אירופה נועלת את השבוע בעליות: המדדים המובילים טיפסו היום בכ-2.5%; בייטמן ליטווין זינקה ב-48.8%

בסיכום שבועי: הפוטסי עלה ב-0.23% ; הדאקס ירד ב-1% ; הקאק נחלש ב-0.5% ; בריטיש אירוויז הוסיפה 11.9%; קרן המטבע הבינלאומית אישרה הלוואה של 15.7 מיליארד דולר להונגריה ; המאזן המסחרי של צרפת מגיע לשיא שלילי - 6.85 מיליארד דולר

לאחר יומיים של ירידות חדות, המדדים המובילים באירופה נעלו את יום המסחר האחרון של השבוע בעליות נאות בהובלת בריטיש איירוויס ומבטחת המשנה סוויס רה שפרסמו תוצאות כספיות חלשות פחות ממה שחששו המשקיעים.

המסחר באירופה רשם הבוקר תיקון, והתנהל מאז בעליות וזאת על אף נתוני התעסוקה המדאיגים שפורסמו בארה"ב. הקאק של צרפת מציג עליות על אף עלייה חדה בגירעון במאזן המסחרי של צרפת ששבר שיא שלילי בחודש ספטמבר .

ברקע הודעות הבנקים המרכזיים מאמש על הפחתות ריבית אגרסיביות, בעיקר בבריטניה שם הפתיע הנגיד בהפחתה של 1.5% בשיעור הריבית לרמה של 3%, כך שהריבית באי הבריטי נמוכה כעת ב-0.25% מזו שבמדינות הגוש האירופי, שם הפחית טרישה את הריבית ב-0.5%. .

הונגריה תקבל הלוואה בגובה 15.7 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומית. הקרן תעביר באופן מיידי 6.3 מיליארד דולר, ושאר הסכום יועבר לאחר סקירת הרבעון. נכסיה של המדינה נפגעו קשות מאז תחילת המשבר, שכן כלכלתה נשענת בכבדות על מטבע חוץ.

"הונגריה נפגעה קשות מן המצב", אמר נציג הקרן. "זוהי היתה אחת הכלכלות המתעוררות הראשונות להיפגע מן המשבר". בתחילת חודש שעבר הזרים הבנק המרכזי באירופה 5 מיליארד דולר למדינה, המדורגת "+BBB" בידי S&P.

בהמשך לסיוע להונגריה, גם איסלנד עשויה לקבל הלוואה בגובה 6 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומי.

לאחר שהתמוטטת המערכת הבנקאית באיסלנד שיתקה את רוב המסחר במט"ח כתוצאה ממחנק האשראי הבינלאומי, תקבל המדינה מקרן המטבע הבינלאומי סיוע של 6 מילארד דולר. בנוסף לקרן, גם המדינות הסקנדינביות, בריטניה, הולנד ופולין, יתרמו כ-200 מיליון דולר. דוברת משרד החוץ הפולני, מגדלנה קובוס, אישרה את הידיעה.

בזירת המטבעות, האירו מתחזק מול הדולר ב-0.46% ל-1.2773 דולר לאירו והליש"ט מתחזקת ב0.9% ל-1.5765 דולר לליש"ט.

בסיכום יומי: הפוטסי עלה ב-2.69% ל-4,387 נקודות ; הדאקס עלה ב-2.56% ל-4,938 נקודות ; הקאק התחזק ב-2.4% ל-3,269 נקודות.

בסיכום שבועי: הפוטסי עלה ב-0.23% ; הדאקס ירד ב-1% ; הקאק נחלש ב-0.5%

בזירת המאקרו

המאזן המסחרי של צרפת הגיע לשיא שלילי חדש בחודש אוקטובר - ל-6.25 מיליארד אירו (8.04 מיליארד דולר). בכך עבר הגירעון את תחזית האנליסטים שעמדה על 5 מיליארד דולר (6.43 מיליארד דולר). הרקע לירידה החדה הוא דעיכה בדרישה העולמית בשל המשבר הכלכלי.

בחודש אוגוסט עמד הגירעון של הכלכלה הצרפתית, השנייה בגודלה באירופה, על 5.372 מיליארד אירו (6.85 מיליארד דולר). בכך מועדת המדינה למיתון הראשון שלה מאז 1993.

אתמול הורידה שרת האוצר הצרפתית, קריסטין לגרדה, את תחזית הצמיחה במדינה ב-2009 לשיעור שנע בין 0.2% עד 0.5%.

מניות בכותרות

חברת התעופה בריטיש איירוויס בולטת לטובה לאחר שהחברה פרסמה תחזית הכנסות משופרת. חברת התעופה הלאומית של בריטניה פרסמה בדו"חותיה כי נרשמה עלייה במכירות של 6.4% ל-7.4 מיליארד דולר. עם זאת החברה הציגה ירידה של 77 מיליון דולר ברווחים, שהם 4.3 פני ליש"ט, בהשוואה ל-439 מיליון דולר, שהם 42.9 פני ליש"ט בתקופה המקבילה אשתקד. בחברה אומרים כי הסיבה לירידה ברווחים היא מחירי הדלק וירידה בהיקף הנוסעים.

גם מבטחת המישנה מיוניך רה מרכזת עניין, למרות שהחברה הציגה ירידה של 99% ברווחיה ברבעון השלישי, הודיעה ענקית הביטוח הגרמנית כי בסיס ההון שלה נותר יציב והסתכם ב-21.5 מיליארד אירו - רמה זהה להון שהיה בידיה בסיום הרבעון הקודם, וזאת על אף הירידות החדות בשוק ההשקעות הפיננסיות במהלך הרבעון.

חברות הנפט והכרייה בריטיש פטרוליום BHP ביליטון וריו טינטו ריכזו עניין על רקע העליות במחיר הנפט שמוסיף כעת 0.87% ל-61.3 דולר לחבית, בבורסת הסחורות של ניו-יורק.

ישראליות בכותרות

מניית בייטמן ליטווין , שבשליטת שטיינמץ עלתה בחדות, לאחר שאמש עלתה בכ-40% למרות הירידות החדות שנרשמו בבורסות האירופיות.