אקזיט ישראלי בלב המשבר: CA קונה את יוריקיפיי בכ-40-30 מיליון דולר

הרכישה של Eurekify הישראלית, שמפתחת תוכנה לניהול זהויות והרשאות בארגון, היא השמינית של חברת התוכנה האמריקנית בארץ ; "קמנו בתקופה של משבר ועברנו אותו", אמר מנכ"ל יוריקיפיי, עזי כהן, ל"גלובס"

זה היה רק עניין של זמן עד שאחת מחברות התוכנה הגדולות בתחום של ניהול תשתיות ה-IT תבצע פה רכישה נוספת. היום הודיעה CA על רכישת חברת Eurekify, שמפתחת תוכנה לניהול זהויות והרשאות בארגון. החברות לא מסרו את סכום הרכישה, אולם על-פי הערכות זה עומד סביב 30-40 מיליון דולר.

את יוריקפיי הקים בשנת 2002 רון רימון, שמכהן כיום כדירקטור ומנהל הפיתוח העסקי בחברה. לרימון הצטרף עזי כהן, לשעבר מנכ"ל SCP ואדובה, שהצטרף לחברה כמה חודשים לאחר הקמתה. החברה התחילה את הדרך בחממת אינסנטיב באריאל, שהקימה קרן פרגרין, ושם גם קיבלה את השקעת ה-Seed בהיקף של כחצי מיליון דולר. במקביל הצטרף להשקעה בחברה כמשקיע פרטי גם רוני עינב, לשעבר ממייסדי המימד החדיש.

יוריקיפיי פונה לאחד התחומים הרגישים בנושא אבטחת המידע וניהול תשתיות המחשוב - ניהול זהויות וזכויות של המשתמשים ביישומים וברשת הארגונית (ERM). המספר הגדול של יישומי התוכנה והשינויים התכופים בארגונים גדולים הפכו את ניהול הרשאות הגישה של העובדים למידע וליישומים למורכב במיוחד, במיוחד על רקע דרישות הרגולציה הגוברות. יוריקיפיי פיתחה מנוע שאמור לבצע התאמה אוטומטית בין הזכויות של התהליך או האדם לבין התפקיד שלו בארגון או בעסק.

התחום בו עוסקת יוריקיפיי היה די בתולי כאשר נכנסה לשוק ומיותר להזכיר כי התקופה ההיא הייתה די בעייתית מבחינת הנכונות של משקיעים להיכנס לסיכונים ולתחומים חדשים. פרגרין השתכנעה, ובאופן סמלי את הפירות היא קוצרת היום, תקופה דומה מבחינת הגישה להשקעות הון סיכון. יוריקיפיי נאלצה בהתאם לרוח התקופה לא להסתמך על השקעות הון סיכון אלא לפתח מודל עסקי שיסתמך על מכירות כמעט מהרגע הראשון, מה שהביא אותה לכ-7 מיליון דולר ב-2007, פי 2 לעומת 2006.

"בנינו את החברה נכון", אמר המנכ"ל כהן בשיחה עם "גלובס". "היה לנו די ברור שלא נחזור על השגיאות של שנות הבועה. החברה הוקמה בתור חברה עם פעילות רזה, כאשר אנשי העסקים מובילים את החברה ואנשי הפיתוח עושים את עבודת הפיתוח. זו חברה אגרסיבית מאוד אבל רזה, שהייתה תמיד הרבה יותר קטנה מהיקף המכירות שלה. חברה עם מוצר טוב שבנויה נכון ובריא". כהן מציין כי החברה הייתה רווחית כבר ב-2004, שנתיים לאחר הקמתה.

בהתייחסו לתקופה הנוכחית ולכך שלמכירה יש קשר למשבר, אמר כהן כי "קמנו בתקופה של משבר ועברנו אותו. אם היינו נשארים לבד, היינו שורדים גם את המשבר שיש עכשיו". לדבריו, הסיבה למכירה היא כדי להצטרף לארגון גדול שיכול למנף את המכירות. "מה שאנחנו רוצים, זה להגיע לכל ארגון בעולם עם מעל 1,000 עובדים, וזה קשה לסדר הגודל שלנו. אפשר להניח שכל חברת תוכנה מוצלחת באיזה שהוא רגע מנסה להגיע לחברות תוכנה גדולות, שיש להן יכולת לבצע המכירות בהיקפים כאלו", הוסיף כהן.

בחברה ובקרן לא הסכימו למסור את סך הכספים שהושקעו ביוריקיפיי. גיל ויל, שותף ומייסד בפרגרין, הסכים להגיד כי "אנחנו מרוצים מכמות הכסף שעשינו וכן מהתשואה שהבאנו למשקיעים". הגיוס האחרון התקיים על-ידי פרגרין בתחילת 2008, כאשר בחברה הושקעו בסך הכל מספר נמוך של מיליוני דולרים - מה שמבטיח תשואה גבוהה למדי למשקיעים שהחזיקו באחוזים ניכרים בקרן. פרגרין, נציין, גייסה ב-2007 קרן חדשה של כ-40 מיליון דולר לאחר הקרן הקודמת בהיקף של כ-15 מיליון דולר אותה גייסה ב-2001.

עבור CA זו הרכישה הרביעית הישירה בישראל והשמינית של חברה שפועלת בארץ, כאשר לפני חודש היא רכשה כאן את IDFocus תמורת סכום לא ידוע. החברה, שמנוהלת בישראל, על-ידי אריה אופנר, מבצעת באופן רציף ניטור של תעשיית ההיי-טק הישראלי וזו הניבה לה שיתוף פעולה עם יוריקיפיי בתחילת 2008. כיום הפך ניהול הזהויות לתחום חם, שבו מתחרות ענקיות כגון אורקל, יבמ, BMC וגם CA, שהרחיבה כעת את סל המוצרים שלה.

לדברי אופנר, "חשוב לנו להראות שתוך פחות מחודש זו הרכישה השנייה של CA בתחום אבטחת המידע. וכן שטכנולוגיות מעניינות בישראל רלוונטיות לא פחות מאשר בתקופות אחרות". עובדי יוריקיפיי צפויים להצטרף למרכז הפיתוח של החברה בישראל שמונה כ-250 עובדים.