המשחקים של ענפי הספורט המרכזיים ישודרו מהעונה הבאה ב-4 ערוצים בלבד

עפ"י החלטת מועצת הכבלים והלוויין, משחקים חיים בכדורגל, כדורסל וטניס ישודרו בערוץ 5, ערוץ 5 פלוס, ערוץ ספורט1 וערוץ ספורט2 - ולא בערוצים 5 לייב ו-5 גולד ; צ'רלטון תחוייב למכור משחקים מרכזיים לערוץ הספורט

המועצה לשידורי כבלים ולוויין פרסמה היום (ד') את החלטתה בנושא ערוצי הספורט. על-פי ההחלטה שהתקבלה בעקבות שימוע, שידורם של משחקים חיים בכדורגל, כדורסל וטניס ירוכז ב-4 ערוצים בלבד (ערוץ 5, ערוץ 5 פלוס, ערוץ ספורט1 וערוץ ספורט2) במקום ב-6 ערוצים - וזאת ללא תשלום נוסף.

כמו כן, בתוך 30 יום תפרסם המועצה החלטת מדיניות המרחיבה את רשימת המשחקים בעלי החשיבות הציבורית שיש לשדרם בערוצים פתוחים. מדובר בעיקר במשחקים של נבחרות ישראל וקבוצות ישראליות המשחקות באירופה.

יו"ר המועצה, ניצן חן, אמר היום כי "אוהד הספורט הממוצע יקבל יותר שידורים חיים אטרקטיביים של ענפים מרכזיים, מבלי שייאלץ לשלם תוספת מחיר. המועצה שמה היום קץ לפיזור תכני הספורט לערוצים נוספים בתשלום".

שר התקשורת, אריאל אטיאס, מסר היום: "אני מברך על החלטה חשובה זו של מועצת הכבלים והלוויין, הנאמנה למדיניות משרד התקשורת בשנים האחרונות, אשר לפיה רווחת הצרכן עומדת בראש סדר העדיפויות. באופן דומה, גם צופי שידורי הספורט סבלו בשנים האחרונות מזליגה של תכנים שבעבר לא שילמו עליהם לערוצים בתשלום. אני מאמין כי גם ההחלטה שתתקבל במועצה בחודש הקרוב תהיה ברוח דומה".

עוד עולה מהחלטת המועצה כי לא ישודרו משחקים חיים בערוצים "5 לייב" ו"5 גולד" של מפיק ערוץ הספורט, אלא אם משודרים בו-זמנית שידורים חיים מרכזיים אטרקטיביים יותר בערוצים 5 ו5 פלוס.

כמו כן, צ'רלטון (מפיקת ערוצים ספורט1 וספורט2) תעביר במחיר עלות, לשידור בערוץ 5 שבחבילת הבסיס, את המשחק המרכזי במחזור בליגה האיטלקית. אם לא תעשה כן - ניתן יהיה לבטל את אישורי הערוצים שלה.

כמו כן, חריג לאיסור שידור משחקים חיים בערוץ "5 לייב" ניתן למשחקים פחות אטרקטיביים - מהליגה הספרדית, הליגה האיטלקית, ה-NBA ומפעלי טניס פחות נצפים (לא כולל וימבלדון רולאן גארוס וגביע דייויס). שידורם בערוץ "5 לייב" יותנה בשידור משחקים חיים נוספים ואטרקטיביים יותר ממפעלים מרכזיים אלה בערוץ 5. כן יותרו לשידור משחקי ידידות ומפעלים נוספים שלא שודרו בעבר בערוץ ספורט בישראל.

המדיניות החדשה תחל ב-יוני 2009 על מנת לאפשר לגורמים בשוק להיערך, והמועצה תשוב ותבחן את המדיניות בתום שנה ממועד כניסתה לתוקף של ההחלטה, או אם יחולו שינויים משמעותיים בשוק.

מהמועצה נמסר כי היא לקחה בחשבון את העלויות ההולכות וגדלות לצרכן של צפייה בשידורי ספורט, ואת פיזור התכנים המרכזיים מערוץ הבסיס לערוצים בתשלום. בנוסף ראתה המועצה חשיבות רבה בקיומו של מגוון רחב של אירועי ספורט מענפים שונים, לרבות אלה הרלוונטיים ל"משוגעים" לספורט, שיוכלו לצפות בתכנים אלה בערוץ "5 לייב".

המועצה שקלה גם את מחירם היקר של זכויות השידור של אירועי ספורט בעולם, ואת העובדה כי בכל העולם צפייה בשידורי ספורט בכלל, וכדורגל וכדורסל מליגות מובילות בפרט, כרוכה בתשלום.

מערוץ הספורט נמסר בתגובה: "עד שההחלטה תיכנס לתוקף בעונה הבאה, אנו מתכוונים לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי לתקן את העיוותים המופיעים בה. ערוץ 5 פלוס לייב מממן ומסבסד את הערוצים ספורט 5 וספורט 5 פלוס, ולכן כל פגיעה בערוץ הלייב משמעותה הישירה היא פגיעה בערוצים ספורט 5 וספורט 5 פלוס. מדובר בהחלטה תלושה מהמציאות, שמעידה על חוסר ההבנה של יו"ר המועצה ניצן חן בספורט, במבנה הליגות ובימי השידור שלהן בארץ ובחו"ל. ההחלטה תביא לכך שמאות משחקים כלל לא ישודרו לצופים בישראל".