שמעון אקהויז: "אם אין אפשרות לאקזיט, אולי ננסה פשוט להרוויח כסף? זו אפשרות שמשום מה שוכחים"

עוד בפאנל בנושא "שלבים בצמיחת חברות": הדגמה ספונטנית של הקונפליקט בין שני משקיעים שונים בדירקטוריון

המחסור באפיקים לאקזיט היה אחד הנושאים הבולטים בפאנל בנושא "שלבים בצמיחה של חברות ביומד" במסגרת כנס הג'רני של ארנסט אנד יאנג ו"גלובס". היזם הסדרתי שמעון אקהויז סיפק תשובה מעניינת בעלת נימה צינית. הוא אמר כי "אם אין אפיק לאקזיט, אולי ננסה את הדרך היצירתית של פשוט להרוויח כסף ולהיות בתזרים חיובי? גם זו אפשרות, שאנחנו משום מה שוכחים".

אתגר נוסף שעלה הוא הצורך לוודא שהמשקיעים השונים בחברה מסתדרים ביניהם. באופן מעט מפתיע זכו הנוכחים בפאנל לא רק לדיון בנושא אלא להמחשה של עימות שכזה. קארי בייטס, שותפה בקרן Triathalon Ventures, התריעה על הבעיה ואמרה כי "לפעמים אתה חייב להשתמש בסעיפים בתקנון הנחשבים לפחות נעימים. נכון, יש שיאמרו שזהו שימוש בפטיש במקום שבו מתאים כלי עדין יותר, אבל לפעמים האמונה בעתיד החברה כל כך חזקה, שאתה עושה כל מה שצריך כדי שימשיכו להיות לה מזומנים".

בשלב זה התברר כי בייטס ומייקל שרמן, מנכ"ל קרן MB Ventures, נמצאים במיני-מאבק בדירקטוריון של חברה בה שניהם מושקעים. "נדמה לי שאנחנו רוצים להשקיע ואתם כבר לא מעוניינים", אמר שרמן. "לא, זה אנחנו שרוצים להשקיע ואתם לא מעוניינים!", ענתה לו בייטס. "מישהו כנראה רוצה להשקיע והשני מגביל אותו", פייס שרמן, "ובמקרה כזה המון תלוי במניעים ובקשרים האישיים. אם אינך רוצה להשקיע, כי אתה לא מאמין בחברה, אז הרבה תרגילים פיננסיים הם לגיטימיים. אם פשוט נגמר לך הכסף, המשקיעים האחרים יכולים להתגמש ולהיות נחמדים. כל אחד מאיתנו יימצא בשני הצדדים של המתרס בתלות בגיל הקרן שלו, וכולנו צריכים להמשיך לעבוד ביחד בעתיד".

נושא נוסף שעלה הוא חילופי מנהלים, חלק בלתי נפרד מצמיחה של חברה צעירה. מיזמים בתחילת הדרך למנהלים עם אוריינטציה עסקית ולוגיסטית יותר בהמשך הדרך. שרמן נתן בהם סימנים, על-פי ניסיונו בחברת Sofamor שנמכרה למדטרוניק ב-3.6 מיליארד דולר.

הוא פירט כיצד לאורך חייה והתפתחותה של החברה מנהל החליף מנהל כאשר כל אחד חדש בא לחפות על חיסרון שהיה לקודמו. לבסוף הוא סיכם כי "השלבים הללו די מייצגים את חילופי ההנהלה שעוברת כל חברה שצומחת כפי שצמחנו. המזל שלנו היה שכל הנשיאים הללו עבדו תחת מנכ"ל אחד". אקהויז הסכים כי החלפת מנהלים היא תהליך כואב והכרחי בחברות הצעירות. לדבריו, "זהו תהליך שהמשקיעים חייבים לדעת לנהל. קרה לנו שנאלצנו להחליף אפילו ארבעה מנכ"לים ב-6-7 שנים. זה מצב שרחוק מלהיות אידיאלי, אבל אפשר לעבור את זה אם חייבים".

דליה מגידו, מייסדת קרן 7healtventures, אמרה כי "בשלב הראשון חייבים בחברה מנהלים עם סכין בין השיניים, אבל בהמשך דרושות היכולות ההפוכות". *