מנכ"לי יצרניות כלי הרכב המובילות בארה"ב זועקים "הצילו"

צפויים להתייצב היום שוב מול ועדת השירותים הפיננסיים של הקונגרס לאחר שאמש "זכו" תחינותיהם להלוואת הגישור בהיקף של 25 מיליארד דולר מכספי תוכנית החילוץ להתנגדות של שר האוצר ויו"ר הועדה הרפובליקני, דוד

אוזל הזמן לשלוש יצרניות כלי הרכב המובילות בארה"ב, ג'נרל מוטורס , פורד מוטורס וקרייזלר המתחננות בפני חברי הקונגרס לאשר להן חבל הצלה בדמות הלוואת גישור בהיקף של 25 מיליארד דולר באופן מיידי. עד כה לא הצליחו המנכ"לים שהופיעו אמש בפני ועדת השירותים הפיננסים של הקונגרס וצפויים להתייצב שם גם היום לשכנע את המחוקקים לאשר להם את העברת הכספים אשר מיועדים על פי יעדי תוכנית החילוץ למערכת הבנקאית.

על רקע קבלת הפנים הצוננת אמש בבית הנבחרים, הזהיר מנכ"ל ג'נרל מוטורס, ריק ווגנר כי נפילתה של תעשיית המכוניות בארה"ב תוביל לפיטוריהם של 3 מיליון בשנה הראשונה ותגרום לקריסתן של קהילות שלמות ברחבי המדינה. "לא מדובר רק בדטרויט, מדובר בהצלת הכלכלה האמריקנית מקריסה קטסטרופלית" אמר ווגנר.

תקוות לחוד ומעשים לחוד - כספי תוכנית החילוץ מעוכבים כרגע בגבעת הקפיטול, והשימוש בהם זוכה להתנגדות מצד בכירי ממשל בוש ובראשם שר האוצר פולסון והמנהיגות הרפובליקנית בקונגרס. "אתם מבקשים הרבה מאד" אמר אמש יו"ר ועדת הקונגרס הרפובליקני, קריסטופר דוד "הייתי רוצה להגיד לכם שהכסף יועבר אליכם תוך מספר ימים - אך אני לא חושב שזה יקרה". רבים מחברי הקונגרס גם מאשימים את תעשיית הרכב האמריקנית בבעיותיה. רבים תוהים אם בעוד שנה לא יחזרו ראשי התעשייה להתחנן לכספים נוספים.

ניראה כעת כי עד לכניסתו של הממשל החדש בראשותו של אובמה לפעילות - ב-20 בינואר, הסיכוי שהיצרניות יזכו לעזרה במימון פעילותן השוטפת אינו גדול. אך מנכ"לי החברות חוששים כי עד אז יתמוטטו החברות. במצוקת מזומן גדולה ביותר נמצאת כיום ג'נרל מוטורס שאמרה אמש כי תעכב את תשלומי העמלות והתמריצים לסוכניה, והוסיפה כי החברה עלולה להוותר ללא מזומנים עד סוף השנה הקרוב ללא עזרת הממשל.

מנכ"ל קרייזלר, בוב נרדלי דחה את ההצעה כי החברות יפנו לקבל הגנה בהליך של פשיטת רגל (הנקרא בארה"ב צ'פטר 11) בדומה למה שעשו חברות התעופה בארה"ב, אשר התאוששו לאחר תהליך התייעלות ורה ארגון.