מקורות תמסחר טכנולוגיות מים עם בוטנוקאפ ועין גיבתון

ווטק, הזרוע של מקורות למסחור טכנולוגיות ומחקרים, נמצאת בשלב אלפא ובטא בניסוי עם 15 מיזמים ; במקורות מעריכים כי השווי הכספי של החוזים מבחינת התועלת למשק המים יהיה מיליוני שקלים לשנה

חברת המים הלאומית, מקורות, לא מחכה לגשם בחיבוק ידיים. היא מנסה למצוא פתרונות לצרכים טכנולוגיים בתחום הקלינטק ולשם כך הקימה את WaTech, גוף שמרכז את שיתופי הפעולה והידע עם חברות סטארט-אפ, קבוצות מחקר מהאקדמיה וחממות טכנולוגיות בתחום הקלינטק.

מאז הקמת ווטק (ש-100% ממניותיו מוחזקות בידי מקורות), בחן הגוף כ-350 פרויקטים בשלבים שונים, ועם 40 מהם מתכננת מקורות להיכנס לפיתוחים מתקדמים יותר. 15 שותפים עסקיים של מקורות כבר נמצאים בתהליך ניסוי של אלפא או בטא.

ל"גלובס" נודע כי באחרונה חתמה ווטק על הסכם שיתוף פעולה עם החברות BotanoCap ועין גיבתון, למחקר ופיתוח טכנולוגיות לטיפול ידידותי לסביבה באיכות המים. בוטנוקאפ מתמחה בפיתוח ושיווק חומרי הדברה ידידותיים לסביבה, המיועדים לשימוש ביתי, חקלאי ווטרינרי, ועין גיבתון מתמחה בפיתוח מערכות סינון, ספיחה ושיקוע בטכנולוגיות חדשניות מבוססות חרסית להרחקת מזהמים ממי תהום, מים עיליים ומי שפכים. שני הסטארט-אפים הם בוגרי חממת את"י, שבבעלות חברת ביומדיקס.

במקורות מעריכים את השווי הכספי של שני החוזים מבחינת התועלת למשק המים של ישראל בכמה מיליוני שקלים בשנה שיבואו לידי ביטוי בפתרון בעיות קיימות ובחיסכון.

השווי הכספי של שיתוף החוזה בין מקורות לעין גיבתון מוערך על-ידי מקורות ב-2 מיליון שקל, שמתחלקים בינה לבין המדען הראשי והחברה עצמה. השווי הכספי של החוזה עם בוטנוקאפ מוערך על-ידי מקורות במאות ספורות של אלפי שקלים.

הדברת מזיקי מים

שיתוף הפעולה בין בוטנוקאפ למקורות נועד לפיתוח חומרים להדברת מזיקי מים, המבוססים על שמנים אתריים טבעיים ממקור צמחי, שאינם רעילים לבני אדם ולא מזהמים את מקורות המים והסביבה. לחברת בוטנוקאפ - שנוסדה על-ידי פרופ' אריה מרקוס, ד"ר פנינה סטרונגין וד"ר צ'ארלס לינדר יש טכנולוגיה ייחודית, מוגנת בפטנט, על בסיס ידע שבא מאוניברסיטת בן-גוריון - לעטיפת השמנים האתריים בקפסולה מיוחדת, המאפשרת פיזור מדויק של החומר באתר המטרה במועד הרצוי. כמו-כן, מאופיין החומר בכך שמיד לאחר פעילותו הייעודית של התכשיר הוא מתפרק לחלוטין, ללא שאריות, בניגוד למאפיין את חלק מחומרי ההדברה הקונבנציונליים.

מדובר במוצר קיים אשר במסגרת שיתוף הפעולה עם מקורות יעבור ספציפיקציה להדברת מזיקי מים. מקורות תעזור באפיון המוצר, בדיקתו ושיווקו בעולם.

סינון המבוסס על חרסית

במקרה של עין גיבתון, נועד שיתוף הפעולה עם מקורות לפיתוח מסנן המבוסס על חרסית, מינרל טבעי בעל יכולת לקשור לעצמו כימיקלים, ובאמצעות זאת לנקות את המים. לעין גיבתון - בהובלת רפי נבו ובייזום פרופ' שלמה ניר, פרופ' ברוך רובין ופרופ' אליהו וקשל - טכנולוגיה ייחודית בעזרתה הצליחה להפוך את תכונתו הטבעית של מינרל החרסית לבעל יכולת ספציפית לספיחת סלניום (Se), יסוד כימי חיוני לגוף האדם, אשר בריכוזים גבוהים עלול להזיק.

בחברה טוענים כי חוסר יעילותם של פתרונות הרחקת הסלניום הקיימים והעלויות הניכרות הכרוכות בהפעלתם, הובילו לסגירת מקורות מי שתייה בארץ ובעולם, וכי קיים ביקוש ער למציאת פתרון. המחקר יתבצע בשיתוף חוקרים מהפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית וצפוי להימשך שלוש שנים.

ממקורות נמסר כי במידה שהמחקר יצליח, החברה תשקול את יישום השיטה בבארות בהן נמצא ריכוז סלניום גבוה מהמותר. מקורות תעזור באפיון המוצר של עין גיבתון, בדיקתו במתקניה ולאחר מכן תסייע בשיווקו בעזרת מוטת הקשרים הענפה שלה בעולם.

בעבר חתמה מקורות על הסכמים, בין היתר, עם החברות אטלנטיום שפיתחה טכנולוגיה לטיהור מים באמצעות חשיפה לתאורה המבוססת על אור אולטרה-סגול; אקווה פיור, שמסירה גורמים מזהמים במים; בלו איי, שפיתחה מערכות אנליטיות לניהול מערכת לניטור איכות מים לרשויות וחברות תעשייתיות; ואפיקי מים מקבוצת פז גז, שמשווקת מוצר בתחום מייצבי המים שנועד למניעת היווצרות אבנית. *