הדולר חוזר אל מעבר לרף 4 השקלים: מוסיף לאחר קביעת השערים היציגים עוד 0.8% ל-4.03 ש'

(עדכון) האירו מוסיף עוד 0.6% ל-5.0462 שקלים ; הדולר היציג עלה ב-0.73% ל-3.998 שקלים והאירו היציג עלה בפחות מ-0.1% ל-5.0081 שקלים ; איזי-פורקס: "הדולר ימשיך במסע הטיפוס" ; ירידות חדות בבורסה בת"א הביאו להפסקת המסחר

המסחר הבין-בנקאי בזירת המט"ח המקומית, ננעל היום (ה') במגמה מעורבת, כשהדולר רשם התחזקות מול המטבע המקומי, והמטבע האירופאי נחלש מול השקל. נציין כי ברוב שעות היום, המסחר התנהל במגמת היחלשות השקל מול שני המטבעות הזרים המובילים, הדולר והאירו, ושני המטבעות אף חצו במסחר, כל אחד את הרף שלו - הדולר נסחר מעל 4 שקלים והאירו מעל 5 שקלים.

מגמת הדולר תאמה את מגמתו בזירת המט"ח הגלובלית, שם רשם המטבע האמריקני התחזקות ביחס לרוב המטבעות המובילים. המטבע האמריקני אף רשם אירוע חד פעמי ב-17 לדצמבר 2007 שבו הגיע לשער של 4 שקלים כשתקופה ארוכה לפני ואחרי היום הזה נסחר ברמה הנמוכה מ-4 שקלים לדולר.

בנק ישראל עידכן היום את תחזית הצמיחה למשק הישראלי בשנת 2009, זו הפעם השלישית בחודשים האחרונים, משיעור של 2.7% ל-1.5%. כפי שדווח ב"גלובס" בתחילת השבוע, המהלך נובע מעדכון חד של תחזיות הצמיחה של כל המדינות המפותחות, לרבות ארה''ב, גוש האירו, יפן ובריטניה, על ידי קרן המטבע הבינלאומית (IMF) והארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD). שני הארגונים הבינלאומיים ביצעו קיצוץ של כ-1% בתחזיות הצמיחה והשאירו את המשקים הללו בטריטוריה של צמיחה שלילית.

שיעור צמיחה של 1.5% פירושו "מיתון" במשק הישראלי, אם מתייחסים לשני פרמטרים מרכזיים למדידת הפעילות הכלכלית: התוצר לנפש והתוצר הריאלי. בתוך כך עדכן בנק ישראל את תחזית הצמיחה של השנה הנוכחית ב-0.5%, ל-4.3% מ-4.7%. עדכון זה איננו משמעותי מבחינה מספרית, שכן מדובר בעדכון בהיקף מצומצם, אך הוא משמעותי מבחינת המסר שבנק ישראל מנסה להעביר: ההאטה הכלכלית שתהפוך בשנת 2009 למיתון כבר החלה בסוף 2008 - ובחוזקה.

אתמול, פורסמו הפרוטוקולים של ה'פד' שבהם מפורט כי הוסכם בין הבכירים בבנק כי האינפלציה בארה"ב מוגרה וכי עליהם לפעול על מנת למנוע את המשך ההאטה של הכלכלה האמריקנית. בתוך כך הורידו ב'פד' את תחזית הצמיחה בארה"ב ל-2008 לאפס צמיחה. המשקיעים פירשו את דברי ברננקי מאתמול כי הוא מתעתד לבצע הורדת ריבית נוספת על מנת לתמוך בכלכלה האמריקנית המקרטעת.

נציין כי כבר אמש (ד') התחזק הדולר לרמה של 4 שקלים, וזאת על רקע התפתחויות בגזרה הכלכלית המקומית, כאשר שר האוצר, רוני בר-און, חשף את תוכנית ההאצה למשק הישראלי. השר ביקש בתוכניתו לשים דגש המשך המדיניות של הקטנת עול המיסים, בשילוב עם הזרמת כספים על מנת לעודד את הצמיחה. אך עם זאת הוסיף כי המשבר הגלובלי נותן אותותיו על המשק המקומי וכי אין ביכולתה של תוכנית זו לפתור את המשבר אלא רק לצמצם את הפגיעה.

זירת המט"ח: הדולר עלה ב-0.731% ושערו היציג נקבע ב-3.998 שקלים. האירו ירד ב-0.032% ושערו היציג נקבע ב-5.0081 שקלים.

[לפורטל הפיננסי] ; [לאתר המט"ח]

Easy-Forex: הדולר ממשיך בטיפוס

הדולר המשיך את הקורלציה המפורסמת בינו לבין השווקים הפיננסים. אמש המדדים המרכזיים נצבעו באדום ובתגובה לכך המטבע האמריקני הוסיף להתחזק. סגן יו"ר הפד, קון, נאם אמש ואמר כי צפויים שני רבעונים של צמיחה שלילית וכי קיים סיכוי לדפלציה בשוק האמריקני. קון הוסיף כי הנזק הכלכלי בשוק המקומי צפוי להיות חמור מהערכות המוקדמות. דבריו של קון חיזקו את ירידות השערים בוול סטריט שבעקבותיהן התחזק לו השטר הירוק.

נקודות התמיכה לדולר שוכנות בטווח 3.9-3.95 שקלים לדולר, ונקודות ההתנגדות נמצאות בין 4 ל-4.1 שקלים.

פריקו: מתגברות הציפיות להמשך סבב הפחתות הריבית העולמי

העובדה כי הכלכלות ברחבי העולם נחלשות ונופלות למיתון, והציפייה כי המיתון צפוי להיות יותר ארוך מהצפוי, מגבירות את הציפיות להורדות ריבית נוספות ברחבי העולם. פעילותו של בנק ישראל בשוק המט"ח (הרוכש דולר אל מול השקל) והודעתו כי ימשיך לרכוש מט"ח בשיעורים קבועים מידי יום גם לאחר חודש דצמבר ימשיך ויתמוך בדולר ויתרום להתחזקותו אל עבר רמת 4 שקלים לדולר ואף מעבר לכך.

בטווח הבינוני ולאור הנתונים הכלכליים הטובים של המשק הישראלי צפויים היצעי מט"ח דבר שצפוי לתרום להתחזקות מחודשת של השקל. עדכון שיעור הצמיחה הצפוי בשנת 2009 מצידם של גורמים כלכליים בשוק המקומי, מחייבים משנה זהירות באשר להשפעה העשויה להתקבל בתחום מאזן התשלומים החשבון השוטף שכן הרעה משמעותית בנתונים אלו עשויה לפגוע בין היתר בחוסנו של השקל אל מול המטבעות המרכזיים.