דירוג הקניונים השנתי של "גלובס": קניון רמת-אביב מוביל, אחריו מלחה ועזריאלי

בתחום בו מתקיימות הרבה שמועות, הערכות והנחות עבודה, "גלובס" עושה סוף-סוף סדר בבלגן: לרגל הוועידה השנתית של ענף הקניונים - קבלו את הקניונים המובילים בישראל על-פי בכירי הענף ; פרויקט מיוחד

בשנים האחרונות המילה קניון הפכה למילת קסם של ממש. קבוצות הנדל"ן פתחו במסעות נמרצים להגדיל את אחזקותיהם בתרנגולות האלו, שמטילות ביצי זהב. הם רכשו עוד ועוד נכסים ורמת המחירים זינקה לשיאים חדשים. רק לאחרונה רכשה מגדל את השליטה בקניון הזהב לפי שווי של 1.25 מיליארד שקל. ברקע, כדאי לזכור גם את פיצוץ עסקת עזריאלי-לבייב, שהייתה אמורה להכניס לאפריקה-ישראל סכום של 1.8 מיליארד שקל עבור אחזקותיה בקניונים.

נדמה שהמחירים הגיעו לרמת שיא, ושמכאן הם רק יכולים לרדת. למרות ההזדמנות הכלכלית, ולהוציא אולי את קניוני אפריקה-ישראל, לא בטוח שעסקת רכישה אחרת תתרחש בקרוב. בעיות מימון בנקאי, קושי לגייס אג"ח והיעדר מחיר רצפה, הם רק חלק מהגורמים לכך.

עד היום, "רייטינג" הקניונים הסתמך בעיקר על שמועות ואקסיומות שהסתובבו בשוק. בעלי הנכסים הלכו ופיארו את הקניונים שבבעלותם, גם כאשר המספרים שהם פרסמו מטעמם לא ממש הסתדרו עם הנתונים בשטח.

עכשיו, דירוג הקניונים של "גלובס" עושה מעט סדר. הוא מתבסס על ניתוחן של רשתות קמעונאיות מובילות, המכירות היטב את הביצועים של כל קניון, וכן על גורמים מובילים מתחום הקניונים המכירים את הענף לעומק.

התוצאות מפריכות לא מעט הנחות שהסתובבו בשוק. שלושה מקניוני קבוצת עזריאלי - קניון מלחה, קניון עזריאלי וקניון איילון - נכנסו למקומות גבוהים בעשירייה הראשונה. אולם יתר קניוני הקבוצה, לרבות קניון הנגב, נותרו בחוץ. הקריון, שהלך והתפתח עם השנים, דורג במקום הרביעי, אחרי שעקף קניונים מובילים אחרים.

שנים רבות נחשב קניון מול הים באילת לקניון המוביל בישראל שפועל בתנאים אופטימליים: שבעה ימים בשבוע, קהל שבוי ופטור ממע"מ. למרות זאת, הקניון זוכה למקום החמישי בלבד.

שלושה מקניוני ישראל של בריטיש - הקניון הגדול, הגרנד קניון וקניות רחובות - נכנסים לדירוג. כניסתו של קניון רחובות תוך עקיפת קניונים בולטים אחרים כמו רננים, גבעתיים, קריית אונו, חדרה, ארנה והשרון - מפתיעה. התדמית הכללית הרחוקה, מתברר, לא תמיד מעידה על הביצועים.

הדירוג מסמן שלושה קניונים נוספים חזקים, אם כי הם לא זכו להיכלל בו. מדובר בקניון ערים בכפר סבא, קניון הנגב וקניון גבעתיים, שהגיעו למקומות 13-15 בהתאמה.

התקופה הקרובה מעמידה את הקניונים בשעת מבחן. גישה לפיה מיתון הוא הבעיה של הרשתות שהתפרסו בשנים האחרונות מעבר ליכולת שלהן - עשויה להיות להם לרועץ בעתיד. כך, למשל, כשרשת קמעונאית נפגעת בסניפים החלשים שלה, הדבר משליך גם על הסניפים החזקים בקניונים המובילים.

דמי הפינוי מהם נהנו הקניונים הולכים והופכים בימים אלה למוקצים מחמת מיאוס. קניונים שבהם שכר הדירה ודמי הניהול מרקיעי שחקים, יצטרכו לתת על כך את הדעת.

היום הוא גם שעת המבחן של העוגנים. האם הם, שנהנו לאורך השנים מתנאים מועדפים, ימשיכו לספק את הסחורה בכל הקשור לפדיונות? בנוסף, ברקע נמצאים הפאוור-סנטרים שנפתחים כמו פטריות אחר הגשם, ומזנבים בקניונים בעיקר דרך המכירות בימי שבת.

