בימ"ש בקפריסין הטיל עיקול בסך 49 מיליון דולר על חשבונות של גאידמק

מדובר בחשבונות של גאידמק המופקדים בבנק בקפריסין והרשומים על שתי קרנות שבבעלותו ; העיקולים הוטלו בעקבות פסקי דין שניתנו כנגד שתי הקרנות בשנת 2006 בבית משפט בלוקסמבורג

בית משפט בקפריסין הטיל בשבוע שעבר עיקול בסך של 49 מיליון דולר על חשבונות של ארקדי גאידמק, המופקדים בבנק בקפריסין והרשומים על שתי קרנות שבבעלותו. העיקולים הוטלו בעקבות פסקי דין שניתנו כנגד שתי הקרנות בשנת 2006 בבית משפט בלוקסמבורג.

יצויין כי בבית המשפט המחוזי בירושלים מתנהלת תביעה מקבילה על-ידי חברות הניהול, "פרמיום אינווסמנט" ו"גלובל אלפא סנטר", שתובעות באופן אישי כספים מגאידמק בגין ניהול שתי הקרנות שבבעלותו. התובעות רשומות באיי הבתולה והן ניהלו את שתי הקרנות, שלפי הנטען בתביעה לא הוקמו על-ידי גאידמק עצמו אלא על-ידי אחרים כדי להסתיר שהכספים בהן שייכים לגאידמק.

בתביעה נטען כי עד 2003 שילמו הקרנות את דמי הניהול לתובעות, אך לאחר מכן הבריחו מחשבונות הבנקים בלוקסמבורג את כספיהן ללא תשלום שכר טרחה ודמי ניהול.

במסגרת התביעה טוענות חברות הניהול, באמצעות עו"ד שמואל קספר, כי גאידמק העביר לחשבונותיו 365 מיליון דולר השייכים לממשלת אנגולה, שהיו אמורים להיות מועברים לבריה"מ לשעבר לשם פירעון חוב של אנגולה לברית-המועצות. בתביעה נטען כי גאידמק רקם עסקה, שבה הפחית את חובה של אנגולה לרוסיה מ-6.4 מיליארד דולר ל-1.5 מיליארד דולר, אך כאשר קיבל את הכסף על מנת להעבירו לאנגולה שמר את מחציתו לעצמו. גאידמק מכחיש את הדברים וטען כי פעל לשביעות רצון כל הצדדים.

יצויין כי הן התביעה בקפריסין והן התביעה בירושלים מתבססות על פסקי דין שניתנו בלוקסמבורג. ואולם, התביעה בירושלים - בניגוד לתביעה שהוגשה בקפריסין - היא להרמת מסך ותביעת הכסף מגאידמק באופן אישי ולא מהקרנות.