אובמה: "אם ענף הרכב יקרוס - ארה"ב תגלוש ללא ספק למיתון קשה"

הנשיא הנכנס התייחס למצבה הרעוע של יצרנית הרכבים הגדולה בארה"ב - ג'נרל מוטורס ; אנליסטים מעריכים כי קריסתה שתותיר אלפי עובדים מחוסרי עבודה, "תעלה" לממשל האמריקני כ-200 מיליארד דולר

מצבה של תעשיית הרכב בארה"ב ממשיך להיות רעוע. בחודשים האחרונים, ההתנהלות של יצרנית הרכבים הגדולה בארה"ב, ג'נרל מוטורס , מייצגת נאמנה את המציאות בענף הרכב האמריקני. מבדיקה בענף עלה כי, בשל הצניחה במכירות, החברה "שורפת" כ-3.1 מיליון דולר בשעה, או לשם המחשה ציורית יותר - בכל דקה החברה מאבדת סכום ששווה לערכו של לג'יפ מצוייד מדגם Chevy Tahoe - כ-52 אלף דולר בכל דקה.

נזכיר כי ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר ביקשו הלוואות חירום מהממשל האמריקני, בשווי כולל של 25 מיליארד דולר. המצדדים בסיוע חירום ליצרניות הרכב טוענים שהלוואות אלה הכרחיות כדי למנוע את הקריסה של תעשיית הרכב. במכתב שנשלח בשבת, ביקשו בכירי המפלגה הדמוקרטית בקונגרס משר האוצר, הנרי פולסון, לשקול סיוע ליצרניות הרכב במסגרת יוזמת החילוץ הפיננסית שכיסתה עד כה את הבנקים וחברות שירותים פיננסיים אחרות.

ממשל בוש דחה לאלתר את הרעיון של הושטת סיוע חירום ליצרניות הרכב. אך מדברים שאמרו פקידי ממשל בפומבי ובשיחות פרטיות עלה בבירור שהפקידים מעריכים כי יהיה בפני ישיבת הקונגרס הקרובה.

כלכלן בכיר בחברת המחקר IHS גלובל אינסייט העריך כי קריסתה של GM "תעלה" לממשל כ-200 מיליארד דולר. משמעות קריסתה היא שהממשל ייאלץ להזרים כספים למדינות מסויימות כמו מישיגן, אוהיו ואינדיאנה, שרוב עובדי GM שם, שייהפכו למחוסרי עבודה לאחר קריסת החברה, ויגדילו את שיעור האבטלה בארה"ב, לשיעור של 9.5% לעומת תחזית של 8.5 % בלבד.

השאלה היא, האם GM תצליח לשרוד במצבה הנוכחי, עד שהקונגרס יכריע האם להכליל אותה בחבילת החילוץ. אנליסטים מעריכים כי עד שתיפול ההחלטה, זה יהיה כבר מאוחר מדי ל-GM. בסוף ספטמבר החברה דיווחה כי בקופתה נותרו 16.2 מיליארד דולר במזומנים, מה שמעלה את התהייה האם היא תעמוד במינימום הדרוש לה לפעילות היומיומית - 11-14 מיליארד דולר עד סוף השנה.

באם התשובה תהיה "לא", משמעות הדבר תהיה כי GM לא תוכל לעמוד בתשלומים לספקים, ואלה פשוט יפסיקו את האספקה, ונכסיה שמהווים ערבויות, יצטרכו להימכר בכדי למנוע את גלישתה לפשיטת רגל.

נשיא ארה"ב הנכנס, ברק אובמה אמר בראיון לרשת רדיו בדטרויט השבוע, כי "עלינו להגיב ולתת מענה למצבו של ענף הרכב, ומוטב מוקדם מאשר מאוחר". "אם ענף הרכב יקרוס, ללא ספק ארה"ב תגלוש למיתון". אמר אובמה.