איך בוצע הדירוג

דירוג הקניונים של "גלובס" מתבסס על משאל שנערך בקרב 25 גורמים מובילים בשוק הקמעונאות בארץ, בהם 16 רשתות קמעונאיות מתחומים שונים ו-9 גורמים מקצועיים מובילים בתחום הקניונים בארץ.

הנשאלים נתבקשו לדרג את עשרת הקניונים המובילים בישראל, כאשר הרשתות הקמעונאיות נתבקשו לבצע את הדירוג בהתייחס לפרמטרים כמו פדיון למ"ר, דמי שכירות, תנועת אנשים בקניון, ניהול, ופרמטרים נוספים המגדירים לדעתם קניון מוביל.

הרשתות נתבקשו לדרג גם קניונים שהן אינן פעילות בהם, ואילו הגורמים המקצועיים נתבקשו להימנע מדירוג קניונים שבניהולם או שיש להם מגע עסקי כלשהו איתם.

לאחר קבלת הנתונים, ניתן לכל מדורג משקל בהתאם למקומו ברשימה. בנוסף, נעשה שימוש בכלי בקרה כדי למנוע הטיה שעלולה היתה לנבוע מכך שחלק מבעלי הקניונים לא השתתפו במשאל.

שקלול התוצאות קבע את 12 הקניונים המובילים בישראל.

בדירוג השתתפו קבוצות הרשתות והרשתות הקמעונאיות הבאות: קבוצת פוקס (פוקס, בילבונג, ללין וסאקס) קבוצת המשביר (המשביר לצרכן, ג'אמפ, אירית) קונספט שיווק (לי קופר ובלובירד), קבוצת זארה (זארה ופול אנד בר), קסטרו (קסטרו ודיוה) , קרייזי ליין ולוצ'י, קבוצת גולף (גולף, גולף אנד קו, אינטימה, מקס מורטי), קבוצת אלשרד (פקטורי 54, נעלי רוקפורט, ג'ינס בר, סטיב מאדן), אפרודיטה, נעלי גזית, מגנוליה, סטימצקי, סופר-פארם, ארומה ישראל, קפה ג'ו, וקפה קפה.

כמו כן השתתפו בדירוג מנכ"ל קניוני עזריאלי, פאר נדיר; מנכ"ל קניוני ישראל, משה רוזנבלום; מכ"ל קניון גן העיר ויו"ר ועידת הקניונים, דדי ריזל; משנה למנכ"ל גזית גלוב, ישראל ירון אשל; מנכ"ל מליסרון, יוסי פרי; מנכ"ל קניון שבעת הכוכבים, זיו שחורי; מנכ"ל קניון הזהב, גיל גזית; מנכ"ל דיזנגוף סנטר, איתן גולדמן, ומנכ"ל יובלים, אלברט עמית.

1. קניון רמת-אביב: אם אתה לא שם, אתה לא קיים

בקניון רמת-אביב רשתות מוכנות להתפשר על הרווח ובלבד שיהיו נוכחות בו.

קניון רמת-אביב של אפריקה ישראל הפך לקניון הדגל של המדינה, והוא זוכה במקום הראשון בדירוג של "גלובס", כאשר 11 מהנשאלים בחרו בו במקום הראשון.

לא בטוח ששכר הדירה הגבוה הנגבה בקניון, העומד על 120-200 דולר למ"ר, משאיר לבעלי הרשתות הפועלות בו רווח משמעותי, אבל יש לו את הקסם של קניון מוביל, ועם קסם כנראה שקשה להתווכח.

במרוצת השנים הקניון הצליח למצב את עצמו גבוה, עד כי מותג מוביל לא ממש יכול להרשות לעצמו להיעדר מהקניון. כמאמר הפתגם "אם אתה לא שם אתה לא קיים" - הרשתות מוכנות להתפשר על הרווח ולו בשביל להיות שם.

עם השנים הפך הקניון לבית המותגים המוביל בישראל. הוא משדר יוקרה והתמהיל שלו כולל לא מעט מותגי אופנה בינל'. הוא שוכן בלב האוכלוסייה החזקה של מדינת ישראל וזה בוודאי מוסיף לו ניחוח יוקרתי.

הקניון עמד במרכזה של עסקת עזריאלי-לבייב. עזריאלי היה נכון לשלם מחיר מרקיע שחקים של לא פחות מ-1.8 מיליארד שקל עבור קניוני אפריקה ישראל, כשעיקר הסכום היה התמורה עבור קניון רמת-אביב. העסקה הזאת התפוצצה ועם מצב השוק הנוכחי קשה להניח שעסקה אחרת תירקם במחיר דומה.

