מידע מוקדם למתווך נדל"ן

הוועד המקומי של כפר אז"ר, שאין לו שום סטאטוס חוקי, יוכל להשפיע על תוכניות עוד לפני שהן מגיעות לשולחן הוועדה המקומית רמת גן - ובראש הוועד עומד מתווך נדל"ן

פרשה עסיסית נידונה להגיע לפינות אבסורדיות.

בימים אלה מתרחש אירוע מוניציפאלי מיוחד במינו. על-פי החלטת שר הפנים מאיר שטרית, מושב כפר אז"ר, שצורף לפני חודשים אחדים לתחום העירוני של רמת גן, יוכפף מעתה מבחינה תכנונית לוועדה המקומית רמת גן.

לקראת הליך האיחוד פרצה בהלה אצל שליטי כפר אז"ר, משתי סיבות: ראשית, לרוב התושבים בכפר אז"ר אין זיקה קניינית לנחלות, כי אין להם חוזי חכירה (מדובר בהתחמקות של רוב בעלי הנחלות מהסדרת חובת רישום הנחלה לפי כללי מינהל מקרקעי ישראל, ובמחדלים תמוהים של המינהל, והדברים פורסמו בעבר בהרחבה במוסף זה). הבעיה שלהם היא, שמי שאין לו זכות קניינית אין לו גם זכות להשפיע על ההליך התכנוני. למשל - איננו יכול להתנגד לתוכנית בנייה שהוגשה לוועדה המקומית.

שנית, עד לאיחוד עם ר"ג התקיים במושב ועד מקומי-מוניציפאלי, שהיו לו יחסים מיוחדים במינם עם הוועדה המקומית-מרחבית אונו. אחרי האיחוד עם ר"ג אין לוועד המקומי שום סטאטוס. נגמרה החגיגה המוזרה שהיתה לו עם הוועדה המקומית אונו. מעכשיו, כמו כל ועד שכונתי אחר ברמת גן, הוא יוכל לעסוק לכל היותר בחוגים ובספורט.

עיריית רמת גן, בראשות צבי בר, שמבין דבר או שניים בנדל"ן, מעוניינת כמובן באדמות כפר אז"ר - 1,200 דונם מופלאים וריקים ממזרח לכביש גהה ומדרום לאוניברסיטת בר אילן.

בכפר אז"ר הסכימו לא להגיש עתירות נגד הסיפוח, זאת אם עיריית ר"ג תהיה קשובה "לבקשותיהם ולצרכיהם". בר הסכים, והחוזה נחתם. ראשי כפר אז"ר התייצבו לצד בר בבחירות המוניציפאליות, והמליצו לתושבים להצביע עבורו.

ראשי הוועד המוניציפאלי של כפר אז"ר, אשר חתמו על ההסכם עם עיריית ר"ג, הם היו"ר חיים רזניק ובנצי רובינפלד, ואיתם גם יהודה בלכר, רותי רטינסקי ובלהה טל. בהסכם הסיפוח לרמת גן, בפרק העוסק בתחומי הפעילות של הוועד המוניציפאלי במושב, יש סעיף מיוחד במינו בלשון זו:

"ד. ועדה לתכנון ובנייה - כל נושא תכנוני בנוגע לכפר אז"ר או המתייחס אליו, יתבצע לגביו, קודם לדיון בוועדה לתכנון ובנייה, יידוע הוועד זמן סביר מראש למען קבלת התייחסותו והצעותיו".

אפשר לפרש את הסעיף הזה בתמימות. למשל, אם עיריית רמת גן רוצה להגיש תוכנית הנוגעת לשטחי כפר אז"ר, מה רע ב"יידוע הוועד זמן סביר מראש"?

הבעיה היא, שקשה לייחס תמימות למתרחש בכפר אז"ר. לפי סעיף זה, הוועד המקומי של כפר אז"ר, שאין לו סטאטוס תכנוני כלשהו, יקבל מידע מוקדם על תוכניות של יזמים, או של תושבים בכפר, עוד לפני שהתוכנית הזו מגיעה לשולחן הגלוי של הוועדה המקומית. לוועד המקומי יהיה לא רק מידע פנימי מוקדם על תוכניות כאלה, אלא תהיה לו גם יכולת להשפיע על תוכניות אלה בהליך מוקדם ומוזר של "התייחסות והצעות", הליך שאיננו שקוף ואיננו זמין לאף אחד אחר. הוועד המקומי חסר המעמד יוכל להשפיע גם כאשר תוכניות כאלה יהיו בעלות נגיעה אישית לאינטרסים פרטיים של חברי הוועד, מבלי שחברי הוועד יהיו כפופים לכללי התנהגות המחייבים עובדי ציבור.

סביב כפר אז"ר יש יוזמות ותוכניות ענק, בהיקפים של מאות מיליוני שקלים.

מידע מוקדם שווה כסף. כשמדברים על מידע תכנוני מוקדם לחברי הוועד המקומי של כפר אז"ר, מגיעים לפינת האבסורד: יו"ר הוועד המקומי, חיים רזניק, פתח לאחרונה עסק של תיווך נדל"ן. אליס רובינפלד, אשתו של חבר הוועד בנצי רובינפלד, היא מתווכת נדל"ן בעלת זיכיון של נאות שירן.