בפריזמה מורידים ההמלצה לכי"ל ל"נייטרלי": "זה אולי נראה כהזדמנות - אך אנחנו מזהירים"

פריזמה צפויה להוריד את מחיר היעד למניה לאחר פרסום הדו"חות ; מפיצי האשלג ביבשת אמריקה ובאירופה נתקעו עם רמות גבוהות של מלאים - למלאי זה השפעה שלילית על שוק האשלג בטווח הקצר

האנליסט אורי וויסברוד מפריזמה מוריד בחדות את המלצתו למנית כי"ל ל"נייטרלי" מ"קנייה", על רקע מה שהוא מכנה "חריקות חזקות בצד הביקוש". מאחר ובתקופה האחרונה מתרבים הסימנים כי מפיצי האשלג ביבשת אמריקה ובאירופה נתקעו עם רמות גבוהות של מלאים - טוענים בפריזמה כי למלאי זה השפעה שלילית על שוק האשלג בטווח הקצר.

המפיצים שהגדילו את המלאים במחירים גבוהים יחסית על רקע ההערכה שרווחה בשוק כי מחיר האשלג יוסיף ויטפס, אינם יכולים להיפטר מהסחורה במהירות, שכן החקלאים מעריכים שמחיר האשלג צפוי לרדת, ונמנעים מלרכוש כמויות גדולות. למעשה היחידים שמחזיקים כיום את שוק האשלג הם ההודים והסינים, שהמשלוחים אליהם (בהתאם לחוזים שפורסמו לשנת 2008) מוסיפים לצאת כסדרם.

בנוסף מציין מנהל מחלקת המחקר (Sell Side) כי בסקירתו הקודמת אמר שהירידה במחירי הסחורות החקלאיות אינה יכולה לדור בכפיפה אחת עם מחירי אשלג גבוהים לאורך זמן - מישהו יהיה חייב להישבר. וכי לירידה במחירי הגרעינים תיהיה השפעה שלילית על מניות בסקטור הדשנים. מאז המשיכו מחירי הגרעינים לרדת כך שהלחץ לירידה במחירי הדשנים התגבר. האנליסט מדגיש כי ירידת מחירי הגרעינים עלולה להביא את האסטרטגיה של חברת פוטאש, הגורסת כי יש לשמר את מחיר האשלג הגבוה בכל מצב עולם - לידי שוקת שבורה.

לדעתו החוזים מול סין והודו ייסגרו בעלייה מינורית ביחס למחיר החוזים הנוכחי (הנע בין 625-650 דולר לטון).

בפריזמה חוששים כי המשך הקיפאון בשוק האשלג עלול להביא לקיטון משמעותי בכמות האשלג אשר תימכר החל מהרבעון הרביעי של 2008 ולהביא לפגיעה משמעותית בהכנסות כי"ל ולכן מורידים את המלצתם ל"נייטרלי" ומציינים כי לאחר פרסום דוחות הרבעון השלישי ושמיעת התייחסות ההנהלה למצב בשוק הדשנים - צפוי כי בפריזמה יעדכנו גם את מחיר היעד כלפי מטה.

לדעת וויסברוד מניית כי"ל נסחרת מתחת לשוויה הכלכלי, אך למרות מה שנראה כהזדמנות הם מזהירים מפני אי הוודאות הקיימת כרגע בעסקי האשלג ומפני הסנטימנט השלילי במניות המגזר.