בתקופה האחרונה נפרד הקניון ממדיניות השטחים הציבוריים הנקיים והכניס לקניון דוכנים שונים. במקביל החליטה הנהלת הקניון לבטל את הפטור מתשלום עבור חנייה בשעתיים הראשונות.

המבחן הגדול של הקניון יהיה בתקופה הקרובה. האם תחת המשבר הכלכלי הקניון ימצב עצמו כקניון חסין? האם העשירים יצמצמו הוצאות, האם הקניון יערוך שינוי בתמהיל במטרה להתאימו למצב השוק או שימשיך לפעול כ"קניון שפיץ" של מותגים? והאם מחירי השכירות הגבוהים יגרמו בסופו של דבר לרשתות מובילות לצאת ממנו, כפי שעשתה רשת גולף?

לסיכום: לב לבייב יכול להיות מרוצה מהשורה התחתונה שמביאה לו מדיניותה של בתו, צביה לבייב אלעזרוב. השאלה היא אם המדיניות הזאת תמשיך להחזיק מים.

קניון רמת-אביב - ת"ז:

שנת הקמה: 1997

בעלים: אפריקה (75%) מגדל חברה לביטוח (25%)

מנכ"ל: צבייה לבייב אלעזרוב

מספר עסקים: 140

שטח מסחרי נטו: 17,800 מ"ר

עוגנים: המשביר לצרכן, שופרסל שלי

דמי שכירות: 120-200 דולר למ"ר, העוגנים פחות

דמי ניהול: 70-80 שקל למ"ר

פדיון שנתי של עסקי הקניון (כולל עוגנים): 750 מיליון שקל

2. קניון מלחה: מוקד הריטייל בירושלים

הקניון הירושלמי של קבוצת עזריאלי מושך קהל גם מחוץ לעיר הבירה.

הקניון הירושלמי, קניון מלחה, תופס את המקום השני בדירוג, לא הרחק מקניון רמת-אביב, והופך למעשה לקניון המוביל של קבוצת עזריאלי. אומנם רק 4 מהנשאלים הציבו אותו במקום הראשון, אבל הדירוג הגבוה לו זכה מרוב הנשאלים, הוביל אותו היישר למקום השני בדירוג הכולל.

כשדוד עזריאלי החליט לבנות קניון מחוץ למרכז העיר ירושלים הוא יצר מהפיכה אם כי לקח לה זמן להתחולל. בתחילת דרכו, חנויות בקניון בקושי החזיקו את עצמן, אבל ברגע שהאוכלוסייה הירושלמית התרגלה לרעיון - הקניון הפך למוקד הריטייל של העיר שמושך אליו אוכלוסייה גם מחוץ לה.

ככל שקניון מלחה הלך והצליח, כך הוא הלך ופגע בקניוני תלפיות. הקניון גדול, פועלים בו 200 עסקים הכוללים את כל המותגים המובילים, יש לו חנייה נוחה והוא מנוהל נכון.

במאי 2007 חנך אקירוב את רובע אלרוב בשכונת ממילא בעיר, בהשקעה כוללת של 600 מיליון שקל, אבל למרות כניסתם של מותגים לרובע, קניון מלחה לא נפגע ונותר איתן בזירת המסחר בעיר הבירה.

קניון מלחה - ת"ז:

שנת הקמה: 1993

בעלים: קבוצת עזריאלי

מנכ"ל: גדעון אברהמי

מספר עסקים: 200

שטח מסחרי נטו: 40,000 מ"ר

עוגנים: מגה בעיר, בתי הקולנוע של גלובוס גרופ, הום סנטר, המשביר לצרכן, H&O

דמי שכירות: 80-120 דולר למ"ר, 25-40 למ"ר לעוגנים

דמי ניהול: 60 שקל למ"ר

פדיון שנתי של חנויות הקניון: (לא נמסר)

3. קניון עזריאלי בתל-אביב: הצומת הכי סואן בישראל

הקניון התל-אביבי נסמך על ההגירה היומית לעיר הגדולה ועל עובדי בנייני המשרדים הסמוכים.

העובדה שקניון עזריאלי הגיע למקום השלישי בדירוג אומרת משהו על היתרונות של סמיכות לתחנת רכבת מחד, ולבנייני משרדים המכילים מאות עובדים ויותר, מאידך. קניון עזריאלי סובל מתחרות לא פשוטה. מאז הקמתו ב-1998 קמו לו מתחרים רבים שהחלו לנגוס בו, בהם קניון גבעתיים, קניון שבעת הכוכבים

ואפילו קניון מודיעין שנפתח לפני כחצי שנה ושלמרות תנועת קונים מדשדשת, הפסיק כמעט כליל את תנועת תושבי מודיעין לקניון עזריאלי. מעבר לכך, מיומו הראשון התמודד הקניון גם עם תחרות מצד קניון רמת-אביב ודיזנגוף סנטר שהתעורר לחיי מסחר ערים במיוחד.

