דירוג IFLR לשנת 2009: הרצוג פוקס נאמן - המשרד המסחרי המוביל בישראל

המדריך הבינלאומי IFLR דירג את משרדי עוה"ד המסחריים הבולטים בתחומי שוק ההון, דיני בנקאות, מיזוגים ורכישות ומימון פרויקטים ; את המקום השני חולקים 5 משרדים: גולדפרב, גרוס, מיתר, ש. הורוביץ ויגאל ארנון

שנת 2009 בפתח, מה שמסמן בעבור מגזרים רבים במשק, ובראשם שוק עריכת-הדין, את תחילתה של "עונת הדירוגים". המדרג התורן: המדריך הבינלאומי International Financial Law Review, שמפרסם את מדד ה-IFLR1000 שלו לשנת 2009, שבו הוא מדרג את פירמות עורכי-הדין המובילות בעולם בתחום המשפט המסחרי. המדד מתייחס לארבעה תחומי דירוג: דיני בנקאות, מיזוגים ורכישות, שוק ההון ומימון פרויקטים. בכל תחום דורגו משרדים בשלוש קבוצות איכות, כאשר אין דירוג פנימי בתוך כל קבוצת איכות, אלא הם מופיעים לפי סדר הא'-ב'.

בראש הדירוג האיכותי צועד - ואיש כבר לא מופתע מכך - המשרד הגדול בארץ, משרד עוה"ד הרצוג-פוקס-נאמן, המדורג בקבוצת האיכות הראשונה בכל אחת מארבע הקטגוריות שנבחנו. בשנה שעברה הוא דורג בשלוש מתוך ארבע הקטגוריות "בלבד", אך השנה החזיר, כך נראה, עטרה ליושנה, וחזר לראש הדירוג, שם הוצב גם בדירוג לקראת 2007. אף משרד לא דורג בשלוש מתוך ארבע קטגוריות, כך שאת המקום השני חולקים השנה חמישה משרדים שדורגו בשתי קטגוריות: גולדפרב; גרוס-קליינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג; מיתר-ליקוורניק-גבע & לשם-ברנדווין, ש. הורוביץ ויגאל ארנון, שכיכב אשתקד בשלוש קטגוריות. הבאים בתור דורגו ראשונים בקטגוריה אחת בלבד.

מדד ה-IFLR1000 סוקר מדי שנה את פירמות עורכי-הדין המובילות בעולם המתמחות בפיננסים, כחלק מסקירת מצב השווקים הפיננסיים בעולם, הנערכת זה 27 שנה. מדד המשרדים נערך ביותר מ-100 מדינות בעולם, וכולל מידע מפורט על עסקאות (ראו מסגרת), לקוחות ועורכי-דין מן השורה הראשונה. בתחילת החלק של כל מדינה ניתן למצוא את העדכונים האחרונים בתחום החקיקה הפיננסית בה. את סקירת עדכוני החקיקה של ישראל כתבו השנה עוה"ד רון ורד ובריגיטה זיבנברג ממשרד עוה"ד יהודה רווה.

בשתיים מהקטגוריות לא נרשמו תזוזות ושינויים זה שנתיים. בדיני בנקאות השחקנים המרכזיים, לפי הדירוג, הם קנטור-אלחנני-טל, הרצוג-פוקס-נאמן וש. הורוביץ. בקבוצת האיכות השנייה מופיעים גורניצקי, גרוס-קליינהנדלר-חודק-ברקמן ויגאל ארנון. גם בתחום מימון הפרויקטים מופיעים שוב הרצוג-פוקס-נאמן וש. הורוביץ, יחד עם גורניצקי, יהודה רווה ויגאל ארנון. בקבוצת האיכות השנייה מופיעים כספי, גולדפרב, גרוס, מ. פירון, יעקב סלומון, ליפשיץ וצלרמאיר, פילוסוף.

