מבחן דרכים: כמו חיות שטח רבות גם הדגם הארוך של הג'יפ רנגלר - בסכנת הכחדה

הג'יפ שהגיע לאחרונה לארץ, עשוי להיות אחד הדגמים האחרונים של המותג. בעולם של מיתון כלכלי ובאווירה של חסכון בדלק, משפחות רבות כבר מבינות שכדי להסיע את הילדים לחוגים לא באמת צריך רכב שטח אימתני

בחודש יולי השנה, הרבה לפני שהתבררו ממדי המשבר הפיננסי, התראיין בארה"ב נשיא רנו-ניסן, קרלוס גוהן, וחלק עם הציבור תחזית קודרת. "זו הסערה המושלמת", כינה גוהן את המצב. "השוק כולו ותעשיית הרכב ניצבים בפני האטה גלובלית".

באותה עת העדיפו רבים להתייחס לציטוט כאל עוד נבואת אחרית הימים, אחת מני רבות, שמשקפת הלך רוח פנימי בחברה ולא ניסיון אובייקטיבי לחזות את העתיד. אבל כיום מתברר עד כמה נבואית הייתה ההגדרה "Perfect Storm". המשבר הנוכחי בו נמצאת תעשיית הרכב נובע מהתלכדות של כמה גורמים, שכל אחד מעצים את משנהו.

עוד לפני פרוץ המשבר הפיננסי, כאשר הכלכלה הייתה בשיאה, יצרו מחירי הנפט הנוסקים לחצים אינפלציוניים והביאו לנסיגה במכירות של כלי רכב חדשים ובהיקף הנסיעה. כיום מחירי הנפט נמצאים בשפל משמעותי אבל מקורות המימון והאשראי של הלקוחות מתייבשים בשל המשבר הפיננסי ומורידים את הביקוש לרכב חדש. אם מחר - או בעוד חצי שנה - זרימת האשראי תתחדש כבעבר, יחזרו במקביל לעלות גם הביקושים הערים לנפט, שנובעים מצמיחה כלכלית מואצת, הביקוש לרכב יואט - וחוזר חלילה. בקיצור, מעגל קסמים.

יצרני הרכב האמריקנים סופגים את מלוא עוצמת הסופה. בחודש אוקטובר צנחו המכירות בשוק האמריקני בשיעור חסר תקדים של יותר מ-40%. שלושת היצרנים הגדולים ניצבים בפני איום ממשי על המשך דרכם העצמאית וקרייזלר, באופן ספציפי, בוחנת צעדי חירום כמו מיזוג עם יצרן אחר או מכירת חלקים מהקבוצה ובהם חטיבת "ג'יפ" עתירת המוניטין.

שומר על תדמית קשוחה

אם תתפרק קרייזלר מנכסיה, ומחירי הנפט ימשיכו להכחיד את פלח רכבי הכביש-שטח, עשוי הדור החדש של הג'יפ רנגלר, שהגיע לארץ לאחרונה, להיות האחרון בשושלת מפוארת שנמשכת ברציפות יותר מחצי מאה.

הדור החדש של הרנגלר הוא פרי הנדסה ותכנון של המאה ה-21 אולם חיצונית לפחות הוא שומר על התדמית הקשוחה של "ארץ המרלבורו". יש לו מרכב רבוע ונטול קימורים, פנסים עגולים וגריל אנכי, כנפיים גדולות, שנראות חסונות מספק כדי לטפס עליהן (בהחלט לא מומלץ - הן עשויות מפלסטיק), פגושים אימתניים ושמשה שטוחה עם מסגרת מתקפלת. כאשר משלבים את הסממנים המוכרים הללו, שמזוהים מיידית עם המותג, ביחד עם ממדי הענק של דגם החמש דלתות ועם מרווח הגחון הנדיב, מקבלים מקדם הרתעת כביש ללא תחרות - פרט אולי להאמר. הכלי בהחלט אינו שיא האסתטיקה אבל חייבים להודות, שיש משהו מרגיע ברכב שאפילו הנהגים האגרסיביים ביותר של יום שישי בערב מקפידים לשמור ממנו מרחק.

הביקורת על תא הנוסעים תלויה בזווית ההשקפה. הג'יפאים הוותיקים, שמורגלים ב"סגפנות נוסח פאקיר הודי" של הרנגלר המסורתי, עשויים לחשוב כי התא של הכלי החדש מפנק על גבול הדקדנטיות. מושבים אמיתיים ומרופדים?! כריות אוויר?! בידוד רעשים אמיתי?! מערכת קול מקורית?! שומו שמיים.

לעומת זאת, מי שמגיע מ-SUV מודרני יקבל את התחושה שמדובר בכלי עבודה קשוח ונטול פשרות. עמדת הפיקוח עטופה כולה במשטחי פלסטיק קשיחים, לוח המחוונים ספרטני וברגים עבים מבצבצים פה ושם מבעד לדיפונים.

אין תלונות לגבי מרווח הפנים של הדגם הארוך. המושב האחורי נטוי אמנם בזווית מעט מוזרה, אולם הוא יכול לאכלס שלושה נוסעים ובעיתות חירום אפילו ארבעה. מרחב הראש והרגליים שופע והחלק האחורי הסגור יכול להכיל שפע מטען - אם מצליחים להתגבר על גובה ההעמסה. בסך הכול התא יכול לאכלס משפחה פעילה בסוף השבוע אך עדיין עמיד ותכליתי מספיק להעמסת ארגזי ירקות וצנרת חקלאית באמצע השבוע.

