יהלומים לנצח? לא בטוח: גם בענף היוקרתי נרשמים סימני האטה

אמנם הרשתות אינן מכריזות על מבצעים, אך מחירי היהלומים הגדולים ירדו ב-5%-8% ; בתעריפי היהלומים הקטנים והנפוצים יותר כרגע נשמרת יציבות, אך בענף יש מי שמנבא כי בקרוב מאוד תורגש ירידה גם שם

סימני ההאטה במשק ניכרים כבר כמעט בכל תחום, וכנראה שגם מתחילים לחלחל לענף היהלומים - למרות אווירת ה"עסקים כרגיל" שמנסים לשדר בחנויות. אמנם רוב העוסקים בענף אומרים כי הישראלים לא יקצצו בתכשיטים שנתפסים גם כהשקעה עתידית בסחורה יציבה, אך מתוך הבורסה ליהלומים עצמה נשמעות שלא לייחוס גם אמירות אחרות, "אפילו התור למעליות התאדה. במשך עשרות השנים שאני בענף, לא זכורה לי בורסה ריקה כמו היום", מספרת משווקת וחברת הבורסה ליהלומים. סוחר ותיק אחר מספר כי בשלב זה ההאטה ניכרת בסחר ביהלומים הגדולים, בעוד שהיהלומים הקטנים שומרים על יציבות - גם במחיר: "אני צופה שלא רחוק היום שההאטה תגיע גם לתחום הזה".

רוב המרואיינים לכתבה הצביעו על שינויים כאלה ואחרים בהרגלי הצריכה. דורון ליבנה, סמנכ"ל פלאנט תכשיטים, מצביע על ירידה בביקוש לתכשיטים הכוללים אבנים גדולות, ובתוך כך התעוררות בתכשיטי יהלומים עם אבנים קטנות. רותי שטינפלד, מבעלי מותג היהלומים "שטינפלד", מחזקת את דבריו: "אנו חשים בירידה בביקוש לתכשיטים בומבסטיים ולדרישה לקו עדין. לכן, התאמנו את עצמנו גם ברמות העיצוב".

בה.שטרן מדווחים על עלייה בדרישה לזהב על פני אבנים. הקולקציה החדשה של הרשת המושקת בימים אלה כוללת זהב, והרבה. את אותה כמות זהב תמצאו על שטח פנים גדול יותר: "טכניקת הייצור החדשה מאפשרת היום לצרכן לקבל יותר באותו מחיר", מסביר ישראל קורט, מנכ"ל הרשת.

אצל המתחרים, רשת מילר תכשיטים, מספקים זווית נוספת: "חובבי התכשיטים לא ירשו לעצמם לרדת ברמה, ולכן ההעדפה כיום היא להקפיא את הקניות, על-פני רכישת תכשיט ברמה נמוכה מהרגיל", אומר חיים מילר, מנכ"ל ובעלי הרשת. מעצב התכשיטים בועז קאשי מדבר גם הוא על נושא האיכות. הוא מדגיש את חשיבות העיצוב של התכשיט, כאשר את מקום המראה המינימליסטי תופסים תכשיטים גדולים, משובצים אבנים צבעוניות בזהב צהוב וחם.

"תיקון" של 5%-8% במחיר היהלומים הגדולים

בבורסה ליהלומים מספר לנו הסוחר הוותיק על שינוי באופני המסחר: "כיום סוחרים יימנעו מלהחזיק 'סטוקים' של יהלומים שנודדים בין המשווקים. חוקי המסחר, מכורח הנסיבות, הם קניית אבנים לפי דרישה של צרכנים".

עם זאת, קשה להצביע על מבצעי הנחות מרחיקי לכת ברשתות, אם בכלל. "בסניפים שלנו בארה"ב ובאירופה מרגישים האטה יותר מאשר בארץ", אומר קורט. ברשת אין הנחות או מבצעים, אלא עדכון מחירים בהתאם לשינויים בתמחור העולמי של חומרי הגלם.

לדברי בני פדני, מנכ"ל ובעלי פדני תכשיטים, עדכון המחירון הבינלאומי ממתן את העלייה החדה שחלה בשנים האחרונות: "זה מהלך שאך טבעי שייעצר". הוא מציע לייחס להאטה בענף גם את השפעת התקופה בשנה, בין החגים, המאופיינת במכירות נמוכות מהרגיל. ומציין כי בחנויות "באים לקראת הלקוחות" בפריסת תשלומים ארוכה למשל.

ירידה מינורית חלה במחירי היהלומים הגדולים, שעודכנו לאחרונה במחירון הבינלאומי. לדברי מילר: "אותות ההאטה מתבטאים ב'תיקון' של 5%-8% במחירי היהלומים הגדולים (משלושה קראט), אולם ביציבות בתעריפי היהלומים הקטנים והנפוצים יותר".

