יצחק תשובה לפחות הציע

אך מה נשיב כשישאלו איך לא קיבלנו את ההצעה שלו, כשעוד אפשר היה לקבל משהו

נניח שהלוותם לחבר 10,000 שקלים. לאחר זמן מה, אתם שמים לב שמצבו הכלכלי של החבר מתדרדר ומתחילים לחשוש לגורל כספכם. יתרה מכך, עמוק במחשבתכם אתם מניחים שאת כספכם כבר לא תראו ולמעשה הדבר היחיד שגורם לכם לחשוב שאולי ההלוואה כן תוחזר הוא שאת החבר אתם מכירים כבר הרבה שנים ועד כה הוא תמיד עמד במילתו.

יום אחד מודיע לכם החבר שהוא מוכן לתת לכם עכשיו 60% מההלוואה בתמורה למחיקת החוב. אפ ולא תסכימו לקבל ההצעה להחזר חלקי, יש חשש שלא תקבלו מאומה.
מה עושים? סותמים את האף ולוקחים עכשיו את הכסף או מכריזים בראש חוצות "עלינו לא יעבדו" ועומדים על השבת הסכום המלא?

בסיס מוסרי מפוקפק

הגישה הרווחת והמקובלת היא שאין לערב רגשות בעסקים. הזעם (המוצדק) שהפגין שוק ההון כלפי דלק נדל"ן בשבוע שעבר הוזן בעיקר במניעים רגשיים ופחות במניעים כלכליים.

אמת, ההצעה של דלק נדל"ן היא בעייתית מאוד מבחינה מוסרית. הרי הסיבה העיקרית שבגללה קיבלה החברה הלוואה משוק ההון בתנאים כל כך נוחים הייתה המוניטין של בעל הבית. והנה כשמגיע יום התשלום הוא מציע הצעה כה מרגיזה, ואולי אפילו מעליבה.

אבל, יכול להיות שאם שוק ההון לא ייעתר כעת להצעה הוא עלול להתמודד בעוד זמן לא רב עם בעיה קשה אף יותר והיא מחיקת כל החוב.

פראיירים

הן יבוא היום שבו ישאלו העמיתים ומחזיקי הקרנות את השאלה (המתבקשת): "למה לא לקחתם חלק מהכסף כשהציעו לכם, ועוד בשער שהיה גבוה ב-20% מהשער בשוק באותה עת?"

מה יענו מנהלי ההשקעות, מנהלי קופות הגמל והקרנות: "לא רצינו להרגיש פראיירים"?

טעם חמוץ של ניצול

קבלת ההצעה של דלק נדל"ן היתה מותירה טעם חמוץ של ניצול. אבל אין סיבה שהטעות שנעשתה בזמן קניית האג"ח תיהפך לקטסטרופה מוחלטת.

בסדר, הייתה טעות לקנות את האיגרת בהנפקה (כמו הנפקות רבות אחרות), אבל בל נשכח שהתקופה הייתה שונה לגמרי והערכת הסיכונים, גם אם שגויה, התבססה על נתונים אחרים לחלוטין מאלה שיש היום.

בעלי האג"ח נמצאים במצב קשה יותר

לאחר משיכת ההצעה של דלק נדל"ן, ניצבים בעלי האג"ח במצב רע מזה שהיה במועד ההצעה, מאחר ומצבה של החברה נותר רע כשהיה, עם בסיס הון אפסי (שלא לומר שלילי) ונכסים שערכם יורד.

אחת הטענות שהועלו כנגד ההצעה הייתה ש"עכשיו כולם יעשו זאת". הבה נניח שאמנם כך היה קורה, וכל החברות היו מציעות להחליף את האגרות הקיימות באגרות אחרות, באופן כזה שהיה משאיר בידי המחזיקים רווח מיידי בשיעור כ-20%.

נא מצאו לי בעל אג"ח אחד בקרן תל בונד כלשהי שהיה מסרב היום לרווח מיידי בשיעור 20%. אלו שסירבו להצעה של דלק נדל"ן שהייתה מביאה לערך החזקתם עלייה מיידית ב-20% בערך, מוכרים את האגרות הקונצרניות ואת קרנות תל בונד בירידות חדות מידי יום ובלבד שלא יצטרכו לספוג עוד הפסדים בזמן הקרוב.

תשובה לפחות הציע משהו

דלק נדל"ן שגתה בדרך שבה הציגה את ההצעה לשוק. אבל, דלק נדל"ן היא בינתיים החברה היחידה שהציעה פתרון מסויים לבעלי החוב ולא התעלמה מהם כפי שעושות חברות רבות אחרות.

איני מחזיק באגרות החוב של דלק נדל"ן (מפסיד כמו גדול באגרות אחרות), ועתה לאחר משיכת ההצעה כנראה שגם לא אחזיק הסיבה פשוטה: דחיית ההצעה מטעמים אמוציונליים, הפחיתה מאוד את כדאיות ההחזקה מטעמים כלכליים.