נטוורקינג אינטנסיבי: חברות קלינטק ישראליות בסבב פגישות בן 4 ימים בעמק הסיליקון

לשכת המסחר קליפורניה-ישראל (ה-CICC) חיברה בין חברות קלינטק לקונגלומרטים אמריקניים ולקרנות השקעה. המטרה: גיוס כספים, חתימה על שיתופי פעולה ; סטפן אייכנלאוב מאינטל קפיטל: "אנחנו מתכוונים להשקיע עכשיו יותר - התיאבון שלנו נשאר גדול"

"אנחנו מחפשים השקעה של 15 מיליון דולר", אמר אתמול בארי גרין, מנכ"ל חברת 3GSolar הישראלית, ל-200 האנשים שישבו מולו. "אנחנו רוצים לגייס 5 מיליון דולר", אמר מנכ"ל חברת BotanoCap, יגאל גזונטהייט, והוסיף באותה הנשימה: "אנחנו שואפים להגיע למכירות של 35 מיליון דולר בשנת 2013". "אנחנו זקוקים ל-2 מיליון דולר, לצורכי שיווק", הישיר דייויד ווימן, נשיא חברת Cequesta, מבטו אל הקהל.

מתברר, שאפילו בימים טרופים פיננסית אלה, עדיין עומדים יזמים מלאי חזון מול קהל שכולל לא מעט משקיעים ומבקש מיליוני דולרים. זה אומר שעולם העסקים ממשיך להתנהל קדימה, למרות הרסיסים מההתפוצצויות הפיננסיות שמסביב.

לשכת המסחר קליפורניה-ישראל (ה-CICC) מארחת השבוע 12 חברות קלינטק ישראליות לסבב פגישות בן 4 ימים בעמק הסיליקון, שכולל הרצאות ואירועים. המטרה: גיוס כספים, חתימה על שיתופי פעולה, נטוורקינג אינטנסיבי ושידוך בין משקיעים וקונגלומרטים אמריקנים ובין חברות ישראליות רכות בשנים.

הבשורה המעודדת יצאה מהפאנל שחתם אתמול את יום הפרזנטציות והפאנלים שהתקיים בסטנפורד, שכלל נציגים מזרועות ההשקעה של אינטל, ג'נרל אלקטריק, שברון ואפלייד וונצ'רס: הקלינטק עדיין על הכוונת. "אנחנו מקווים לעשות השקעה ראשונה בישראל בחודשים הקרובים", אמר ריקרדו אנג'ל, סגן נשיא בג'נרל אלקטריק אנרגיה. "אנחנו בוחנים שתי חברות בישראל, הפועלות בתחום הסולארי", בישרה אנט פינסטרבוש, מנהלת באפלייד וונצ'רס, קרן ההשקעות של אפלייד מטיריאלס. "איך המצב משפיע עלינו?", גיחך סטפן אייכנלאוב מאינטל קפיטל, "אנחנו מתכוונים להשקיע יותר עכשיו. הערכות השווי נמוכות יותר, התיאבון שלנו נשאר גדול. אנחנו פתוחים לעסקים".

הפסימים לעומת האופטימים

בסיור הקלינטק הראשן שמקיימת לשכת המסחר, נפגשו החברות גם עם נציגים של חברות וקרנות השקעה, דוגמת בנק עמק הסיליקון, גריילוק, איזראל קלינטק וונצ'רס ואחרות. הסיור כולל גם ביקורים במתקנים ובחברות כגון גוגל, PG&E (המספקת גז וחשמל בקליפורניה), סאן-פאואר, חברת המים של סן-חוזה, וחברות קלינטק נוספות.

מהפגישות בסטנפורד עולה כי רבים מאמינים שסקטור הקלינטק ייפגע פחות מסקטורים אחרים, מפני שהחברות בענף זקוקות להשקעות בוגרות יותר - יותר כסף ויותר זמן הבשלה. הדאגה למצבו של הכדור עליו אנו מתגוררים גם היא רק הולכת וגדלה, ולכן סביר שהקלינטק יישאר בכותרות. אולם בכל זאת, המשבר הגיע גם לקלינטק. חברות התשתיות האמריקניות החלו לחתוך את ההשקעה באנרגיה חלופית וכך, חברת האנרגיה של פלורידה, הודיעה באחרונה שהיא חותכת את ההשקעה שלה באנרגיית רוח בשנה הבאה בכ-400 ואט; בצפון קרוליינה חתכו 50 מיליון דולר מההשקעה באנרגיה סולארית ויש דוגמאות נוספות.

הפסימיסטים טוענים שזו רק ההתחלה. האופטימיסטים נשענים על המספרים ב-2008, שמראים שההשקעות הגלובליות בקלינטק הגיעו לשיא חדש בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. בשלושת הרבעונים, כך לפי דו"ח של ארנסט אנד יאנג, סך ההשקעה בחברות קלינטק אמריקניות הגיע ל-3.3 מיליארד דולר, גבוה ב-71% מהתקופה המקבילה של 2007. גם ההשקעות בחברות ישראליות הגיעו לשיא חדש בשלושת הרבעונים הראשונים והדיעו ל-282 מיליון דולר. אבל זה היה לפני ספטמבר השחור ואוקטובר השחור יותר.

"אנחנו שומרים על הכסף הקיים להמשך התמיכה בחברות בהן כבר השקענו", אומר מאיר יוקלס, שותף באיזראל קלינטק ונצ'רס, לבאי הכנס אתמול. "ב-2005 היו בישראל כ-120 חברות קלינטק, היום יש יותר מ-600", חייך בגאווה.

