטענת הוועד, בתקופתו של המנכ"ל הקודם, אורי בן נון, הושג סיכום לפיו השלב הראשון בלבד בפרויקט (בחדרה) יתוכנן ויבוצע על-ידי הסקטור הפרטי וישמש להסמכת עובדי החברה, כאשר השלב השני (באשקלון) כבר יתוכנן בתוך החברה.

בכירים בוועד ציינו כי החלטת ההנהלה להוציא את כל הפרויקט למכרז בינלאומי נעשתה בהמשך למגמה בחודשים האחרונים להוציא עבודות למיקור חוץ. יש לציין כי לפי לוח הזמנים המקורי, שני המכרזים כבר תוכננו להתפרסם בשנה שעברה, כך שלפי שעה קיים חשש לעיכוב נוסף.

גורמים בממשלה שמטפלים בנושא ציינו כי המשך העיכוב עשוי להביא לכך שחברת החשמל לא תעמוד בתקנים שנקבעו על-ידי המשרד לאיכות הסביבה להפחתת הפליטות.

כפי שנחשף ב"גלובס", במסגרת התקנת הסולקנים, מתכננת חברת החשמל להקים ארובה רביעית בתחנת הכוח בחדרה. ההחלטה מעוררת ביקורת במשק האנרגיה בטענה שחלופות להקמת הארובה לא נבחנו ברצינות. מנגד, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בחדרה נוטה לאשר את הקמת הארובה הרביעית, לאחר שחברת החשמל התחייבה להרוס את אחת הארובות עד ל-2018.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "התקנת הסולקנים, כמו יתר הפרויקטים המיועדים להפחית את זיהום האוויר לטובת הציבור, מתקדמת על פי התוכניות הרב שנתיות של החברה".