הקניון מצוי במרכז תל-אביב אבל חלק משמעותי מלקוחותיו מגיע מחוץ לעיר וחלק אחר מגיע מבנייני המשרדים הסמוכים, שמגדילים באופן ניכר את נפח הפעילות של עסקי המזון בקניון.

בסך הכול מדובר בקניון מגוון שמכיל את מרבית המותגים ובקרוב יזכה לעוגן נוסף בדמות סניף של זארה. למרבה הצער, החלק האחורי של הקניון, חדרי השירותים, נראה יותר כמו התחנה המרכזית של פעם.

קניון עזריאלי - ת"ז:

שנת הקמה: 1998

בעלים: קבוצת עזריאלי

מנכ"ל מרכז עזריאלי: ארנון תורן

מספר עסקים: 200

שטח מסחרי נטו: 32,000 מ"ר

עוגנים: שופרסל ביג, בתי קולנוע גלובוס גרופ, המשביר לצרכן

דמי שכירות: 450-650 שקל למ"ר, 100-160 שקל למ"ר לעוגנים

דמי ניהול: 70 שקל למ"ר

פדיון שנתי של חנויות הקניון (2007, ללא שופרסל): 696 מיליון שקל

4. קניון הקריון: המשפך של הצפון

הבעלים וההנהלה השכילו להתאים את הקניון לצרכי האזור.

הקריון, המלך הבלתי מעורער של קניוני הצפון, זוכה למקום הרביעי בדירוג. כשהקריון נחנך לראשונה ב-1989, הוא השתרע על פני 16 אלף מ"ר בלבד והכיל לא יותר מ-100 עסקים. יולי עופר, שרכש תחילה 50% מהקריון מבעליו הראשונים - נחמיה קפלן, זהר פייגלין, דב ברזילי וחיים מורן - הגדיל במרוצת הזמן את אחזקותיו בו וכיום הוא מחזיק בבעלות מלאה עליו באמצעות החברה הציבורית מליסרון.

עופר וההנהלה שמינה השכילו להתאים אותו לצרכים ההולכים ומתפתחים והוא הלך והתרחב עד שהפך למשפך של אזור הצפון. מאז ההקמה הקניון שילש את מספר העסקים הפועלים בו באמצעות הרחבת השטח המסחרי. העובדה שהקניון חולש על שטח של 300 דונם אפשרה לו לבנות ולפתח נדל"ן מניב לעסקים נוספים הפועלים היום במתחם, כמו קופת חולים כללית ובתי המשפט.

אך אליה וקוץ בה - הקניון סובל מבעיית חנייה וגם התוספת הנוכחית של 400 מקומות החנייה ל-3,000 הקיימים, לא בהכרח תפתור את הבעיה. הקניון גדול, ממוצב גבוה, מגוון, מרבית חלקיו מניבים פדיונות גבוהים והוא מהווה מוקד משיכה גם לאוכלוסיה הערבית והנוצרית. תימוכין לחוזקו של הקניון אפשר למצוא בעובדה שהרשתות הפועלות בו נאלצו לשלם את דמי השכירות גם בתקופת מלחמת המפרץ למרות שהקניון לא ממש עבד. גם הרחבת קניון לב המפרץ (סימול) בהשקעה של 200 מיליון שקל, לא פגעה בו.

אחרי הרחבות אינספור, דווקא ההרחבה האחרונה של הקניון לא בהכרח מיטיבה עמו וגוררת לא מעט טרוניות מהרשתות. לפי הערכת שווי שפרסמה מליסרון, שוויו של הקניון עומד על 1.788 מיליארד שקל. בעבר ניהל דוד עזריאלי מגעים עם מליסרון לרכישת הקניון אך אלה לא הבשילו לידי הסכם ומכירתו אינה עומדת כרגע על הפרק.