בפרק הכביש צריך להתאים את הציפיות. המתלים אמנם רכים הרבה יותר מבעבר, ולראשונה הרנגלר מציע ספיגת זעזועים טובה על אספלט משובש, אולם יכולות הכביש שלו מוגבלות מאוד. ההגה קל עד כדי חוסר תחושה, הבלמים ספוגיים, נטיית הגוף בפניות מהירות מוחשית מאוד ומעל ל-130 קמ"ש המרכב מייצר רעשי רוח לא תרבותיים בעליל.

אולטימטיבי להישרדות

למנוע יש אמנם פוטנציאל מכובד: עם שישה צילינדרים ונפח של 3.8 ליטר הוא מייצר הספק לא מבוטל של 198 כ"ס ומומנט מכובד של 32 קג"מ, שאחראי לדחף ראשוני מסיבי. אבל עם מבנה אווירודינמי של מכולה ימית ותיבת אוטומטית בת 4 מהירויות, שיחסי ההעברה שלה מכוילים למשימות שטח, זה לא ממש כלי אידיאלי לנסיעות כביש נמרצות לטווחים ארוכים. גם צריכת הדלק דורשת כיסים עמוקים.

השטח של הרנגלר הוא כמובן השטח. גם הדור החדש והארוך הוא הכלי האולטימטיבי להישרדות וצליחת מכשולים. אין לו מתלי אוויר מתרוממים ושאר גאדג'טים אלקטרוניים כמו למתחריו המודרניים והוא גם לא צריך אותם. הצמיגים גבוהי הפרופיל, הסרנים המאסיביים והגחון המשוריין בולעים סלעים, קוליסים עמוקים ומדרגות עפר כאילו לא היו שם.

זאת לא חוויית "לחץ על הכפתור, שגר ושכח" נוסח רכבי הכביש-שטח הדיגיטליים מהדור האחרון. צליחת מכשולים ברנגלר דורשת מהנהג יותר מיומנות ומעורבות פיזית. אבל זו בדיוק תכלית הקיום שלו ואם משהו מתקלקל - אפשר לתקן אותו עם רתכת ופטיש ולא עם בודק מעגלים מודפסים. נציין בהערת אגב, שהמקצוענים מתייחסים לרנגלר הרגיל בתור "דף חלק", שעליו הם מוסיפים אין ספור שיפורים, התקנים וחלפים מתוגברים. אבל גם נהגים מן היישוב יגלו שהרנגלר, במתכונתו המקורית, מאפשר להם להשאיר מאחור בשטח קולגות עם כלים יפניים וגרמניים שעולים 70% יותר.

הרנגלר הארוך עולה בישראל 230 אלף שקל (לפני הנחות עונתיות) ואילו הקצר מסתפק ב-200 אלף שקל. אנחנו לא רואים הרבה לקוחות בישראל שירכשו אותו כרכב יחיד במשפחה. אבל מי שזקוק לכלי עבודה אמיתי, דוגמת חקלאים ומדריכי טיולים, או מי שרוצה רכב שני/שלישי במשפחה, שמיועד לשעשועי-שטח רציניים, ימצא שבמחיר הנוכחי מדובר במציאה נדירה, שלא בטוח עד מתי תישאר כאן. *

מתחרים

טויוטה FJ קרוזר

את ה-FJ קרוזר של טויוטה כבר אי אפשר לייבא ארצה בייבוא אישי, אבל מי שיצליח לשים יד על אחד מהכלים ירכוש מתחרה ראוי לרנגלר. העיצוב החריג והמצועצע של הקרוזר, עם שתי הדלתות "הסמויות" מאחור, מכסה על שלדת שטח רצינית ומקצועית, עם מרווח גחון מכובד של 24 ס"מ, תמסורת מאסיבית, גחון ממוגן וגיאומטריית שלדה שמתוכננת לצליחת מכשולים. המנוע הוא V6 בנזין חזק אך צמא בנפח 4 ליטר, שמייצר 240 כ"ס. בתא הנוסעים יש מרחב לא מבוטל ל-5 נוסעים.

האמר H3

ההאמר H3 מבוסס אמנם על שלדת SUV של ג'נרל מוטורס, ולא על שלדה ייעודית כמו ההאמר H1 המקורי, אבל יש לו מבנה חסון, גחון ממוגן היטב עם מרווח ראוי, תמסורת עם יחסי העברה מקצועיים ושלל נעילות דיפרנציאל, שיכולות לחלץ אותו מכל מצב. בגרסתו האחרונה יש לו גם תא נוסעים איכותי ומשודרג ומנוע בהספק 244 כ"ס. מחירו 320 אלף שקל אבל הוא נהנה מעת לעת ממבצעי הנחות אגרסיביים.

לנדרובר דיפנדר

העיצוב החיצוני של הדיפנדר תכליתי, רבוע ונטול פשרות אסתטיות וכך גם עיצוב הפנים, אם כי זה עבר עדכון מקיף. יש לו שלדת אלומיניום ששורדת לנצח ויכולות השטח שלו כבר מזמן הפכו לאגדה. לארץ הוא מגיע עם טורבו-דיזל 2.5 ליטר בהספק של 122 כ"ס אך עם מומנט שופע. הגרסה הארוכה יכולה להכיל תא משפחתי מלא על ציודו.