דיווח ביפן: פורד עשויה להודיע עוד היום על כוונתה למכור 20% ממאזדה

פורד, שמחזיקה ב-33.4% מיצרנית הרכב היפנית מאזדה מוטור, עושה מאמצים קדחתניים לגייס מזומנים

יצרנית הרכב האמריקנית פורד מוטורס , שנקלעה לקשיים חמורים, עשויה להודיע עוד היום (ג') כי בכוונתה למכור אחזקה בת 20% בחברה המסונפת מאזדה מוטור , דיווח יומון העסקים היפני "ניקיי".

פורד, שמחזיקה ב-33.4% מיצרנית הרכב היפנית, מאזדה מוטור, עושה מאמצים קדחתניים לגייס מזומנים כדי להבריא את עצמה, לאחר שנפגעה קשות מהצניחה במכירות בארה"ב ובשווקים אחרים.

בתגובה לידיעה זינקה היום (ג') מניית מאזדה, ונסגרה בעליה של 6.4% ובמחיר של 184 ין.

המהלך היה צפוי, לאחר שרשת השידור היפנית NHK דיווחה לפני יותר מחודש שפורד מבקשת להשיל אחזקה של כ-20% במאזדה.

במועד פרסום הדיווח ב-NHK היה שווי השוק של מאזדה 408.5 מיליארד ין (4.2 מיליארד דולר), ופירושו של דבר הוא ששווייה של אחזקה בת 20% עמד על 850 מיליון דולר. על בסיס מחיר הסגירה של מניית מאזדה היום (ג'), מסתכם שווי השוק של מאזדה ב-2.7 מיליארד דולר.

אחד מדוברי מאזדה סירב להגיב לכתבה.

פורד החלק לרכוש מניות מאזדה ב-1979, וב-1996 היא הפכה לבעלת גרעין השליטה במאזדה, הפועלת מהירושימה, שהתקשתה לשרוד באופן עצמאי. מאז מינתה פורד בכירים למועצת המנהלים של מאזדה, כולל ארבעה מנכ"לים.

פורד ומאזדה חולקות פלטפורמות רכב ומשאבים הנדסיים, ומפעילות יחד כמה מפעלי הרכבת רכב בארה"ב, תאילנד וסין.

כמו כן צפויה מאזדה לרכוש חזרה חלק מהמניות על עצמה.

ההאטה במכירות הרכב והמשבר הפיננסי העולמי הפילו את מניית פורד, וקופתה ריקה ממזומנים.

שלוש יצרניות הרכב הגדולות בדטרויט - ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר - עושות מאמצים נואשים לשכנע את הממשלה הפדרלית של ארה"ב להעניק להן סיוע פיננסי כדי שיהיה ביכולתן לשרוד. בשימועים בקונגרס אתמול (ג') היו מנהלי החברות צפויים להגביר את קריאותיהם לעזרה.

אנליסטים מעריכים כי בטווח הקצר לא יחול שינוי ביחסים בין פורד ומאזדה, וזאת לנוכח פעילותן המשולבת והשימוש המשותף שהן עושות באותן הפלטפורמות. חלק מהאנליסטים טוענים שמערך יציב יותר של בעלי מניות יהיה בבחינת התפתחות חיובית מבחינת מאזדה.

יום קודם לכן הודיעה ג'נרל מוטורס כי תמכור את 3% הנותרים שהיא עדיין מחזיקה בסוזוקי מוטור קורפ תמורת 232 מיליון דולר. העסקה הושלמה אתמול (ג').