כבר לא נוצץ: חדר העסקאות בבורסת היהלומים כמעט משותק

הירידה בביקושים ליהלומים, לאור המצב בשוק, יוצר פער בין מחירו הגבוה של היהלום כשנקנה לבין מחירו הנמוך כשמבוטלת העסקה ; בנוסף, קיצוצים נרחבים בהוצאות ופיטורים של כ-200 עובדים

חדר העסקאות של בורסת היהלומים ידע ימים טובים הרבה יותר כשעסקאות בהיקפים גדולים נחתמו בו מדי יום. "באים, מדברים אבל כמעט ולא עושים עסקאות", מסביר אחד מחברי בורסת היהלומים את פגיעת המשבר הכלכלי בתחום. "אני לא זוכר דבר כזה בתחום היהלומים".

אחת הפעילויות הבולטות בבורסת היהלומים היא דווקא ניסיון לביטול עסקאות, דבר הגורר ויכוחים קשים בין הצדדים. הירידה בביקושים ליהלומים, לאור המצב בשוק, יוצר פער בין מחירו הגבוה של היהלום כשנקנה לבין מחירו הנמוך כשמבוטלת העסקה. בנוסף, בעקבות המשבר התופעה הבולטת כרגע בקרב היהלומנים היא של קיצוצים נרחבים בהוצאות ופיטורים של כ-200 עובדים, בעיקר עובדי יצור. בנוסף, חלק מהחברות הישראליות בתחום מנסות לעבור מעיסוק ביהלומים גדולים, תחום בו הבורסה הישראלית מתמחה, לעיסוק ביהלומים קטנים שנפגעו פחות מהמשבר.

עדות נוספת למצב היא העובדה שבמכירות הסייטים האחרונות (הקצאות יהלומים הניתנות ליהלומנים) שערכה חברת DTC, חברת הבת של ענקית היהלומים "דה בירס", היו "סייטים" רבים שלא נלקחו על ידי היהלומנים.

בעבר, שלא בתקופת המשבר, היהלומנים הקפידו לקחת את ה"סייטים" שניתנו להם ולו רק בשביל לשמור על היחסים הטובים עם תאגיד הענק. גם כנס היהלומנים העולמי שנפתח היום (ב') בבלגיה יתמקד במשבר ובהתמודדות עימו.

נשיא הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים, אבי פז, קרא ליהלומנים להתאחד ולקדם את היהלום כמוצר נצחי העמיד בפני שינויים. פז קרא לחברות הכרייה, ליהלומנים, ליצרנים ולחברות התכשיטים להקים ועדה משותפת שתחלוק תקציב משותף ותציג קמפיין תקשורתי ופרסומי עולמי שבמרכזו קידום היהלום כמותג וכאפיק השקעה פיננסי.

בנוגע למשבר הכלכלי העולמי אמר פז כי "ההשפעה על שווקי היהלומים היא בעיקר השפעה פסיכולוגית שנובעת ממה שקורה בשווקים אחרים בעולם. אני קורא לראשי הבנקים, לראשי חברות הכרייה ולכל הגורמים הפועלים בענף לפעול בקור רוח. דווקא בימים אלה חשוב לפעול בהיגיון ובשיקול דעת".

כמו כן, קרא פז בנאומו ליהלומנים ולחברות הכרייה לפעול באחריות ולדאוג לכך שהשוק לא יוצף ביהלומי גלם. "האחריות לכך היא של חברות הכרייה אבל לא פחות מכך זו אחריות של כל יהלומן ויהלומן לא לרכוש חומרי גלם ללא צורך".