קניון הקריון - ת"ז:

שנת הקמה: 1989

בעלים: מליסרון

מנכ"ל: יוסי פרי

מספר עסקים: 290

שטח מסחרי נטו: 42,000 מ"ר

עוגנים: המשביר לצרכן, שופרסל שלי, שופרסל ביג, סופר-פארם, אופיס דיפו

דמי שכירות: 350-450 שקל למ"ר, 80-120 שקל למ"ר לעוגנים

דמי ניהול: 70 שקל למ"ר

פדיון שנתי של חנויות הקניון (2007, ללא שופרסל): 765 מיליון שקל

5. קניון מול הים: נופש וקניות באילת

הקניון האילתי נהנה מתנועת לקוחות שאין לה אח ורע בארץ, אבל לאורך זמן מחירי השכירות הגבוהים עשויים להיות לו לרועץ.

לקניון מול הים באילת יש מיקום מנצח, ולתנועת הלקוחות בו אין אח ורע באף קניון בארץ. הוא נמצא בטבורה של העיר אילת, על קו החוף, באופן המושך אליו את כל תיירות הפנים והחוץ המגיעה לאילת. מדובר בקהל שבוי המצוי בחופשה והנהנה מרכישות ללא מע"מ.

הקניון גדול, פועלים בו 135 עסקים הכוללים את כל המותגים המובילים. הקניון סובל כיום מירידה בפדיונות לאור התחרות שקמה לו בכל החנויות שקמו בטיילת העיר, לרבות ובעיקר קניון מלכת שבא. בשל אופייה התיירותי של העיר, בעוד הפדיונות בחודשי הקיץ גבוהים, הם רושמים ירידה משמעותית בחודשי החורף.

בנוסף, למרות הפדיונות הגבוהים ככלל, מחירי השכירות בקניון מרקיעי שחקים ומותירים את הרשתות עם תסכול רב. במאזן הזה, רשתות עשויות לצאת ממנו אם רק תימצא להן האופציה החלופית.

בנובמבר 2006 נכנסה טאו תשואות של אילן בן-דב לשותפות (50%) בקניון תמורת 130 מיליון שקל, ואלי ישראלי המשיך להחזיק ביתר המניות. במארס השנה ניהלה טאו מו"מ למכירת אחזקותיה בקניון לדלק נדל"ן אולם המו"מ לא הבשיל לפי שעה לידי הסכם.

קניון מול הים - ת"ז:

שנת הקמה: 1997

בעלים: אלי ישראלי (50%), טאו תשואות (50%)

מנכ"ל: ישראל בטיטו

מספר עסקים: 135

שטח מסחרי נטו: 10,000 מ"ר

עוגנים: סופר-פארם

דמי שכירות: 700-1,200 שקל למ"ר, העוגנים משלמים פחות

דמי ניהול: 90 שקל למ"ר

פדיון שנתי של חנויות הקניון: (לא נמסר)

6. קניון איילון: זכות ראשונים

למרות שהקניון לא חזר לימי הזוהר שלו, הפדיונות בו עדיין מהגבוהים בארץ.

קניון איילון הוא הקניון הראשון שנבנה על-ידי דוד עזריאלי והוא גם המרכז המסחרי הראשון בארץ שנקרא "קניון", מילה שהגה עזריאלי בעצמו. בעת הקמתו ב-1985, תרבות הקניונים בארץ לא הייתה קיימת ולאחר שנתיים מדשדשות משהו, הוא הפך לקניון מוביל שמשך אליו אוכלוסיה מכל האזור. ואולם, הבלעדיות ממנה נהנה אבדה כאשר במרוצת השנים קמו לו מתחרים רבים ביניהם קניון עזריאלי, קניון גבעתיים, קניון אבנת ואפילו קניון רמת-אביב וקניון שבעת הכוכבים. כל קניון חדש שקם בטריטוריה של עד 10 ק"מ, נגס בו והקניון לא שב לימי הזוהר שלו.

יתרונותיו הבולטים של הקניון הם חנייה חינם בשפע שמשרתת אותו נאמנה וכן ריכוז מרבית העסקים בקומה אחת של מסחר. תוספת בתי הקולנוע יצרה לקניון טראפיק, אם כי מדובר בעיקר בטראפיק של מבלים, לא של קונים. למרות כל השינויים, קניון איילון עדיין קניון מוביל, והפדיונות בו הם בין הגבוהים בארץ. בשנים הקרובות מתוכננת הרחבה נוספת של הקניון בקומה השנייה. מחד, ההרחבה תאפשר כניסה של מותגים נוספים לקניון, אך מאידך היא עשויה לשחוק את הפדיון למ"ר.

קניון איילון - ת"ז:

שנת הקמה: 1985

בעלים: קבוצת עזריאלי

מנכ"ל: רינה טל

מספר עסקים: 140

שטח מסחרי נטו: 22,000 מ"ר

עוגנים: בתי-קולנוע תיאטראות ישראל, מגה בעיר, המשביר לצרכן, סופר-פארם

דמי שכירות: 420-500 שקל למ"ר, 100-170 שקל למ"ר לעוגנים

דמי ניהול: 60 שקל למ"ר

פדיון שנתי של חנויות הקניון: (לא נמסר)

7. קניון שבעת הכוכבים: כוכב השרון

הקניון היחיד של משפחת נמרודי בארץ נהנה מהטעויות של מתחריו.

