ממשלת רוסיה פתחה מחדש חקירה נגד מתחרה של כי"ל

אם תואשם אורלקלי באחריות להצפה ב-2006, הממשל עלול לקנוס אותה ב-50 מיליארד דולר

אין רגע דל בשוק האשלג העולמי. ביום שישי האחרון החליטה ממשלת רוסיה לפתוח מחדש חקירה נגד יצרנית האשלג הרוסית אורלקלי, אחת המתחרות העיקריות של כי"ל . בקרמלין שלפו מתהום הנשייה הצפה מ-2006 באחד ממכרות החברה בהרי אוראל, והחליטו לחקור מחדש מה גרם לתוצאות הקשות וארוכות הטווח: פגיעה בכושר הייצור של המכרות בהיקף של כמיליון טון אשלג בשנה.

על פי הדיווחים בעיתונות הרוסית, במידה ותימצא אורלקלי אשמה בנזקים, הקנס המקסימאלי שיוטל על החברה עלול להגיע ל-50 מיליארד דולר, סכום המייצג את אומדן הנזק לפי מחיר האשלג כיום.

נזכיר כי שווי השוק הנוכחי של אורלקלי, בעיקר לאור התרסקות נוספת בשווי המניה במסחר בלונדון, עומד על כ-5 מיליארד דולר. פירושו של דבר, הלאמה פוטנציאלית של החברה. לתרחיש כזה קיים תקדים בהיסטוריה הרוסית, כאשר ב-2005 הולאמה חברת הנפט הרוסית יוקוס לאחר שהוטלה עליה חבות מס בגובה 30 מיליארד דולר.

מדובר בחדשות רעות נוספות לחברה, שהודיעה רק לפני כשבוע כי תקצץ את ייצור האשלג שלה ל-2008 ב-500 אלף טון השנה ל-4.9 מיליון טון - כלומר, קיטון של קרוב ל-10% מכושר ייצור החברה. יצוין כי ההפחתה הנוכחית אינה הקיטון היחיד שמתכננת אורלקלי. ב-2010 תסגור את אחד מקווי הייצור לצורך תיקונים. צעד זה יקטין את תפוקת הייצור שלה ביותר מ-20%.