מחיר חוזה האשלג האחרון ליפן עליו דווחה קונפוטקס זינק בכ-200 דולר לכ-900 דולר

המחיר כולל את דמי ההובלה דרך הים ליפן ; עסקה זו תיושם במחצית הראשון של שנת 2009 ; אנליסטים מאמינים שהחוזה מצביע על המשך מגמת עליית מחירי האשלג ; בנוסף נראה כי הושג הסכם להפסקת שביתה של כ-500 עובדי חברת פוטאש בקנדה

קנפוטקס, אחד מתאגיד שיווק הדשנים הגדול בעולם המשמש גם כזרוע השיווק של ענקית הדשנים פוטאש , חתם על הסכם לפיו צרכנים יפניים ישלמו מחיר הגבוה בכ-200 דולר לכ-900 דולר לטון אשלג. סכום זה יכלול את דמי ההובלה דרך הים ליפן. העסקה תיושם במחצית הראשונה של שנת 2009.

"החוזה ממחיש את העובדה כי לקחותינו מבינים שפוטאש מספקת סחורה בהיקף מצומצם, וכי העקרונות הבסיסיים הקיימים בינינו מאוד חזקים חרף ההפכפכות המאפיינת כיום את השווקים", אמר מנכ"ל קנפוטקס, סטיב דוצ'קה בהודעה.

יפן הינה מייבאת קטנה יותר מסין, יבואנית האשלג הגדולה בעולם, אך אנליסטים מאמינים שמחירי החוזה החדש מצביעים על המשך מגמת עליית המחירים של פוטאש. ההודעה, שפורסמה אתמול באתר האינטרנט של החברה, מגיעה כאשר ברקע ירידת מחירי הסחורות בעולם. גם מחירי החנקן ופוספטים, שני יבולי מפתח אחרים של החברה, ירדו בשבועות האחרונים בשל אספקת יתר וירידת הביקוש לסחורות אלה.

נזכיר כי מדו"ח הדשנים שפרסמה חברת "ריסרץ' אנד מרקטס" בחודש אוגוסט השנה, עלה כי סין צפויה לחוות מחסור של 4 מיליון טון אשלג ב-2008. מן הדוח עלה כי צפוי גידול בביקושים מסין ב-8%, לכדי 8.2 מיליון טון.

"בשורה התחתונה, אינני מאמין שנראה את המחירים בפוטאש יורדים לרמה אליה נפלו מחירי החנקן והפוספטים", אמר בן ג'ונסון, אנליסט של מורנינג סטאר.

בנוסף לפוטאש, גם אגריום ומוסאיק (סימול: MOS.N) הקנדיות, מייצאות אשלג באמצעות קנפוטקס. מגמה זו תשפיע ככל הנראה גם על חברת כי"ל הישראלית, שעשויה להרוויח מעליית המחיר של סחורות אלה.

בהודעה שנמסרה מלידר שוקי הון מאת האנליסט יואב בורגן, נכתב כי תיתכן השפעה חיובת על חברת כי"ל. "לא ששוק האשלג היפני הקטן יחסית צריכה להוות אינדיקציה לכיוון ההתפתחות האפשרי של מו"מ האשלג עם סין, אך בכל זאת מעודד להיווכח כי, בניגוד להתרסקות מחירי הפוספטים והחנקן אשר אנו רואים בחודשים האחרונים, מחירי האשלג כן מצליחים לשמור, בינתיים, על רמתם הגבוהה".

בתוך הודיעה פוטאש כי הגיעה להסכם נסיוני עם כ-500 מעובדיה במטרה לסיים את השביתה שהחלה לפני כשלושה חודשים בשלושה מכרות כרייה בקנדה. העובדים יצביעו על סעיפי ההסכם ב-13 בנובמבר.

"בכל שביתה מגיע הרגע המתאים לעשות את צעדים אחד לקראת השני, ואתמול הגענו לרגע הזה", אמר המתווך ודובר ועד העובדים השובתים, רוג'ר פלקונר.

גם על הסכם זה כתב בורגן כי סיומו של סכסוך העבודה איננו ודאי, וגם אם כן, לא בטוח שצעד זה משרת בהכרח את האינטרסים המסחריים של פוטאש. "בשיחת הועידה האחרונה של פוטאש נאמר במפורש, כי אילולא השביתה היתה משביתה פוטאש ממילא חלק מכושר ייצור האשלג שלה, על מנת לתמוך ברמות המחירים נוכח הזעזוע בביקושים על רקע המשבר העולמי. לפיכך, לאור מצבו כיום של שוק האשלג הבינלאומי, לא היינו בונים על זה ששלוש המכרות, מהווים כ-30% מכושר ייצור האשלג השנתי הנוכחי של פוטאש, או 6% מסך כושר הייצור העולמי, ישובו לתפוקה מלאה בזמן הקרוב".