בדיקת "גלובס": הירידות החדות באוקטובר לא גרמו לבעלי העניין בחברות הישראליות באירופה לקפוץ על המניות

מי בכל זאת הכניס ידו לכיס, מדוע הגיע הזמן שאלכס חלדאי, שותפו של לב לבייב לשליטה ב-AFI, ידבר, ואיזו הוכחה נוספת מצאנו לפופולאריות המידרדרת של ה-AIM

1

זהו. אוקטובר האיום, כפי שכולם מכנים את החודש שהגיע ביום שישי האחרון לסופו, הוא כבר היסטוריה. אחד החודשים הקשים של שוקי ההון הגיע לסופו, ולרגל המאורע החלטנו לבדוק כיצד נהגו בעלי העניין בחברות הישראליות הנסחרות באירופה, ובמילים אחרות - האם הנפילה של המניות גרמה להם להושיט את ידם לכיסם הפרטי ולרכוש מניות.

לשם כך, בדקנו את הרכישות שביצעו בעלי עניין פרטיים בשנה האחרונה (התמקדנו בפרטיים, ולא בבעלי עניין שהם חברות), והמסקנה היא די חותכת - בעלי העניין לא ממש גילו עניין. לא רק שמספר בעלי העניין הרוכשים היה מועט, הסכומים אותם השקיעו הם די סמליים (ראו טבלה).

2

הדרך למטה. בדיקת התשואות של החברות הישראליות הנסחרות באירופה הסבה - שוב - את תשומת ליבנו למנייתAFI development, מרכזת פעילות הנדל"ן ברוסיה של קבוצת אפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב. AFI, וכאן אנו לא הולכים לחדש לכם הרבה, לא מצליחה להתרומם מרמות השפל אליהן נחתה. נכון ליום שישי האחרון, נסחרת המניה לפי מחיר של 1.6 דולר המשקף שווי חברה של 842 מיליון דולר בלבד לעומת 7.3 מיליארד דולר ביום ההנפקה, שגם היה רגע השיא של המניה.

לב לבייב, שמכהן כיו"ר החברה, התבטא לא מעט בתקופה האחרונה על מצבה של AFI - כמו גם בכירים אחרים בקבוצה - אך מי שקולו לא נשמע הוא אלכסנדר חלדאי, שמוגדר כמנכ"ל AFI, מלבד היותו בעל המניות השני בגודלו בחברה (10% בקירוב). חלדאי לא התראיין מעולם, וגם בתקופה האחרונה, כשמניית החברה אותה הוא מנהל הולכת מדחי אל דחי, הוא לא מביע דעתו ומותיר את הבמה לשותפו הישראלי.

ובכן, אם תשאלו לדעתנו, מדובר במצב נתון הדורש שינוי (גם אם לוקחים בחשבון שלחדלאי יש "בוס" די דומיננטי).

3

אחת פחות. והנה עוד דוגמא לפופולאריות ההולכת וקטנה של הבורסה המשנית בלונדון (AIM). חברת פילת טכנולוגיות, שנסחרת במקביל גם בבורסה המקומית, החליטה לוותר על הרישום למסחר ב-AIM. בהודעה שפרסמה החברה ביום חמישי האחרון מציינת פילת כי תוך מספר ימים תביא לאישור האסיפה הכללית את ההחלטה למחוק את המניה מהמסחר ב-AIM לאור "העלויות הכרוכות בכך, מחזורי המסחר הנמוכים, חוסר העניין שמגלים גופים מוסדיים באנגליה במניה, ומרווחים גבוהים בין ציטוטי קניה ומכירה".

פילת טכנולוגיות עוסקת בשירותי יעוץ בתחום משאבי אנוש, מיון והשמת כוח אדם ובפיתוח ושיווק תוכנות מחשב. החברה נסחרת לפי שווי צנום של 26 מיליון שקל, משהו כמו 7 מיליון דולר.

בנוסף, נכתב בהודעה כי "דירקטוריון פילת טכנולוגיות הגיע גם למסקנה כי הרישום למסחר בבורסה של ת"א מקנה לחברה גישה מספקת לגיוס הון", והחברה נותנת כדוגמה הנפקה פרטית של מניות בשווי 6 מיליון דולר שביצעה בשנת 2000, "ללא משקיעים בריטיים", דברי ההודעה. בקיצור, AIM יקרה, היה נחמד כל עוד זה נמשך, אבל כבר לא. שלום ולהתראות.

גרף