סוכנות האנרגיה הבינלאומית בתחזית קודרת: מחיר הנפט יחזור ל-100 דולר לחבית תוך 7 שנים

תעשיית הנפט תצטרך להשקיע 350 מיליארד דולר מדי שנה עד 2030 כדי להתגבר על הירידה החדה בתפוקה של שדות נפט קיימים

[לאתר חוזים עתידיים]

מחירי הנפט יתאוששו לרמה של מעל 100 דולר לחבית מייד כאשר הכלכלה העולמית תתאושש, ויגיעו ליותר מ-200 דולר בשנת 2030. כך מעריכה סוכנות האנרגיה הבינלאומית בדו"ח שהיא מתכוונת לפרסם בשבוע הבא.

"בעוד שחוסר האיזון בשוק עשוי לגרום לנפילת מחירים זמנית, הולך ומתברר יותר ויותר שעידן הנפט הזול כבר חלף", נאמר בדו"ח.

סוכנות האנרגיה של המדינות המפותחות הכפילה את תחזית המחיר ארוכת הטווח שלה מהתחזית של השנה שעברה, 108 דולר לחבית, שהיא פרסמה לשנת 2030. הסוכנות מניחה שהמחיר יתאושש מהרמה הנוכחית של 60-70 דולר לחבית לממוצע של מעל 100 דולר לחבית במונחים ריאליים (בדולרים של היום) בשנים 2008-2015.

מחנק היצע מתקרב

דו"ח תחזית הנפט העולמית של הסוכנות מגיע למסקנה הזו במידה רבה על רקע ההערכה שחברות הנפט יתקשו לשאוב די נפט כדי לפצות על הירידה התלולה שצפויה בתפוקה משדות הנפט המזדקנים בעולם. "המגמות הנוכחיות בהיצע האנרגיה ובצריכתה אינן בנות קיימא", מדגיש הדו"ח.

בתקציר הדו"ח שהגיע לידי "פייננשל טיימס" נאמר שסוכנות האנרגיה מעריכה שבשנת 2010 יצטרכו חברות הנפט לפתח שדות שיפיקו 7 מיליון חביות ביום, קרוב לתפוקה הנוכחית של ערב הסעודית, כדי להימנע ממחנק היצע עולמי במחצית העשור הבא. הערכה זו מתפרסמת בזמן שבו חברות נפט מבטלות פרויקטים מקזחסטן עד קנדה, מפני שהצניחה של מחירי הנפט מאז יולי הופכת אותם לבלתי-כלכליים.

יתקשו לענות על הביקוש

לפי הדו"ח, תעשיית הנפט תצטרך להשקיע 350 מיליארד דולר מדי שנה עד 2030 כדי להתגבר על הירידה החדה בתפוקה של שדות נפט קיימים ולאתר נפט חדש במידה שתוכל לענות על הביקוש העולה במדינות כמו סין.

ההפקה משדות הנפט הקיימים יורדת בקצב טבעי של 9%, נאמר בדו"ח של סוכנות האנרגיה, מבלי לציין פרק זמן, בעקבות הסקר המקיף ביותר שערכה הסוכנות. שיעור הירידה הזה יורד ל-6.7% אם יבוצעו ההשקעות המתוכננות, אך גם איתן, שיעור הירידה בתפוקה יעלה ל-8.6% בשנת 2030.

שיעור הירידה הזה חריף מהערכות קודמות בתעשיית הנפט, והוא מתבסס על בדיקה שנערכה ב-800 שדות נפט בעולם, כולל 250 שדות קטנים יותר שלא נכללו בבדיקה קודמת.