בתחום המיזוגים והרכישות נפרדנו השנה ממשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון. כבר שנתיים ברציפות שנאמר עליו בדירוג ש"הייתה לו שנה נהדרת", ובכל זאת הוא החזיק מעמד בקבוצת האיכות הראשונה בתחום המיזוגים והרכישות שנה אחת בלבד, לפני שירד לקבוצת האיכות השנייה והצטרף לכספי, גורניצקי, נשיץ-ברנדס, ש. הורוביץ וצלרמאיר-פילוסוף. אף משרד לא החליף אותו בפסגה, כך שבקבוצת האיכות הראשונה נותרו השנה חמישה משרדים: גולדפרב, גרוס-קליינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג, הרצוג-פוקס-נאמן, מיתר-ליקוורניק-גבע & לשם-ברנדווין ויגאל ארנון.

אל שוק ההון הצטרף השנה משרד הרצוג-פוקס-נאמן שנהנה "מעוד שנה חזקה", על-פי הדירוג, ועלה בחזרה למעגל הראשון (first tier) בעבודה עם שוקי ההון "אחרי משוב חיובי מלקוחות וממתחרים". מנגד, נפרד משרד יגאל ארנון מקבוצת האיכות הראשונה, שם נותרו גולדפרב, גרוס-קליינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג, הרצוג-פוקס-נאמן, מיתר-ליקוורניק-גבע & לשם-ברנדווין ונשיץ, ברנדס ושות'. ארנון הצטרף לגורניצקי וצלרמאיר-פילוסוף בקבוצת האיכות השנייה.

התחזקות ותחכום בשוק הישראלי

דירוג ה-IFLR מבוסס על שיחות שערכו חוקרי המדריך עם עורכי-דין ולקוחות בארץ ובחו"ל. ניתוח העסקאות שביצעו המשרדים המסחריים המובילים בארץ והמידע שהתקבל מעורכי-הדין והלקוחות, הוביל את המדריך הבינלאומי למסקנה, ש"ישראל חוותה פחות קשה את הסערה הגלובלית, לעומת מדינות מערביות שהושפעו ממחנק האשראי". על-פי ממצאיו, יש אמנם בעיות אשראי - עסקאות-ג'מבו והנפקות כמו זו של קבוצת הספנות צים הושעו - אך הכלכלה המשגשגת והמנוהלת היטב גרמה לחברת הדירוג S&P לשדרג את דירוג האשראי של ישראל בנובמבר 2007. "מחווה מרשימה מאוד על רקע מצב הפיננסים הגלובלי", נכתב במדריך.

המדריך מצא שהשוק הישראלי התחזק והחכים השנה. בעקבות זאת, חלק מהישראלים חוששים שההצלחה תזיק לחלקים בכלכלת המדינה. כך לדוגמה, "השקל, המתחזק הנצחי, חייב מגזרי-מפתח, בהם היי-טק, לשנות אסטרטגיה, כדי להימנע מעלויות גבוהות". עוד צוין במדריך, כי גם הבנקים הופכים למתוחכמים יותר בגיוס הון, עם גידול יציב בחובות מובנים ובמוצרי נגזרים. "בשנה שעברה הייתה גם התפתחות בתוכנית הרפורמה בבנקים, שמפחיתה עמלות ואמורה לעודד תחרות במגזר".

מצרך-יסוד לעורכי-דין של פיננסיים תאגידיים בישראל הוא תעשיית האנרגיה, הן במגזר הנפט-גז המסורתי והן במגזר הצומח של אנרגיה חלופית. "ישראל מתאימה מאוד לייצור אנרגיה סולארית, ומחירי הדלק הגואים הופכים השקעה כזו ליותר ויותר כלכלית", נכתב במדריך.

