בוש בפסגת ה-G20: "אני מרוצה מההתקדמות - מטרתנו לוודא שהמשבר לא יחזור, מיליארדי אנשים סומכים עלינו"

(עדכון) המנהיגים דנים במנגנון משופר להתרעה מוקדמת כשלים ובועות פיננסיות עתידיות ; בוש: "אני מרוצה מכך שהמנהיגים מאשררים את העקרונות שעומדים בבסיסה של הכלכלה החופשית"

מנהיגי עשרים הכלכלות הגדולות בעולם דנים בפגישת הפסגה שלהם בוושינגטון בשיפור השיטות לגלות השקעות בעלות סיכון גבוה, וזאת במטרה להימנע בעתיד ממשבר דומה לזה הנוכחי, שתחילתו, כזכור, במכשירים פיננסיים מורכבים ובעלי סיכון גבוה שקרסו עם פקיעתה של בועת הנדל"ן.

ההתכנסות של המנהיגים, שהיא גם הגדולה מסוגה מזה עשור, כוללת דיון בדלתיים סגורות באימוץ של תוכנית פעולה להגברת השקיפות בשווקים הפיננסיים ובדרכים ליצירת מנגנון של התרעה מוקדמת כשנוצרות בועות ספקולטיביות כמו בועת הנדל"ן האמריקנית, שגררה את כל המגזר הפיננסי למחנק אשראי.

"יותר מדי מונח על כף המאזניים", אמר בכינוס הנשיא האמריקני היוצא, ג'ורג' בוש. "מיליארדים של אנשים המתפרנסים מעבודה קשה סומכים עלינו שנחזק את המערכת הפיננסית לטווח ארוך". אלא שמומחים טוענים שלעומת המילים הגדולות האלה, הצעדים שעומדים על הפרק צנועים למדי.

בוש דיבר עם כתבים ואמר כי הפסגה מובילה להתקדמות בנושאים שעל הפרק. "המשבר עוד לא הסתיים, הושגה התקדמות מסוימת, אבל עדיין יש הרבה עבודה שצריך לעשות. היה לנו דיון טוב שהתנהל באופן פתוח ואנחנו נמשיך בעבודה".

בוש אמר עוד כי "אני מרוצה מכך שאנחנו מתקדמים, כשמטרתנו היא לוודא שמשבר כזה לא יקרה שוב. אני מרוצה מכך שהמנהיגים מאשררים את העקרונות שעומדים בבסיסה של הכלכלה החופשית". חלק מההכרזות של בוש נתפסות כתלושות מהמציאות, מפני שרוב הצעדים שהוא מסתייג מהם, מועלים בעצם לדיון מתוך מטרה לעורר את תשומת ליבם של חברי הצוות הכלכלי של הנשיא המיועד ברק אובמה, שייכנס לתפקידו בעוד חודש וחצי.

מקורות יודעי דבר טוענים שמדובר בהחמרת הנהלים החשבונאיים ועל דרישה של שקיפות גבוהה יותר לביקורת רגולטורים. כמו כן, נבדקים צעדים שיגבירו את התיאום המוניטרי הגלובלי ואת שיתוף הפעולה בין רשויות הפיקוח במדינות השונות.

בעקבות הפקת הלקחים מהמשבר הנוכחי, התוכנית הנדונה צפויה להציע טיפול נקודתי בפיקוח על הדרך שבה מתמחרים מוסדות פיננסיים את הנכסים שלהם. המנהיגים האירופיים, בעיקר גורדון בראון מבריטניה, לוחצים על מהלך נרחב יותר, שיצמצם את הפרצות הרגולטוריות, כולל פיקוח הדוק על סוכנויות הדירוג שכשלו באיתור הסימנים המקדימים של המשבר הנוכחי. "במקום לעזוק רק בהיחלצות מהמשבר הזה", אמר בראון, "עלינו להראות שאנחנו יודעים להתאים את עצמנו באופן הראוי לעידן הגלובלי הזה".