שנה אחרי סיום המכרז: מדידת הרייטינג באינטרנט עדיין תקועה

בעבר ניתנו הבטחות שונות לגבי תאריך תחילת המדידה ; הגורמים המעורבים טוענים כי מדובר בעיכובים בירוקרטים

שנה אחרי הזכייה המתוקשרת של חברת Market Watch שבבעלות אבינעם ברוג וארז בהט (הנציגה הישראלית של חברת גמיוז) במכרז למדידת הרייטינג באתרים הישראליים, עדיין לא החלה מדידה בפועל.

במארס 2008 הובטח כי תוך 3 חודשים, קרי במהלך הרבעון השני, תחל המדידה. ביוני כבר דובר על מהלך הרבעון השלישי, וכיום כבר ברור שענף האינטרנט הישראלי, קרי משרדי האינטראקטיב והאתרים המקומיים, לא יזכו לראות זאת בקרוב. וזאת למרות שהמשבר הפיננסי שעתיד לפגוע גם בתעשיית הפרסום המקוון רק מגדיל את הצורך במערכת מדידה ואחידה המקובלת על כולם.

יגאל בר-און, מנכ"ל איגוד חברות הפרסום, טוען, כפי שטען בעבר, כי מדובר בשאלה של בירוקרטיה. "חשוב לזכור שלא מדובר בוועדת מידרוג של 6 חברים, אלא של 30 אתרים, וכל אחד נזכר להוסיף או להוריד סעיף. לאחר שכל הצדדים הציגו את התיקונים שהיו להם, ב-24 לנובמבר תערך ישיבה ואני מאמין שבה ייחתם התקנון. להערכתי, תוך כחודש וחצי מתאריך זה תחל המדידה".

שגיא סטוניס, מנכ"ל ועדת המידרוג, חוזר אף הוא על אותם הסברים. "אנחנו עובדים על התקנון, אבל נתקלנו בכמה קשיים בהיבטים של אופן ניהול הוועדה ובשינויים רבים שהוסיפו כל הגורמים המעורבים. עד סוף השבוע הבא נוציא תקנון מחודש. הדברים הללו לוקחים זמן ויש לנו משאבים מוגבלים". סטוניס, לעומת זאת, פחות אופטימי לגבי תאריך החלת המדידה. "אני מקווה שעד סוף הרבעון הראשון יהיו לנו נתונים מן האתרים השונים, ו-3 עד 4 חודשים לאחר מכן יהיו לנו גם נתונים המבוססים על פאנל".

כזכור, גמיוז אמורה לקבל זיכיון לתקופה של 3 שנים, עם אופציה להארכה. מערכת המדידה אמורה להתבסס על שני אלמנטים עיקריים: "יוזר סנטריק" - פאנל גולשים שמהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה, שבמחשביהם תותקן אפליקציה שתספק נתונים מדויקים על הרגלי הגלישה שלהם, ו"סייט סנטריק" - מערכת שתושתל בשרתי האתרים עצמם ותספק נתונים מדויקים מתוכם.

בגמיוז בטוח לא מרוצים, אך נמנעים מלהביע מחאה מוצהרת. אבינעם ברוג אמר בתגובה: "לפי מה שאני יודע קיימת התקדמות, ולפי מה שהובטח לי על ידי הוועדה יש מקום לתקווה שבינואר 2009 יתחילו את המדידה". *