משבר מתעצם

בימים טרופים אלה, בהם מדי יום משתנות ההערכות לגבי מצבם של השווקים בעולם במהלך ופוסט המשבר הפיננסי, נדמה כי כבר פג תוקפה של תמונת המצב האופטימית שמציג המדריך בנוגע לשוק הישראלי. ואם עדיין לא פג תוקפה, הוא יפוג מהר מאוד. התעצמותו של המשבר מובילה רבים מהמומחים בשוק לומר: "לא ניתן להעריך היום דבר", ולכן הערכות שמבוססות על השנה החולפת אינן רלבנטיות רגעים קצרים לאחר שניתנו.

מעבר לדירוג הפירמות, בחלק מהמשרדים מוזכרים גם עורכי-הדין המובילים העוסקים בארבעה תחומי הדירוג והערכות אישיות בכמה מילים לגבי חלקם. שיחות עם עורכי-דין בפירמות השונות והשאלה איך הקולגות מעריכים את העמיתים בקהילה המשפטית המקומית והבינלאומית, הניבו את רשימת עורכי-הדין הבולטים, שעימה נמנים: עו"ד אברהם וול, מפישר-בכר-חן-וול-אוריון, עוה"ד אשוק צ'נדרשיקר ועודד ערן, ממשרד גולדפרב, עו"ד פנחס רובין מגורניצקי, עו"ד דוד חודק מגרוס, עו"ד קליף פליג ממשרד מיתר-ליקוורניק ("מעורכי הדין הבולטים בארץ בתחומי שוק ההון", על-פי המדריך) ועו"ד דליה טל, ראש החטיבה לבנקאות, פיננסים ושוקי הון בקנטור-אלחנני-טל, שמככבת בתחום הבנקאות מדי שנה וזוכה לכבוד ממתחריה, שאומרים עליה: "היא יודעת את העבודה, והיא מאוד מנוסה. זו עורכת-הדין המובילה בארץ בתחום הבנקאות".

עורכי מדד ה-IFLR1000 מבטיחים שהדירוג במדריך עצמאי, ושאיש אינו יכול 'לקנות את דרכו פנימה' בתשלום. כלומר: המחמאות המורעפות על המשרדים ועל עורכי-הדין ניתנות חינם אין כסף. לאחר שמסתיים הדירוג, אלה הכלולים בו מקבלים רישום בלא תשלום, כאשר למעוניינים בכך, יש אפשרות להרחיב את הפרסום שיקבלו, במחיר שייקבע לפי גודל הפרופיל המבוקש.

במסגרת המדד ניתנת סקירה תמציתית של העסקאות שביצע המשרד, וכן הסיבות שהובילו כל אחד מחמשת המשרדים הבולטים למעמדו הרם בדירוג. לגולדפרב, כך נכתב במדריך, "יש מוניטין טובים במיוחד בשוק הישראלי בנושאי משפט תאגידי". יתר על כן, "עוצמתם במשפט תאגידי מביאה להם הרבה תפקידי ייעוץ לחברות בהסדרי המימון שלהן". גם המוניטין של גורניצקי שיחק תפקיד בדירוג. "המוניטין במימון פרויקטים, ניכרים במעורבותו בפיתוחי תשתית ואנרגיה עם פרופיל גבוה", ו"מלבד מימון פרויקטים, המשרד חזק גם בשאר התחומים של ייעוץ פיננסי ותאגידי", נכתב בדירוג.

על אף שחלפה פחות משנה בין חגיגות המיזוג בין משרד גרוס-קלינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג, ובין משרד ברקמן-וקסלר-בלום (יולי 2007), לביטול המיזוג ולחזרת הפירמות להיקפן טרום-המיזוג (אפריל 2008), מציין המדריך, כי משרד גרוס-קליינהנדלר "הוא עדיין משרד של 'משקל כבד' בשוקי ההון הישראליים", וכן ש"הוא לא רק שחקן חזק בתחום המניות; הוא גם בקיא בשוקי החוב ועורך מיזוגים ורכישות בפרופיל גבוה, כסיוע לחברת הדירוג הישראלית מעלות, שנמכרה ל-S&P בסכום שלא נמסר".