כשמו כן הוא - קניון שבעת הכוכבים זוכה במקום השביעי בדירוג. הקניון שנפתח בספטמבר 2000 מיצב את עצמו אז כקניון היחיד באזור המרכז שפועל 7 ימים בשבוע. פתיחת הסינמה סיטי בדצמבר 2002 נגסה במבקרים בבתי הקולנוע של תיאטראות ישראל הפועלים בקניון, אבל אלה ממשיכים לפעול עם חוזה מובטח עד 2020.

עם פתיחת קניון ארנה בשנת 2003 היה חשש שארנה ינגוס בו, אבל בסופו של דבר פדיונות הקניון לא נפגעו כלל.

הקניון מיצב עצמו כקניון חזק עם תמהיל טוב. בכלל, ניתן לומר שהוא נהנה מהטעויות של מתחריו: החלטת קניון ארנה לסגור את בתי הקולנוע אומנם לא השיבה את הקולנוע של שבעת הכוכבים לימי הזוהר אבל בהחלט נתנה להם חיזוק לאחר היחלשות משמעותית. גם סגירת חנויות ריקושט, גולף אנד קו והאן צעצועים בקניון רמת-אביב, נתנו זריקת חיזוק לשבעת הכוכבים. אין ספק שהרחבת נתיבי איילון עד הקניון משפרת את הנגישות אליו ומסייעת לו למשוך אוכלוסיה גם מהעיר תל-אביב.

קניון שבעת הכוכבים הוא הקניון היחיד בישראל המצוי בבעלות משפחת נמרודי, באמצעות חברת הכשרת הישוב. השאלה היא אם משפחת נמרודי תחל למשש בקרוב את ההשקעה שלה בקניון, שעמדה בשעתו על 329 מיליון שקל.

קניון שבעת הכוכבים - ת"ז:

שנת הקמה: 2000

בעלים: הכשרת הישוב

מנכ"ל: זיו שחורי

מספר עסקים: 137

שטח מסחרי נטו: 21,900 מ"ר

עוגנים: מגה בעיר, הום סנטר, אופיס דיפו, שקם אלקטריק, סופר-פארם, דומו

דמי שכירות: 180-430 שקל למ"ר. עוגנים - 135 שקל למ"ר

דמי ניהול: 60 שקל למ"ר

פדיון שנתי של חנויות הקניון: 792 מיליון שקל (2007, כולל כל העוגנים)

8. הקניון הגדול בפתח-תקווה (אבנת)

הקניון המוביל של קבוצת קניוני ישראל מתמודד יפה עם התחרות.

הקניון הגדול בפתח-תקווה (אבנת) קיבל את המקום השמיני בדירוג והוכתר כקניון המוביל של קבוצת קניוני ישראל של בריטיש ישראל.

לתקופה קצרה נדמה היה שפתיחתו המחודשת של קניון קריית-אונו תפגע בו, הן לאור ההרחבה וההשקעה בקניון קריית-אונו, והן לאור פתיחת דרך רבין המקשרת בין קריית אונו לפתח תקווה. אולם זמן קצר לאחר הפתיחה המחודשת התברר כי הקניון הגדול לא רק שלא נפגע מהדרך המקשרת אלא אף נהנה ממנה. העובדה שהוא הצליח למצב את עצמו כקניון המוביל לתושבי הסביבה, מקלה עליו את התחרות גם עם קניון איילון. קרוב ל-70% מקהל המבקרים של הקניון מגיעים מפתח-תקווה, 12% נוספים מאזור בקעת-אונו, ואילו היתר מגיעים מאזור השומרון.

ככלל מדובר בקניון גדול ומגוון העונה על צורכי האזור. זו אולי גם הסיבה לכך שמאז קיבלה לידיה בריטיש את האחזקה בשליש מהקניון, עם רכישת נכסי אזורים של אי.די.בי, היא בחרה להגדיל בו את אחזקותיה עד שהגיעה לאחזקה מלאה.

לפי שעה רושם הקניון גידול בפדיונות ומבחנו יהיה בניסיון לשמור על קצב הגידול בצל המשבר הכלכלי.