מחירון רפפורט הוא המקובל לקביעת מחירי היהלומים בהתאם לנתוני האבן. טרם הקנייה, כדאי ללמוד את הערכים הקובעים את מחירו של היהלום, אותם תמצאו בקלות באינטרנט. "אם בעבר התעריפים ששולמו היו מעל רפפורט, היום השיח הוא על תמחור שמתחת", אומר פדני.

מחירי היהלומים מושפעים משורה ארוכה של גורמים ובהם איכות היהלום, הנמדדת באמצעות ארבעת מדדי ה-C: משקל היהלום (Carat), צבעו (Color), ליטוש (Cut) - הקובע גם את מידת הברק, ורמת הניקיון של האבן (Clarity). לאחר השיבוץ, גם המקצועיות והמותג שנושא התכשיט ישפיע על מחירו - אולם לא בדירוג של הסקאלה הבינלאומית.

אז כמה זה עולה?

מחיר היהלומים נתון להערכתם בסקאלה, כך שמחיר ליהלום בגודל קראט יכול להיות כפול ומכופל בהתאם למידת הניקיון וצבעו (ככל שיהיה שקוף/לבן יותר - מחירו עולה). משטחים יהלומים המשובצים בתכשיט אמורים להוזיל את מחירו ולתת את אפקט הנצנוץ, אלא שכאן המותג והעיצוב יהוו נגזרת משמעותית בקביעת המחיר. כך למשל בקולקציית התכשיטים של ה.שטרן צמידים משובצים ביהלומים (מקולקציית הכוכבים למשל) עולים כ-250 אלף שקל, וטבעת פרח מרובת יהלומים בפדני עולה כ-107 אלף שקל. טבעת אחרת מקולקציית סופיה לורן משובצת ב-15 יהלומים בשילוב זהב אדום עולה כ-36,000 שקל ברשת מילר, בועז קאשי מציע טבעת יהלום בשילוב ספירים בכ-16,000 שקל ובפלאנט מציעים בימים אלה טבעת סוליטר (יהלום בודד) ב-5,000 שקל, במקום ב-12,000 שקל.

לפי החוק בארץ, אסור למכור או לקנות יהלום לא משובץ. "החוק אמנם לא עודכן כבר שנים, אבל נכון להיום אינו מתיר לצרכן להחזיק יהלום לא משובץ, אלא תחת אישור ממשלתי", מסביר אבי פז, נשיא בורסת היהלומים הישראלית ונשיא הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים.

* האם לארץ המקור של היהלום יש חשיבות בהיבט של המחיר?

"לא משנה מהיכן מגיע היהלום, ולצרכן כמעט ואין דרך לדעת מנין הגיע. החשוב הוא הדירוג של היהלום מתוך הנתונים שנקבעו במעבדה מוסמכת".

הנתונים הללו מגובים בתעודת גמולוג (מומחה), ובה תיאור מדויק של היהלום, צורתו, משקלו ומידת הברק. רצוי שאת התעודות ינפיקו מעבדות מוכרות דוגמת GIA האמריקנית, תוך עדיפות ליהלום ממוספר.

רכישת יהלום ללא תעודה, בוודאי מגודל של חצי קראט ויותר, אינה מומלצת כלל ועיקר. מחיר התעודה לרוב מגולם במחיר התכשיט, אולם זו תשמש לצורכי ביטוח, לצורך מכירה מחדש ולצורך הבנת טיב האבן עליה שילמתם ממיטב כספכם. נציין כי המצאת תעודה כזו תקפה גם ליהלום משובץ.

נתונים שלא מופיעים בתעודה הם ליטוש ועבודה, וכאן נכנס לתמונה המקום בו אתם רוכשים את היהלום.

מכיוון שמדובר במוצר כל-כך עדין - קל מאוד לשטות בצרכני היהלומים. אריה פוזיילוב, מנכ"ל הבורסה לתכשיטים, מדגיש את חשיבות האמינות של החנות. "חלק מהרשתות טוענות שהיהלומים המשובצים בתכשיטיהם הם נקיים, על אף שבפועל מדובר באיכות נמוכה של יהלומים. אין קיצורי דרך, והמלצתי היא לא לקנות מאנשים שאינם מורשים להתעסק במסחר יהלומים קמעונאי, ולהעדיף רשתות גדולות שכוח הקנייה שלהן עומד לזכות הצרכנים".

וכמה תשלמו יותר ברכישה מרשת מוכרת? "אנחנו לא עובדים חינם", מסביר מילר, "אבל מתח הרווחים הוא נמוך משמעותית מהדעה הרווחת, בעיקר במכירת יהלומים גדולים". רועי אהרוני, מנהל גלריית כרונוטיים, מציין כי גם לידע של רשת או חנות מוכרת תפקיד מכריע ברכישה.

חוסכים פערי תיווך?

