הוצא צו מניעה זמני נגד כל פעולותיו של זכריה קהלאני בשטח עמק הצבאים בירושלים

קהלאני מחוייב להפסיק לחסום הגישה לעמק ולגרש מהמקום קבוצות מטיילים, להסיר את השלט שתלה בכניסה לעמק ולהימנע מכל פעולה הפוגעת או מסכנת את ערכי הטבע המוגנים שבעמק

סגנית נשיא בית משפט השלום בירושלים, רבקה פרידמן פלדמן, הוציאה היום (ה') צו מניעה זמני נגד כל פעולותיו של זכריה קהלאני בשטח עמק הצבאים בירושלים, שיהיה תקף לכל תקופת בירור התביעה.

השופטת קבעה כי בכל תקופת בירור התביעה, קהלאני יהיה חייב להפסיק באופן מיידי את הפרסומים בהם הוא מזמין את הציבור לרכוש שטחים לצורך הקמת חוות חקלאיות, להפסיק להחתים את הציבור על חוזי התקשרות, לסלק את חסימת דרכי הגישה לעמק, להפסיק לגרש מהמקום קבוצות מטיילים, להסיר את השלט שתלה בכניסה לעמק ולהימנע מכל פעולה הפוגעת או מסכנת את ערכי הטבע המוגנים שבעמק.

את הבקשה לצו המניעה הגישה החברה להגנת הטבע, באמצעות היועצת המשפטית שלה, עו"ג חגית הלמר.

בהחלטתה קבעה השופטת, בין היתר, כי "מאחר שאין ספק כי החלטה בבקשה דנן תשפיע על אופי הפעילות בעמק הצבאים, ומאחר שמדובר במחלוקת בעלת אופי ציבורי, הרי שלמבקשת ישנה זכות עמידה מהיותה חברה הפועלת בתחום ההגנה על הטבע והסביבה".

עוד נקבע כי מאחר שמדובר בשטח ציבורי פתוח ולא בשטח חקלאי, הפעולות המבוצעות על-ידי קהלאני הטעונות היתר על-פי חוק התכנון והבנייה. היתר כזה לא נתבקש על ידו ולא ניתן לו.

חוות דעת הוגשו מטעם החברה להגנת הטבע ומטעם רשות הטבע והגנים, לפיהן הפעולות המתוכננות להתבצע במקום תפגענה באוכלוסיית הצבאים. כל פגיעה בקרקע כדוגמת חישוף הצמחייה שנעשה, כמו גם עבודות הכשרת השטח באמצעות כלים מכניים, פוגעות בצבאים.

עמק הצבאים הוא אתר הטבע העירוני המפורסם ביותר בירושלים, והוא מהווה פנינת טבע עליה התנהל אחד המאבקים הסביבתיים המפורסמים ביותר בעשור האחרון, בו תושבים וארגונים סביבתיים, בראשות החברה להגנת הטבע, קמו להגן על שטח פתוח עם עדר צבאים, שהיה מאוים בתוכניות בנייה.

התושבים והקואליציה למען ירושלים - "ירושלים בת-קיימא" - אותה מובילה החברה להגנת הטבע, אף הגישו תכנית לפארק טבע עירוני בעמק הצבאים, לטובת כל תושבי העיר והשכונות שסביב העמק.