הקניון הגדול - ת"ז:

שנת הקמה: 1999

בעלים: קניוני ישראל של בריטיש ישראל

מנכ"ל: אורי אבל

מספר עסקים: 157

שטח מסחרי נטו: 26,500 מ"ר

עוגנים: שופרסל שלי, בתי-קולנוע של תיאטראות ישראל, ניו-פארם, המשביר לצרכן, הולמס פלייס

דמי שכירות: 270-400 שקל למ"ר, 100-160 שקל למ"ר

דמי ניהול: 60 שקל למ"ר

פדיון שנתי של חנויות הקניון: 545 מיליון שקל (2007, כולל כל העוגנים)

9. גרנד קניון בחיפה

הקניון הגדול ביותר בישראל בשטחו המסחרי עשוי ליהנות מפתיחת מנהרות הכרמל.

הקניון של העיר חיפה, הגרנד קניון, הוא היום הקניון הגדול ביותר בישראל מבחינת שטחו המסחרי והוא נכנס למקום התשיעי בדירוג.

גודל הקניון והתמהיל, לצד החניה הרחבה, הם חלק מיתרונותיו.

בשנתיים האחרונות פעל הקניון להחלפת עסקים מקומיים ברשתות מובילות.

מתחריו הם בעיקר הקריון, שדורג במקום הרביעי בדירוג, וכן קניון לב המפרץ (סימול) וקניון חיפה שלא נכנסו לדירוג. בטווח הקרוב הוא עשוי לקבל תזוזה משיפוץ לב המפרץ, אבל לאורך זמן נראה שיישאר הקניון המרכזי בחיפה.

בריטיש נכנסה לקניון ב-2005, כאשר רכשה 50% ממנו מידי איש העסקים גד זאבי. אשתקד הרחיבה את אחזקתה כאשר רכשה 20% נוספים.

פתיחת מנהרות הכרמל הצפויה בעוד כשנה עשויה להיטיב מאוד עם הקניון ולהפוך אותו נגיש לאזורים נוספים כמו עמק-יזרעאל וזיכרון-יעקב.

גרנד קניון - ת"ז:

שנת הקמה: 1999

בעלים: קניוני ישראל של בריטיש (70%), גד זאבי (30%)

מנכ"ל: ישראל סביון

מספר עסקים: 208

שטח מסחרי נטו: 51,000 מ"ר

עוגנים: שופרסל שלי, בתי הקולנוע גלובוס גרופ, המשביר לצרכן, סופר-פארם

דמי שכירות: 80-360 שקל למ"ר (כולל עוגנים)

דמי ניהול: 67 שקל למ"ר

פדיון שנתי של חנויות הקניון: 795 מיליון שקל (2007, ללא שופרסל)

10. קניון הזהב: שואב הרבה כסף

למרות המיתון, בקניון מתוכננת הרחבה ענקית בהשקעה של 600 מיליון שקל.

קניון הזהב עובר בימים אלה הרחבה שתכתיר אותו לקניון הגדול במדינת ישראל ולאחד הקניונים הגדולים במזרח-התיכון, אבל בדירוג הוא מגיע למקום העשירי בלבד.

מדובר בקניון גדול, בעל תמהיל מגוון למדי הנהנה מיתרון החנייה המרווחת חינם. כבר היום פועלים בקניון 230 עסקים. ההרחבה שבה מושקעים 600 מיליון שקל, צפויה להוסיף לו 150-200 עסקים, תלוי בגודלם.

קשה להתעלם מהעובדה שההרחבה נעשית בצל המשבר הכלכלי ובצל איומים של בעלי רשתות שלא לחתום על החוזים במחירי השכירות הנוכחיים.

לאחרונה השלימה חברת מגדל חברה לביטוח את רכישת השליטה (75%) בקניון מידי האחים משה ויגאל גינדי, שממשיכים להחזיק ב-25% מהמניות. העסקה התבצעה לפי שווי של 1.25 מיליארד שקל.

המבחן של הקניון יהיה אם יצליח לשמור על רמת הפדיון למ"ר גם תחת ההרחבה, ואם יצליח למשוך אליו קהלי יעד נוספים, על מנת לייצר עבור בעלי המניות החדשים את התשואה המיוחלת.

קניון הזהב - ת"ז:

שנת הקמה: 1993

בעלים: מגדל חברה לביטוח (75%), האחים משה ויגאל גינדי (25%)

מנכ"ל: גיל גזית

מספר עסקים: 230

שטח מסחרי נטו: 32,000 מ"ר

עוגנים: אין

דמי שכירות: ק"ק 85-110 דולר למ"ר, ק"א 65-85 דולר למ"ר, ק"ב 45-60 דולר למ"ר

דמי ניהול: 80 שקל למ"ר

פדיון שנתי של חנויות הקניון: 535 מיליון שקל ב-2007

11. דיזנגוף סנטר

הקניון השכונתי שידע ימים קשים בעבר, מחדש עכשיו את ימי הזוהר שלו.