אחד המתחרים העיר על ניסיונו עם המשרד "התרשמתי מעבודתם והם ידועים בתחומם".

מחמאות בחינם

על הרצוג-פוקס-נאמן נכתב, כי "זרימה קבועה של עסקאות מיזוגים ורכישות הבטיחה את מעמד המשרד לעוד שנה". משרד קנטור, אלחנני טל, שכבר רגיל לככב בתחום הבנקאות, בלט השנה בתחום נוסף: החטיבה לפשיטות רגל ושיקום חברות "הייתה עסוקה השנה", על-פי המדריך. בין השאר, כיוון שבית המשפט המחוזי בירושלים מינה את המומחה לפש"ר, עו"ד פיני יניב, לכונס של 4 פרויקטים של חברת הבנייה הקורסת חפציבה.

על מיתר-ליקוורניק, נכתב כי הוא "שוב יושב בנוחות במעגל הראשון של שוק ההון ותחום המיזוגים והרכישות, עדות לקבוצת המשפט התאגידי החזקה שלו". כן צוין, שכיוון שעורכי-דין רבים בחטיבת הלוואות בנקים במשרד התמחו בניו-יורק, "מיתר, ליקוורניק מספק מומחיות בחוקים האמריקני והישראלי".

משרד צלרמאיר-פילוסוף, שלכאורה ספג מהלומות רבות בשנה-שנתיים האחרונות, לאחר שפרשו ממנו מספר שותפים בכירים (בהם אבי אורטל, מימי צמח, אריאל עמינצח ועופר שפירא) ועוד כמה עורכי-דין שכירים, שמר על מיקום בולט ומוביל בדירוג. נכתב עליו, כי הוא "שומר על מעמד יציב השנה בכל תחומי התמחותו, לאחר שטיפל בארבע עסקאות המוערכות ביותר מחצי ביליון דולר". מעבר לכך, על-פי המדריך, הפרקטיקה של המשרד בתחום הבראה ופשיטות הרגל צברה בעקביות מוניטין בשוק.

לבסוף, צוינו פירמות בולטות נוספות, בהן משרד כספי, נשיץ ברנדס, ש. הורוביץ, שבלת ומשרד שריר-שיוו-קדוש (משרד קטן יחסית-המונה 13 עורכי-דין), שצוין בין השאר בעקבות ייצוג בעלי השליטה בקרן פרגרין בעסקת מיזוג בהיקף של 50 מיליון דולר עם שתי חברות ישראליות וחברה קנדית. על רם כספי נאמר שהוא "אישיות מובילה" ושכוחו הוא השילוב בין בנקאות לניסיון משפטי.

עו"ד אהרון למפרט, שותף במשרד נשיץ-ברנס, תואר על-ידי קולגות כ"עו"ד רציני שנעים לעבוד איתו", ועו"ד רות אורן ממשרד ש. הורוביץ תוארה על-ידי מתחרה כ"מלכת המיזוגים והרכישות".

עסקאות בעשרות מיליוני דולרים

במסגרת הדירוג ניתנת סקירה תמציתית של העסקאות שביצע כל משרד. היקף העסקאות נותן תמונה טובה באשר להיקף הרווחים שעשה המשרד. "גלובס" מציג עסקה אחת או שתיים מבין מגוון העסקאות שבהן טיפלו המשרדים הבולטים בדירוג בשנה החולפת.

* פישר-בכר-חן-וול-אוריון:

ייצג קבוצת משקיעים בהצעתם לרכישת אחזקת שליטה ביצרנית מוצרי החלב תנובה תמורת 850 מיליון דולר. בעסקה נוספת, ייצג את חברת Vyyo, הנסחרת בנאסד"ק, בעסקת השקעה פרטית של 100 מיליון דולר במניות ציבוריות על-ידי גולדמן זאקס.