"היהלום הוא מרכז התכשיט וקובע את מחירו, לכן ראוי לרכוש אותו כשהוא 'עירום' משיבוץ וגלוי לבחינת טיבו", אומרת רונית זילברשטיין, המגדירה עצמה כיהלומנית פרטית, לפי מודל השאוב מארה"ב. המוטו שלה הוא צרכנות נבונה, ולדבריה רכישה ישירה ממנה תחסוך כ-25% במחירי יהלומים לעומת החנויות. "הנגישות שלי למבחר אינסופי של יהלומים מאפשרת למצוא לכל אחד את היהלום בהתאם לתקציב". כך למשל, היא מציעה טבעת אירוסין מכובדת בכ-2,000-,3,000 דולר - תקציב שהיא מגדירה "יקר, אבל לא בלתי מושג".

בהיבט של השקעה לעתיד, מסבירה זילברשטיין כי ככל שקונים אבן גדולה, קל יותר לפדות אותה בעתיד.

שיטוט באינטרנט מגלה לא מעט חנויות מקוונות למכירת תכשיטי יהלומים. פז מדגיש כי בשוק האמריקני מתבצעות רכישות של יהלומים ותכשיטים דרך האינטרנט, אולם בארץ הענף לא מפותח עדיין. "לטעמי, תכשיט הוא מוצר שקשה לרכוש מרחוק. יש לראות ולחוש תכשיט ובמיוחד יהלום".

ככלל מזהיר פז לא להתפתות למציאות מגוף לא מוכר. "משווקים בעלי רישיון מכירה של הבורסה ליהלומים עוברים מבדקים בקריטריונים מחמירים - ולכן, מומלץ לוודא קיומה של תעודה כזו".

שבץ נא

במשוואת הגודל לעומת האיכות, ההחלטה אמנם תלויה במניעים אינדיווידואליים, אולם זילברשטיין ממליצה להעדיף דרגת איכות גבוהה ואבן נקייה. "יהלום לא צריך להיראות כמו זכוכית אלא כאבן בוהקת ומנצנצת, ולכן היופי עדיף על הגודל. ומכיוון שכתוצר של הטבע אין יהלום זהה לאחר - האבן היא בגדר "PIECE" לבעליה".

שלב חשוב בתהליך הוא השיבוץ (בהנחה שהקנייה נעשית בנפרד). "שיבוץ טוב ישמור על האבן וימנע עוגמות נפש מיותרות כמו אבדן של יהלום". ונכון, מאשר מילר, על שיבוץ מקצועי וטוב - תשלמו יותר.

איך תדעו שהאבן שמסרתם לשיבוץ, איכותית ככל שתהיה, היא זו ששובצה בתכשיט? בעין בלתי מזוינת, קשה מאוד להבחין. לכן, מציע מילר לפנות למומחה שלישי, שיבדוק אם לא בוצעה החלפה. זילברשטיין ממליצה אף להיות נוכחים בשיבוץ. שווי התכשיט לשיבוץ, לדבריה, הוא כעשירית מהיהלום. לדוגמה, טבעת עדינה מזהב לבן תעלה 350-450 דולר.

בענף אופטימיים

בשורה התחתונה, ברשתות התכשיטים משדרים אווירה אופטימית, המהולה בחשש מתבקש. כרגע, כך מסבירים בענף, מורגשים שינויים מינוריים שצפויים כנראה לגבור בהתאם להאטה המורגשת היטב בענף בארה"ב ובאירופה.

מי שרואה ביהלום השקעה, כנראה שיוכל למצוא עסקה טובה בימים אלה בנישת היהלומים הגדולים. היהלומים הקטנים והמתוכשטים יותר, שומרים בשלב זה על יציבות, אך יש הערכות כי מחירם יירד.

האופטימיים בענף סבורים שרכישת יהלומים היא צורך חיוני: "תכשיטים משמשים כמתנות, ולכן, גם בתקופת מיתון, הביקוש קיים", אומרים פוזיילוב וקאשי. לצדם מתייצב אבי פז, שמזכיר כי בחגים הנוצריים חלה התעוררות בקניות: "תכשיטים הם האופציה הטובה והכדאית כיום למוצר ששומר על ערכו הכספי. הצרכנים כבר הפנימו את זה ולכן אנו צופים שההאטה של היום תקבל תפנית בקרוב". גדי גולד, משנה למנכ"ל ROYALTY, אופטימי במיוחד, ומדווח דווקא על עלייה ברכישת יהלומים לצד הרחבת גיל הצרכניות שעונדות יהלומים כבר בגיל 20, וחיים מילר, מנכ"ל ובעלים של רשת מילר, סומך על החוש העסקי של עם הספר: "בעיקר אצל היהודים, תכשיטים, ובראשם יהלומים, משמשים כ"מקלט" לימים קשים. מדובר בחומר אידיאלי להשקעה", הוא מסכם.