הזרמות ההון של ה'פד' למערכת הפיננסית עשויה לסכן את מעמד הריבית ככלי המוניטרי החזק ביותר

בעוד הריבית המרכזית במשק האמריקני עומדת על 1% לשנה, מזרים הבנק המרכזי האמריקני כספים כחובות לטווח קצר בריבית נמוכה יותר

מאמציו של בן ברננקי, יו"ר הפדרל ריזרב, להציל את ארה"ב מהתמוטטות פיננסית מסכנת את מעמד שער הריבית המרכזית כאיתות החזק ביותר של מדיניות מוניטרית, כך טוענים היום בסוכנות הידיעות "בלומברג".

הזרמות שיא של הון כדי לעודד את הנזילות הובילו את שיעור הריבית הבין-בנקאית על אשראי יומי לשיעור הנמוך מ-1%, הלא הוא שיעור ריבית המטרה של הקרנות הפדראליות - הריבית המרכזית של ה'פד'. ריבית זו, נזכיר, מיועדת להיות הריבית הממוצעת בה מלווים הבנקים האחד לשני על חשבון עתודות הכספים שלהם בבנק המרכזי האמריקני.

הפער בין הריבית על אשראי בין-בנקאי יומי לבין שיעור הריבית המרכזית המוצהרת מסיט את המיקוד של המשקיעים לעבר לכמויות הכספים הזורמים במערכת הבנקאית, כקנה-מידה טוב יותר של כוונות ה'פד'. הסטה זו כונתה בחודש שעבר "סוג של הקלה כמותית" על-ידי ג'נט ילן, נשיאת שלוחת ה'פד' בסן פרנסיסקו.

"חל שינוי במדיניות, אבל הבנק המרכזי לא מודיע בשקיפות מה הוא עושה ומדוע", אמר הנשיא הקודם של שלוחת ה'פד' בסנט לואיס, וויליאם פול. "מדיניות מוניטרית פועלת בצורה מיטבית כשהשווקים מבינים מה הבנק המרכזי עושה".

ה'פד' כושל בלהגיע לריבית המטרה המתמחרת את הסיכונים בכך שהוא מזרים מיליארדי דולרים בריבית הנמוכה מכוונותיה של ועדת השוק הפתוח, נטען על-ידי סוכנות הידיעות. הדבר יוצר קושי לסוחרים להמר על עתידה של הריבית המרכזית. "איתות מרכזי מצידו של הבנק המרכזי הפך ללא רלוונטי", אמר סטן ג'ונס, סוחר בנגזרי ריבית באקסיום.