בתחום מימון הפרויקטים, ייצג המשרד את דניה סיבוס במספר פרויקטים, בהם פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה (בהיקף של 1.4 מיליארד אירו), פרויקט ה-BOT הגדול ביותר בישראל. בנוסף, ייצג את דניה סיבוס בהצעתה לבנות מנהרה לרכבת ישראל, פרויקט שמוערך ב-1.5 מיליארד שקל.

* גולדפרב:

בתחום המיזוגים והרכישות, ייצג את ECI טלקום במכירתה, תמורת 1.2 מיליארד דולר, לקונסורציום של משקיעים פרטיים. עסקאות בולטות נוספות היו ייעוץ במכירת קבוצת גילת לוויינים למשקיעי אקוויטי פרטי ב-462 מיליון דולר; סיוע ל- NICE ברכישת אקטימייז, חברת נתונים פיננסיים, ב-282 מיליון דולר; וייעוץ לאזורים בשתי עסקאות: מכירת קניון קריית-אונו ב-800 מיליון שקל, ורכישת Tel Aviv's Elite real-estate compound ב-300 מיליון שקל.

* גורניצקי:

ייצג את VID, קונסורציום של מפתחים, בהצעתם לבנות ולתפעל את מתקן ההתפלה באשקלון, וכן קבוצת משקיעים ישראלים לגבי בנייה ותפעול של מתקן ההתפלה בחדרה. חוזה המימון, שנחתם לבסוף במאי 2008, הגיע ל-1.5 מיליארד שקל, וניתן כולו - מהלך חריג בישראל - על-ידי קונסורציום של בנקים זרים (קליון, בנק ההשקעות האירופי ובנק אספיריטו סנטו).

ב-2007, פעל המשרד למען בנק הפועלים כשמכר את אחזקתו (51%) בבנק מסד ל- FIBI ב-236 מיליון שקל. לאחרונה הוא יעץ לו שוב, במכירת אחזקתו (50%) בבנק יהב (בשווי 419 מיליון שקל) לבנק המזרחי-טפחות. בנוסף, הוא ייצג את החברה לישראל במימון (850 מיליון דולר) של רכישת בז"ן, קבוצת זיקוק נפט.

* גרוס-קלינהנדלר-הלוי-גרינברג:

במאי 2007 השתתף המשרד בהנפקת אפי פיתוח בבורסת לונדון, שבה גויסו 1.4 מיליארד דולר. באותו חודש, הוא סייע לכלל ביוטכנולוגיה תעשיות והשקעות בהנפקתה וברישומה למסחר בבורסת תל-אביב ב-215 מיליון דולר.

בשוקי החוב, סייע לאלביט הדמיה ולפלאזה סנטרס לגייס חוב בבורסת תל-אביב. ההנפקה הראשונה השיגה מיליארד שקל. בנוסף, ייצג המשרד את פסגות בית השקעות בקניית קרן גדיש של בנק הפועלים ב-630 מיליון שקל.

* הרצוג-פוקס-נאמן:

בעסקה בולטת, סייע המשרד ל-Israel Electric Corporation בהכנת global MTN programme בשווי של 2 מיליארד דולר, ובהנפקת מניות במיליארד דולר בבורסה הסינגפורית. הוא גם ייעץ לבנה"פ שווייץ לגבי ה-global MTN programme שלו (2.5 מיליארד דולר).

המשרד פעל השנה במספר רב של עסקאות BOT ו-PFI בישראל, ובין היתר ייצג קונסורציום בהצעה של 100 מיליון דולר לפרויקט נתיב האגרה המהיר, וקונסורציום אחר בהצעה לכביש 531.

* צלמאיר-פילוסוף:

המשרד ייעץ למשקיעים פרטיים ברכישת גילת לוויינים. העסקה בשווי 475 מיליון דולר הושלמה במארס השנה. עסקה בולטת נוספת הייתה ייעוץ לחברת שמרוק ברכישת דימר תמורת 55 מיליון דולר.