בהזדמנות! אירופה הקלאסית, בחינם!

גם אם הפועל ירושלים תעבור את קאזאן בקרב על הכניסה לשלב הבתים ביורוקאפ, העונה האירופית שלה יכולה להפוך לבור בשורת התקציב. ככה זה כשההוצאות על ההשתתפות מגיעות לכ-300 אלף דולר, והכסף שנכנס ממכירת זכויות שידור ומהספונסרים של יול"ב הוא זניח

כסף? איפה?

למרות התבוסה אתמול ברוסיה לקאזאן (66-88), אוהדי הפועל ירושלים ודאי שמחו שקבוצתם הצטרפה לשלב הסינון השני של מפעל הכדורסל השני בחשיבותו ביבשת - היורוקאפ (בעבר היול"ב קאפ). מה שאי אפשר להגיד על אנשי הכספים של הקבוצה, שכנראה לא משתגעים על המפעל הזה. לא מעט מהקבוצות ישראליות שמשתתפות במפעלים האירופיים זכרו לציין דווקא את הבור התקציבי שהשאירה עונה אירופית במפעלים הזניחים ביבשת. בשורה לא ממש טובה גם לבני השרון, שתצטרף למפעל החל משלב הבתים שיחל בסוף החודש.

אם תצליח ירושלים לחצות בשלום את המפגש הכפול מול אוניקס קאזאן הרוסית ולהגיע לשלב הבתים, הוצאות שלה על המפעל יעמדו על כ-300 אלף דולר. לא מעט כסף לקבוצה שתקציבה השנתי מגרד מלמטה את ה-4 מיליון דולר.

בניגוד ליורוליג, שבו כל הקבוצות מכניסות את הכסף מזכויות שידור לקופה אחת ומחלקות אותו ביניהן באופן יחסי לגודלן, ביורוקאפ הופקדו מכירת הזכויות וההכנסות בידי הקבוצות וכל אחת תקבל את מה שהיא משיגה. בירושלים אמנם השיגו משהו עבור זכויות השידור של המשחק בישראל, אבל אף גורם שידור בארץ לא קפץ על המציאה ורכש את הזכויות של המשחק היום ברוסיה.

אגב, לא תמיד זה היה כך. היול"ב קאפ בגלגול מעט מוקדם יותר שלו עוד היה גורם הכנסה לא רע עבור ירושלים. בקבוצה זוכרים עונות טובות שבהן שודרה הקבוצה בערוץ הראשון ביול"ב קאפ והכניסה לא מעט כסף. אבל גם כאן אחראית לזה דווקא... מכבי ת"א. הערוץ הראשון ששידר את משחקי מכבי ביורוליג היה מחויב לשדר את הקבוצות האירופיות בחו"ל, כדי לא לקפח אותן מול מכבי. כך יצא שבעונת 2006/07 שילמה רשות השידור לירושלים סכום של 4.8 מיליון שקלים בזכות ההגעה עד לרבע הגמר.

בהעדר הכנסות משמעותיות משידור, הקבוצות נשענות על הכנסות מספונסרים של יול"ב (נייקי ויורוספורט 2) ומאלה שהן מארגנות. גם כאן מדובר בכסף קטן מאוד. "ההוצאה שלנו אשתקד על ההשתתפות במפעל הסתכמה בכ-250 אלף דולר", אומר הבעלים של הפועל גלבוע/ גליל עליון, חיים אוחיון, שהשתתפה בעונה שעברה במפעל ולא עברה את שלב הבתים. "קיבלנו אומנם כסף על זכויות שידור ועל הספונסרים שגייסנו למפעל, אבל זה לא מכסה".

האם בדיעבד אוחיון היה מוותר על ההשתתפות? "רק בגלל שלא הגענו מוכנים למפעל מבחינה ספורטיבית, ולא בגלל הכסף. מהבחינה הזאת אין ספק שהיול"ב פגע בנו מבחינה ספורטיבית".

השיטה

ביול"ב עשו להם מנהג קבוע: לשנות מדי שנה את השיטה. אחרי שאשתקד השתתפו 54 קבוצות בשלב הבתים, חלקן קבוצות חלשות מאוד, הוחלט השנה לערוך שני סיבובי מוקדמות במתכונת משחקי בית-חוץ, שמהן יעפילו 8 קבוצות לשלב הבתים. שם יחכו להן 24 קבוצות שזכו אוטומטית בכרטיס, וביחד הן יחולקו ל-8 בתים. 2 הראשונות בכל בית יעלו לשלב 16 הגדולות, שבו הן יחולקו לארבעה בתים. משם יעלו 8 קבוצות לשלב ה"פיינל 8", שבו הן ישחקו במשך שלושה ימים בשיטת הנוק-אאוט עד שתקבע הזוכה. הפרס? כרטיס בשנה הבאה ליורוליג, כמו זה שקיבלה הזוכה אשתקד - חובנטוד באדלונה.

קאזאן

למרות שגמגמה בשלב הקודם מול קבוצה מפולין, ירושלים פוגשת יריבה קשה. אשתקד היא אומנם ניצחה את קאזאן בארץ ב-39 הפרש, אבל ברוסיה היא חטפה ממנה את אחת התבוסות הגדולות בכל הזמנים של קבוצה ישראלית באירופה - 52 הפרש.

בדיוק כמו שאר הקבוצות בליגה הרוסית, קאזאן התחמשה השנה בתותחים כבדים - הגארד הקרואטי מרקו פופוביץ' שהגיע מז'לגיריס, והסנטר מארק ג'קסון שהגיע מאולימפיאקוס. מי שמוביל אותה גם השנה הם הקלעי סרגי צ'יקאלקין והפורוורד הצרפתי טאריק קירקסאי - סגן מלך הריבאונדים של המפעל אשתקד.

אגב, אם תעבור ירושלים את קאזאן, היא תפגוש בשלב הבתים את מאמנה אשתקד, דן שמיר, שמשמש כעוזרו של דייויד בלאט בדינמו מוסקבה.

אירופה ג'

הדחה מוקדמת מהיורוקאפ היא אומנם משהו שירושלים צריכה לקחת בחשבון, אבל זה לא יהיה הסוף לקמפיין האירופי שלה. אם תנשור היא תצטרף לשלב השני של המפעל השלישי בחשיבותו באירופה - היורוצ'אלנג' (גביע האתגר). הופעה שם כבר תיחשב לעונש אמיתי עבור השחקנים ועבור אנשי הכספים של המועדון.