עו"ד תומר מהרשק, המתמחה במיזוגים ורכישות, עובר ממשרד בלטר אל משרד יובל לוי

למרות המשבר - ואולי בגללו - נרשמות תזוזות בענף: עו"ד הנרייטה פוקס, מומחית למיסוי בינלאומי, מצטרפת למשרד ש. פרידמן

גם כשהדי המשבר מהדהדים ברקע נרשמות תזוזות במשרדי עורכי-דין. בקרב ה"זזים" ישנה תמימות-דעים באשר לשאלה אם המשבר ישפיע עליהם. התשובה החד-משמעית היא: לא!.

פוקס: "לא נרגיש את המיתון בתחום המס"

פירמת עורכי-הדין ש. פרידמן מצרפת אל שורותיה את עו"ד הנרייטה פוקס, עד לאחרונה מנהלת דסק הייעוץ הבינלאומי במשרד עוה"ד תדמור, למשרדי הפירמה שבתל-אביב. עו"ד פוקס, משפטנית הולנדית בעלת 18 שנות ניסיון במיסוי בינלאומי, תהיה אחראית על פעילות המיסים של לקוחות הפירמה באירופה ובאסיה לצד עוה"ד הראל לוקר, המתמחה במיסוי בינלאומי בארה"ב. עם הצטרפותה למשרד, תמנה מחלקת המיסים של ש. פרידמן 10 עורכי-דין, מהם 4 שותפים, עוה"ד דורון שויפי, הראל לוקר, יפעת מנצר והנרייטה פוקס.

לשאלה מדוע עזבה את משרד תדמור דווקא בתקופת אי-ודאות בשוק, מספקת פוקס תשובה דיפלומטית-אירופית, שלא תדרוך על בהונותיו של אף-אחד. "אני מאוד אוהבת את עו"ד דודי תדמור, אך הייתי זקקה לפלטפורמה שתאפשר לי לעבוד כצוות במסגרת תחום התמחותי. הפילוסופיה של משרד פרידמן היא עבודת צוות מלאה על כל תיק. בתחום המיסוי הבינלאומי זה הכרח. מעבר לכך, חיפשתי לתפקד במשרד ותיק ויציב יותר, שבסיס הלקוחות שלו בינלאומי. בפרידמן מצאתי מענה מלא לכל הדרישות שלי. המשרד הוא בינמדינתי, נעשות בו הרבה מאוד עסקאות בינלאומיות, והוא עובד עם הרבה מוסדות כספיים בחו"ל. זה נותן לי את הפלטפורמה והבמה הנכונות".

* את צופה שינויים בהיקף העבודה בתחום המס בעקבות המשבר?

"עברתי פעמיים בעבר תקופות משבר - גם בהולנד וגם בארץ, בתקופת משבר ההי-טק כשעבדתי במחלקת המס של דלויט - ולא ראיתי שינוי דרמטי במספר הלקוחות שפונים לאנשי המס. תמיד יש צורך לתכנן מס, גם בתקופת משבר. מעבר לכך, ההצלחה של תכנון מס תלויה בליווי הלקוח לאורך תקופות ארוכות. אני חושבת שלא נרגיש את המיתון בתחום המס בכלל והמיסוי הבינלאומי בפרט. להיפך, מצב משברי דורש מהחברות לבחון את הארגון שלהם ברמה המסחרית, ואולי לעבור איזשהו רה-ארגון, כך שעורכי-דין בתחום יצטרכו לחשוב מה הן השלכות המס שעשויות להיגרם להם ואיך להימנע מנזק בעקבות צמצומים".

עד להצטרפותה למשרד תדמור עמדה פוקס בראש מחלקת המיסוי הבינלאומי ובראש הדסק האירופי במשרד רוה"ח דלויט-טוש ברייטמן-אלמגור, מהפירמות הגדולות בארץ בתחום ראיית החשבון והייעוץ. לדלויט-טוש הצטרפה לאחר 10 שנים בקבוצה האירופית Mazars Paardekooper Hoffman של ראיית-חשבון וייעוץ מס, תחילה כעורכת-דין לענייני מיסוי במשרד בהולנד, ולאחר שנתיים כיועצת מס וכמנהלת השלוחה הישראלית של הקבוצה, במתן ייעוץ מס בינלאומי לגורמים ישראליים וזרים.

מהרשק: "המשבר הפיננסי לא מורגש"

משרד עוה"ד פרופ' יובל לוי מצרף אליו את עו"ד תומר מהרשק, שותף וראש המחלקה הבינל' למיזוגים, רכישות והנפקות ממשרד עוה"ד בלטר, גוט, אלוני. יחד עם מהרשק יצטרפו למשרד לוי שניים מצוותו של מהרשק, השותף דיוויד ואן קולא ועוה"ד איל קליינמינץ, וכן טרום-מתמחה אשר גויסה למחלקה ערב המעבר. מהרשק יעמוד בראש מחלקת המיזוגים והרכישות במשרד פרופ' לוי, שימנה 33 עורכי-דין ומתמחים.

