פרשיית שחיתות במינהל מקרקעי ישראל: 4 עובדי המינהל נעצרו בחשד שקיבלו שוחד כספי ושוחד מיני

(עדכון) - כן נעצרו ועוכבו לחקירה 23 חשודים נוספים, חלקם נותני שוחד וחלקם "מאכערים" שתיווכו בשוחד, ובהם עורכי דין ; בין החשודים - כדורגלן העבר קובי בלדב ובת משפחתו ; הנזק לקופת המדינה נאמד במיליוני שקלים

המשטרה עצרה היום (ב') 4 פקידים בכירים במינהל מקרקעי ישראל בתל-אביב, בחשד שקיבלו שוחד כספי ושוחד מיני תמורת הפחתת סכומים שנותני השוחד אמורים היו לשלם למינהל. הנזק לקופת המדינה נאמד במיליוני שקלים.

כן נעצרו ועוכבו לחקירה 23 חשודים נוספים, חלקם נותני שוחד וחלקם "מאכערים" שתיווכו בשוחד, ובהם עורכי דין. בית המשפט השלום בתל-אביב האריך הערב את מעצרם של כמה מהחשודים. השופט בני שגיא נענה לבקשתם ואסר לפרסם את שמותיהם ותמונותיהם עד ליום חמישי הקרוב, וזאת למרות ששמות רובם כבר פורסמו בכלי התקשורת.

בין החשודים שעוכבו לחקירה וששמם לא נאסר בפרסום: בן-ציון סלמן, יו"ר נמל חיפה ויו"ר איגוד שופטי הכדורגל, ולשעבר מנכ"ל מע"צ ומנכ"ל משרד התחבורה; שוער העבר קובי בלדב, מנכ"ל מכבי נתניה בכדורגל, ובת משפחתו, עו"ד במקצועה, ששמה נאסר בפרסום; ודרור פוטרמן, ראש מדור במחלקת חוזים במחוז מרכז במינהל.

בלדב חשוד כי רכש קרקעות יקרות בכפר נטר שבשרון, ויצר את הקשר עם פקידי המינהל כדי להוזיל את עלויות הקרקע לקראת בנייה עתידית. חשד נוסף הוא שהוא ביקש להסתייע בדרך לא חוקית באחד מבכירי המינהל כדי לרכוש קרקע נוספת.

במקביל למעצרים פשטו החוקרים על משרדי מחוז תל-אביב מרכז במינהל, ותפסו מסמכים ומחשבים. המעצרים בוצעו בעקבות חקירה סמויה שנוהלה במשך כשנה על-ידי חוקרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ).

עובדי המינהל חשודים בלקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים וזיוף בנסיבות מחמירות. במשטרה אומרים כי מדובר בפרשיית שחיתות ציבורית חמורה ורחבת-היקף, בה "החשודים הפכו את מעמדם הציבורי הבכיר במינהל לסיפוק תאוות-הבצע שלהם".

על-פי החשד, עובדי המינהל ניצלו את נגישותם ובקיאותם בשיטות העבודה וההליכים במינהל, באופן המאפשר להם טיפול בתיקים שאינם בתחום אחריותם וסמכותם, כגון הוצאת שוברים בגין דמי היוון מופחתים, שינוי גודל השטחים המחוייבים בתשלום היטלים, שינוי שווי הערכת השטחים העיקריים והמשניים ועוד.

הפעולות בוצעו לכאורה באמצעות זיוף חותמות, שינוי זכויות ברישום הממוחשב ועוד, והכל בתמורה לשוחד של אלפי שקלים, לרבות שוחד מיני שהתקבל לכאורה בתיווך מאכערים ועורכי דין. כך, למשל, אחד המאכערים היפנה אישה בשנות ה-30 לחייה לכמה מעובדי המינהל כדי שיקדמו את ענייניה. האישה נתנה להם את גופה, לעיתים במשרדם ולעיתים בביתה, תמורת הבטחה שיקדמו את ענייניה. אלא שבהמשך, על-פי החשד, ביקשה האישה מאחד הפקידים להפסיק את היחסים, אך הלה סירב ולפיכך הוא חשוד גם באונס.

כאמור, החקירה החלה לפני כשנה בעקבות מידע מודיעיני שהתקבל ביחידה הכלכלית, ולפיו אותם עובדים מקבלים טובות הנאה מגוונות. לעיתים השוחד ניתן בתמורה לשינוי וזיוף מסמכים ורשומות במינהל, ולעיתים רק תמורת קיצור תורים והתגברות על ביורוקרטיה.

"המינהל בתל-אביב ובמרכז חולש על 93% מאדמות המדינה", אומר ל"גלובס" בכיר במשטרה. "נדהמנו מכך שאף אחד מנותני השוחד לא התלונן. הרי חלקם נתנו אלפי שקלים כשוחד תמורת קבלת שירותים המגיעים להם מכוח היותם אזרחים הנזקקים לשירותי המינהל. למרות זאת, החקירה לא נולדה כתוצאה מתלונה אלא ממידע מודיעיני על אי-סדרים במינהל. אולי זה נובע מייאוש של הציבור מהביורוקרטיה".

הבוקר עברה החקירה לשלב הגלוי שלה, כשהחוקרים עוצרים ומעכבים לחקירה את החשודים במעורבות בפרשה, וכן עורכים חיפושים בבתיהם, במשרדיהם ובמשרדי המינהל, שם תפסו מסמכים ומחשבים. החקירה בוצעה בתיאום ותוך שיתוף-פעולה עם המינהל. במשטרה אומרים כי הראיות שנאספו היום אוששו את החשדות, וכי צפויים מעצרים נוספים.

מהמינהל נמסר בתגובה: "טוהר המידות הוא עיקרון חשוב בעבודת המינהל, ואנו מאמינים ביושר כפיהם של עובדינו. אם יש עובד או עובדים שהפרו עיקרון זה, אנו מאמינים כי יש למצות עימם את הדין. המינהל שיתף פעולה עם המשטרה וימשיך לעשות כן".