APC מחממת את תחום קירור מערכות המחשוב

החברה פתחה סניף בישראל שישמש לאיתור טכנולוגיות בתחום החיסכון באנרגיה ; דניאל דוימו, נשיא אזור EMEA ל"גלובס": יש לנו שת"פ עם 10 סטארט-אפים ישראליים, ואנחנו מחפשים עוד

ביולי השנה הודיעה ענקית פתרונות החשמל שניידר אלקטרוניקה, על רכישת חברת Xantrex, שפועלת בתחום הפקת אנרגיה משמש ומרוח. הרכישה עצמה תכניס את שניידר לתחום חדש עבורה - אנרגיות מתחדשות - אבל לא תחדש את העניין שמגלה ענקית החשמל בשנתיים האחרונות בפתרונות שנוטים לחיסכון באנרגיה.

בפברואר 2007 ביצעה שניידר את המהלך הבולט בתחום כאשר רכשה את חברת APC, אחת החברות הגדולות בעולם בתחום פתרונות לקירור מרכזי מחשוב, ומיזגה אותה עם חברת MGE, שנרכשה על-ידה קודם לכן ופועלת בתחום מערכות לגיבוי זרם (OPS). המיזוג יצר יחידה עסקית בשםAPC By Schneider Electric, שאחראית על אספקת פתרונות אנרגיה ושירותי קירור למערכות קריטיות. כמובן, שעיקר הניצול של המערכות ביחידה החדשה רלבנטיים לחוות שרתים ומרכזי מחשוב גדולים.

העניין שמגלה שניידר בפתרונות לחיסכון באנרגיה מגיע כעת לישראל. APC פתחה לאחרונה משרדים רשמיים בישראל תחת ניהולו של שמעון אברבנאל, במסגרתם היא תנסה להרחיב את הפעילות העסקית המקומית. במסגרת אירועי הפתיחה ביקר בארץ גם דניאל דוימו, נשיא אזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה (EMEA) ואמריקה הלטינית בחברה, שאמר בראיון ל"גלובס" כי APC מתעניינת גם בחיפוש אחרי טכנולוגיות ישראליות בתחום החיסכון באנרגיה.

"אנחנו מאמינים כי אנרגיה סולארית תהיה טכנולוגיה מהותית בעתיד", אומר דוימו. לדבריו, אין לחברה כרגע נושאים ספציפיים שבהם היא מעוניינת מבחינת שיתופי פעולה עם חברות ישראליות, אבל הוסיף כי בשניידר - החברה האם - מגלים עניין בפתרונות סולאריים, בעיקר לאחר רכישת Xantrex. "בשניידר וב-APC עובדים על זה בכדי לספק פתרונות גיבוי בתחום האנרגיה. בישראל אנחנו בונים כרגע יחסים גם עם אוניברסיטאות וגם עם סטארט-אפים ורוצים גם להשתתף במחקרים במרכזים אקדמיים", אומר דוימו. נכון לעכשיו, הוא אומר, משתפת APC פעולה עם 10 סטארט-אפים ישראליים.

APC היא כיום החברה הגדולה בעולם לפתרונות קירור למרכזי מחשוב. לאחר הרכישה והמיזוג עם MGE מסתכמות מכירות היחידה העסקית בכ-700 מיליון אירו ברבעון השלישי של 2008, מה שמהווה כ-15% מהכנסות שניידר, שנסחרת בבורסה של פאריס (היורונקסט) לפי 11.6 מיליארד אירו.

נחל מתחת לרצפה

למרות שהתחום שבו עוסקת APC מתרכז בנושאי הקירור - מדובר בתחום חם מאוד. עלויות האנרגיה, המשבר הכלכלי, הגידול בהיקפי התוכן המאוחסן בארגונים וכמובן הטרנד של המחשוב הירוק - הפכו את פתרונות הקירור לתחום מבוקש. הטכנולוגיות בתחום יועדו במקור לביצוע דבר אחד - הפחתת החום שנפלט מהשרתים. הפתרונות לבעיה זו יצירתיים וכוללים מים מקוררים בארון השרתים (Rack), אוורור בארונות השרתים ובמרכזי המחשוב בכלל, נחלי מים מתחת לרצפה בחדרי השרתים, פתרונות להפחתת צריכת האנרגיה וכמובן מיזוג.

בשנים האחרונות, בעיקר בעקבות הגידול בעלויות האנרגיה הנדרשות להפעלת מרכז מחשוב ארגוני, סיפקו הפתרונות בתחום דגש על חיסכון באנרגיה,, ודוימו מוצא צורך לתת גם אג'נדה אידיאולוגית לפעילות החברה, מה שתואם את רוח "האידיאל הירוק" של ימינו. "הפכנו למובילים בעולם של פתרונות אנרגיה וקירור ועם זה הגיע גם אחריות להוביל את התעשייה לכיוון הנכון", הוא אומר.

אידיאולוגיה או לא, בשורה התחתונה מעוניינת החברה לקדם את צמיחתה באמצעות גישה שיווקית פשוטה, שמקדמת את היכולת של החברה לחסוך בהוצאות האנרגיה שמנוצלת במרכזי המחשוב הארגוניים. באמצעות שימוש נכון בטכנולוגיות של APC, טוען דוימו, ניתן לחסוך עד 30% מצריכת האנרגיה שנדרשת בחדרי השרתים. "על-פי מחקרים, מרכזי הנתונים צורכים 1%-1.5% מהיקף האנרגיה בעולם. בשנת 2030 מרכזי הנתונים בעולם יצרכו כ-2.5% מהאנרגיה העולמית, כך שחיסכון של 30% יפחית 0.5% ויותר מאנרגיה מבוזבזת".

למרות שהזרמת מים או אוויר קר במרכזי הנתונים נראית כפתרון עם פוטנציאל, את העתיד רואה דוימו דווקא בפתרונות תוכנה, שיכולים לסייע בשליטה טובה יותר בצריכת אנרגיה. לדבריו: "החזון שלנו הוא לבצע אופטימיזציה של הקירור. אנחנו מאמינים שהעתיד יגיע משליטה בהוצאות האנרגיה בגלל שכיום הווירטואליזציה הופכת להיות חשובה מאוד במרכזי הנתונים". לאחרונה הגיעה APC להסכם עם IBM לשילוב פתרונות השליטה והבקרה שלה בניהול דרישות האנרגיה למרכזי המחשוב עם תוכנת ניהול תשתיות ה-IT הארגוניות Tivoli של IBM.