קצת יותר מעשור מאז סבל דיזנגוף סנטר מפיגועי המחבלים בקו 5 שבסמוך לו ומהשריפה שפגעה בו, הקניון שב לזוהרו בגדול ומקבל את המקום ה-11 בדירוג.

אם בימי השפל בעלי הקניון היו מוכנים להעניק חנויות לשימוש שוכרים ללא תשלום שכר דירה, ובלבד שהשוכרים ישלמו את המסים, היום הוא הפך לקניון מבוקש. לירידי האוכל של יום שישי שהפכו למותג היה חלק בתהליך שיקומו.

ייחודו של דיזנגוף סנטר הוא בהיותו קניון שכונתי שלקוחות רבים מגיעים אליו ברגל. היתרון הזה משמעותי שבעתיים לאור מצבה הרעוע של החניה בקניון.

דיזנגוף סנטר הוא אולי הקניון היחיד שבו פועלים לא פחות מ-10 בתי-קפה, וכולם עובדים יפה.

בימים אלה הוא החל לחנוך את פתיחתה של שדרת מותגים חדשה הכוללת את אדידס, נייקי, ספרינגפילד, וומן סיקרט, LEE, איל מקיאז', ביג טום, G סטאר ואחרים. עם זאת, הפתיחה הזאת ממחישה את הפער בין שני חלקי הקניון. מכשול נוסף הוא העובדה שהבעלות על חלק מהחנויות בקניון מצויה בידיים פרטיות, עובדה שעשויה להשפיע על ניהולו.

אין ספק שהקניון הפך לנדבך מרכזי בחיי המסחר של העיר תל-אביב והשאלה אם יצליח להמשיך לשמור על מקומו המרכזי.

קניון דיזנגוף סנטר - ת"ז:

שנת הקמה: 1976

בעלים: משפחת פילץ (50%), פלאטו שרון (50%)

מנכ"ל: איתן גולדמן

מספר עסקים: 440

שטח מסחרי נטו: 45,000 מ"ר

עוגנים: מגה בעיר, זארה, קסטרו, צומת ספרים, קולנוע לב, קולנוע דיזנגוף

דמי שכירות: עד 800 שקל למ"ר

דמי ניהול: 56 שקל למ"ר

פדיון שנתי של חנויות הקניון: להנהלת הקניון אין מידע על פדיון כלל החנויות

12. קניון רחובות: מתחרה בצומת ביל"ו

התחרות המשמעותית היחידה של הקניון היא מבית.

רכישת קניון רחובות היא עסקת הרכישה הראשונה שביצע מנכ"ל בריטיש ישראל, עמיר בירם, מאז נכנס לתפקיד. אחריה כידוע, נעשו עוד עסקאות רבות.

הקניון ממוקם במרכז העיר רחובות ובצמוד לתחנה המרכזית של העיר, משרדי העירייה, משרד הרישוי וקופות החולים, ואלו מזמנים לסביבתו מאות אלפי מבקרים ביום.

בשלוש השנים האחרונות נקטה הנהלת הקניון במהלך של החלפת עסקים מקומיים פרטיים לטובת רשתות ומותגים מובילים. בעוד שהעיר רחובות כמעט ולא מציבה לקניון תחרות, מתחרה יותר משמעותי שלו היא צומת ביל"ו, מרכז המצוי אף הוא בבעלות בריטיש.

בריטיש, שהשלימה לפני כשנה וחצי את השליטה בקניון כאשר רכשה בתהליך "במבי" את יתרת המניות (50%) מידי אמות תמורת 410 מיליון שקל, מתכננת כעת להרחיב את הקניון ב-10,000 מ"ר מסחרי נוספים וב-800 מקומות חניה. ההרחבה עשויה לזמן לקניון מותגים נוספים ומבחנו יהיה אם יצליח לשמור על רמת הפדיונות הנוכחית.

קניון רחובות - ת"ז:

שנת הקמה: 1996

בעלים: קבוצת קניוני ישראל של בריטיש

מנכ"ל: יהודה אורן

מספר עסקים: 155

שטח מסחרי נטו: 25,000 מ"ר

עוגנים: שופרסל ביג, המשביר לצרכן, בתי קולנוע של תיאטראות ישראל, סופר-פארם

דמי שכירות: 55-120 דולר למ"ר

דמי ניהול: 18 דולר למ"ר

פדיון שנתי של חנויות הקניון: 570 מיליון שקל (2007, ללא פדיון שופרסל)