איתותי חולשה נוספים לכי"ל: בכלל פיננסים ברוקראז' מזהירים מפני גל אזהרות רווח מחברות הדשנים

זאת, במידה ולא נראה התאוששות מהירה בשבועות הקרובים ; האנליסט אבירן רביבו: "החקלאים בדרום אמריקה נאנקים תחת תנאי אשראי בלתי אפשריים" ; מותיר המלצת "תשואת יתר" במחיר יעד של 47 ש'

איתותי חולשה נוספים לכי"ל : בכלל פיננסים ברוקראז' מזהירים מפני גל אזהרות רווח מחברות הדשנים.

האנליסט אבירן רביבו פירסם היום (ג') סקירה מעודכנת על מגזר הדשנים, והצביע על העמקת החולשה בשוק השדנים ברבעון הרביעי, בעיקר בשל התנדפות הביקושים בדרום-אמריקה.

להערכתו, במידה ולא נראה התאוששות מהירה במגזר בשבועות הקרובים, אנו צפויים לגל של אזהרות רווח מחברות הדשנים לקראת סוף הרבעון.

בנימוקיו, רביבו מחייחס לפוספט ולאשלג, שני המינרלים העיקריים בשוק הדשנים. לגבי האשלג, נתוני המלאי לסוף אוקטובר מצביעים להערכת רביבו, על החולשה בשווקים. למרות השביתה במכרות פוטאש, מלאי האשלג טיפס בלמעלה מ-300 אלף טון בחודש אוקטובר, וכיום הוא עומד על למעלה מ-1.2 מיליון טון.

החולשה בשווקים נובעת מההטיה החזקה של המכירות ברבעון הרביעי לדרום אמריקה, בה "נאנקים החקלאים תחת תנאי אשראי בלתי אפשריים". לעת עתה משתמשים החקלאים במלאים הגבוהים של הדשנים שצברו במהלך השנה. לפי הערכות גורמים בתעשייה, עמד מלאי האשלג בברזיל על כ-2 מיליון טון בתחילת אוקטובר, כך שאנו לא צפויים לראות התאוששות משמעותית שם עד לסוף השנה.

להערכת האנליסטים בכלל פיננסים, הסיכון בשוק זה טמון דווקא בחולשת היצרניות החברות בתאגיד השיווק הרוסי, BPC. משבר האשראי המחריף והמשך היחלשות הרובל עלול להוביל את BPC לשבירת הקרטל וחתימה על הסכם עם הסינים במחירים נמוכים מהציפיות בשוק. תחזית מחיר האשלג של כלל עומדת על 550 דולר ב-2009, והם מותירים אותה על כנה לעת עתה.

ביחס לפוספט, רביבו מציין כי על סמך דיווח ראשון מזה שבועות על עסקה ליצוא אשלג בשווקים הבינלאומיים, עולה כי שוקי הספוט לפוספט מגלמים מחיר של 550-575 דולר לטון. מדובר בצניחה של כ-200 דולר מהמחירים האחרונים שדווחו בשוק זה.

במידה והמחיר בשוק יתבסס ברמות אלו, כפי שמעריכים בכלל פיננסים שאכן יקרה ב-2009, רביבו מציין כי אנו צפויים לראות לחץ מתמשך על מחירי סלע הפוספט, מחולל הרווחיות המשמעותי בסגמנט הפוספט של כי"ל. ובמידה ותמשך החולשה בשוק זה בכלל חוששים כי ייאלצו לעדכן את תחזיות הרווח ל-2009, כלפי מטה.

גם נתוני מלאי הפוספט לסוף אוקטובר, לא מותירים מקום רב לאופטימיות לגבי תחזיות המחירים לטווח קצר לפוספט. למרות הקיצוץ המאסיבי בתפוקת החברות בחודשים האחרונים, מלאי דשני הפוספט בצפון אמריקה ממשיך לטפס ועומד כיום על רמתו הגבוהה בשנים האחרונות.

רביבו חוזר על המלצת "תשואת יתר" במחיר יעד של 47 שקל, המשקף פרמיה של 76% למחיר הנעילה של המניה במסחר בבורסה אתמול.