ההחלטה להצטרף למשרד עורכי-דין חדש דווקא בתקופת משבר, אינה חדשה למהרשק. הקריירה שלו התחילה בנסיבות דומות. "את הקריירה המשפטית שלי התחלתי בספטמבר 2001 במשרד פרשפילדס בחו"ל יומיים אחרי אסון מגדלי התאומים, בשיא המשבר הקודם", הוא אומר. "מעבר לזה, מהלך המיזוג עם פרופ' יובל לוי החל לפני כשנה והחלטות מסוג זה הן החלטות אסטרטגיות ארוכות טווח, שלא אמורות להיות מושפעות ממשבר פיננסי זמני שלהערכתי בתוך מספר רבעונים יהיה מאחורינו".

* איך יושפע תחום המיזוגים והרכישות מהמשבר הפיננסי?

"בתקופת המשבר שלאחר אסון התאומים כמות העבודה בתחום המיזוגים והרכישות לא הושפעה באופן דרסטי, למרות שסוג ואופי העסקאות השתנו. בהתחשב בכך שבחודשים האחרונים החבר'ה שלי ואני לא עוזבים את המשרד לפני עשר בלילה, המשבר הפיננסי לא מורגש מבחינת כמות העבודה, ואנחנו מחפשים לגייס עוד עו"ד.

"יחד עם זאת, אופי העבודה משתנה במספר היבטים, יש עלייה בכמות עסקאות ה-Distress, כך שחברות בעלות נזילות גבוהה עושות היום עסקאות בתנאים שהן רק יכלו לחלום עליהן לפני שנה. הדבר משפיע גם על מהירות העסקאות. עסקאות שנעשו לפני שנה במהלך רבעון שלם נעשות כיום בתוך שבועות בודדים".

גם פרופ' יובל לוי משדר אותות הרגעה ואפילו תחזיות חיוביות באשר להשפעת המשבר הפיננסי על עורכי-הדין שישכילו לנצל אותו. "בשלב זה אנו נמצאים בהליך של צמיחה וגיוס עובדים חדשים, ולא מרגישים השפעות מהמצב הכלכלי בעולם. דווקא בתקופת משבר מתעורר שוק שלם של עסקאות שנעשות בלחץ, וזהו אחד התחומים שאליו אנו רוצים להתרחב. לגבי מחלקות אחרות, היתרון של משרד בסדר גודל כמו שלנו הוא ביכולת להסיט את הפעילות לתחומי הליטיגציה, תחום שבו אנו מובילים, והגבייה, תחומים שבהם לא צפוי מיתון בזמן הקרוב. להערכתנו, משרדים שיוכלו לתת מענה כולל ככל האפשר ללקוחות מסחריים, ושאינם ממוקדים בשוק ההון, עשויים להתאים את עצמם לנסיבות הקיימות ואף להמשיך ולהתפתח".

את משרד פרופ' יובל לוי הקים בשנת 1973 פרופ' יובל לוי. המשרד עוסק בעיקר בתחום העסקי-מסחרי, הן בעריכת עסקאות וליווי משפטי-עסקי והן בליטיגציה. עם לקוחות המשרד נמנים, בין היתר, לאומי קארד, בנק דיסקונט למשכנתאות, בנק איגוד, בנק לאומי, נמל אשדוד, חברת חוצה ישראל, רשות שדות התעופה ועוד. קודם להצטרפותו של מהרשק מנה המשרד שישה שותפים.

מהרשק החל את הקריירה המשפטית שלו כעורך דין במחלקת המיזוגים, רכישות והנפקות באחד ממשרדי עוה"ד הבינל' המובילים בעולם, פרשפילדס. לאחר כשלוש שנים הצטרף למשרד בלטר, גוט, אלוני כשותף וראש המחלקה הבינל' למיזוגים רכישות והנפקות, שאותה הקים. עם לקוחותיו בשנים האחרונות נמנו, בין היתר, חברת סימנס, בנק אוף אמריקה, ליהמן ברדרס, התאגיד היפני הענק מיצויי, מארש (אחת מחברות הברוקרים לביטוח הגדולות בעולם) ועוד. ב-2008 דורגה המחלקה הבינל', בראשות מהרשק, כאחת מ-6 מחלקות התאגידים, מיזוגים ורכישות המובילות בארץ על-ידי מדריך עוה"ד הבינל' Eurolegal The. מהרשק עצמו דורג (ב-2007) כאחד מחמשת עוה"ד המבטיחים בארץ בתחום המיזוגים ורכישות, על-ידי מדריך עוה"ד הבינל' Chambers.