אסף ברנע, מנכ"ל חממת טכנולוגיות המים כנרות, אמר ל"גלובס": "כרגע יש הקפאה כללית. יש לא מעט גופים שתכננו לעשות 3-4 השקעות ויעשו רק אחת או שתיים. זה לא יימשך הרבה זמן ובתוך כמה חודשים משקיעים יקחו נשימה, יבחנו מודלים מחדש, ויתחילו להשקיע שוב. הקלינטק הוא תחום של התייעלות, חיסכון, אופטימיזציה. בסופו של דבר, זה מהלך אסטרטגי לארגונים להיכנס להשקעה בתחום".

יותר מבוגרים, יותר צנועים

כמו בכל כנס היי-טקי ראוי, שיחות המסדרון היו ערות במיוחד. הידיים נשלחו לכיסים ושלפו כרטיסי ביקור ובכך אחת המטרות העיקריות של הכנס - הנטוורקינג, הושגה. בתוך אולם הכנסים נמשכו בינתיים הפרזנטציות של החברות שלא היוו את שיא ההתרגשות. בכל זאת, לא מדובר בחברה שתהיה הפייסבוק הבאה, אלא בחברות הקוצרות רוח, מלקטות קרני שמש, או טובלות את התוכניות העסקיות שלהן במי שפכים.

גם יזמי הקלינטק שונים בתכלית מיזמי אינטרנט. הגיל הממוצע של המציגים הוא 45-50, והפרזנטציות היו מעט מנומנמות. אולם בניגוד לצעירי האינטרנט, המבטיחים בעיקר לכבוש את קהל הגולשים, ובחינם, חברות הקלינטק מדברות על כסף, והרבה.

"זו החבורה הכי צנועה שראיתי מעולם", אומרת שולי גלילי, העומדת בראש ה-CICC. גלילי ליוותה בשנים האחרונות מאות יזמים ומשקיעים בתחומים שונים, בקליפורניה ובישראל. היא מספרת שיזמי האינטרנט הצעירים שמגיעים למשלחות הלשכה, פחות מחפשים את החונכות והעזרה שמציעה ה-CICC.

ז'ק בנקוסקי, מקרן הון הסיכון US Venture Partners, שגם סייע בארגון הסיור, אומר ל"גלובס": "אנחנו צריכים לעזור ליזמים להבין איך הנושא הזה של סטארט-אפים ומשקיעים עובד. היזמים פה לא גדלו עם זה, צריך ללמד אותם, וחלק מהלימוד זה לחבר אותם לחברות, לעורכי-דין ולמשקיעים. חלק מהחברות רוצות לגייס כסף, חלק רוצות מגעים עם חברות אחרות לפיתוחים משותפים, וכולן רוצות ללמוד וליצור גשר בין מה שעושים בארץ לעמק הסיליקון".

בנקוסקי מסביר גם שבתוך תקופה קצרה עברה קליפורניה מלהיות מפגרת בתחום הקלינטק, לאחת המתקדמות בעולם, והרבה בזכות כספי ההשקעה שמתגלגלים באזור. "יש לחברות הקלינטק מה ללמוד פה בעמק", הוא אומר.

על הבמה, אמר אוון לוול, ממייסדי קרן ההשקעות Virgin Green Fund, ש"ישראל היא המקום הטוב ביותר בעולם להשקעות. משקיעים ויזמים בקלינטק צריכים לקחת נשימה ארוכה. זו השקעה לשנים ארוכות, אין בענף הזה אקזיטים מהירים". אין אקזיטים מהירים, אבל כל החברות דיברו בפרזנטציות על שווקים של עשרות מיליארדים.

"חלק מהחברות שהבאנו לכאן הן בשלבים מוקדמים ולומדות הרבה", הסביר אריק וויס, העומד בראש תחום הקלינטק ב-CICC. "סביר להניח שהן יחזרו לכאן בעוד שנה-שנתיים, כשיהיו מוכנות יותר לגיוס וליצירת שת"פים. יש סיכוי טוב שחברות שכבר יש להן מוצרים יגייסו כסף או ישיגו שת"פים בעקבות הסיור הזה. ישראל יכולה וצריכה להוביל בתחום הזה - גם מסיבות כלכליות, כי ההיי-טק לא יסחב את כלכלת ישראל לנצח, וגם מהבחינה האסטרטגית והפוליטית זה הכרח עבורה".

לא אבדה התקווה

ואיך רואים את הדברים מנהלי החברות הישראליות? "באנו להראות את הפתרון שלנו לכמה שיותר אנשים ולעשות נטוורקינג כמה שיותר רחב", אומר ארז אלה, מחברת Sovna. "לא ציפיתי לחזור הביתה עם צ'ק, הציפיות שלנו לא גבוהות. אנחנו לא מצפים לגייס כאן כסף, לא בשלב הזה לפחות, אבל מאמינים שנחזור לפה לגייס כספים". אלה גם מאמין למשקיעים שהכסף עדיין יזרום. "תראה את החדר, הוא מלא מפה לפה".

ערן בניאל, מחברת HCL Cleantech דווקא הגיע עם ציפיות גבוהות יותר, וביטחון רב יותר. "באנו עם מידה מסוימת של הכנה ואנחנו מקווים לצאת עם סיכום ראשוני של השקעה וחוזים לשת"פים עם חברות בתחום", הוא אומר.

לקראת סופו של היום השני בסיור בניאל מעודד מאוד. "גם אם מחיר הדלק יירד, וגם אם יהיה מיתון, העולם ייצא ממנו, ויהיו עוד מיליוני סינים עם מכוניות, מיליוני הודים עם מכוניות, והמצב בעולם רק יילך ויהיה יותר גרוע. זו השעה שלנו", הוא אומר ומתייחס ל-12 חברות הקלינטק הישראליות שמנסות לכבוש השבוע את עמק הסיליקון. *